Ja, ik heb door dit topic ook ineens gas voor een secondhand Spirit of zo, lijkt me toch wel lekker handig om in een hoekje naast de bank voor het grijpen te hebben staan...
Printable View
Ja, ik heb door dit topic ook ineens gas voor een secondhand Spirit of zo, lijkt me toch wel lekker handig om in een hoekje naast de bank voor het grijpen te hebben staan...
Ik zie het in jouw startpost staan en nu ook weer maar deze Ibanez Q-serie gitaren hebben geen van allen fanned frets. Alle frets op de Qx-gitaren zijn onder een hoek van 10 graden geplaatst. Als je dat vergelijkt met fanned frets zou de toepassing van Ibanez ergonomisch gezien beter zijn dan fanned.
Slanted frets was een custom optie (sinds 1969) op Rickenbacker gitaren (idee van hun designer Peter Sceusa) en zou smalle handen en the ladies beter van dienst zijn:
if you’re resting the neck in the crook of your thumb, the fingers naturally curve forward. Thus, if you angle the frets slightly forward on the bass side, it’s more comfortable to fret, more natural.
Ok wist ik niet. Volgens mij is dat concept niet heel erg aangeslagen, aangezien je weinig slanted frets Ricks ziet. Persoonlijk lijkt het me meer nadelen dan voordelen hebben: barrees, met slide spelen, bends etc. Lijken me alleen maar lastiger worden ipv makkelijker.
Heb je wel eens op een slanted gitaar gespeeld? Je merkt er echt heel weinig van tot je merkt 'heyyyy.... die lage snaren flubberen niet meer zo erg maar ik kan wel gewoon benden op de hoge snaren!". En dan valt het kwartje van wat het nut is van fanned/slanted frets.
Eigenlijk niet, maar het trekt me gewoon niet. Ik vind het visueel ook niet mooi. En aangezien ik ook veel met slide doe lijkt me dat ook niet handig. Qua gelijkmatige klank en snaarspanning heeft vooral fanned zeker voordelen lijkt mij. Met name op 7-snarige gitaren en 6-snarige bassen etc.
Als je toch die richting op gaat zou ik eerder voor fanned dan slanted gaan.
Net zoals een vierkant ook een rechthoek is ja ;)
Fanned frets zijn een deel van een cirkel, slanted is schuin tav de hals en bij het true tempered bepalen de 2 uiteinden de vorm vd fret.
Dan heb je nog de buzz feiten frets wat in feite een soort van true tempered is maar dan anders.
En dan heb je nog de klassieke of course.
Ben ik nog wat vergeten?
vast wel :D
Fanned is toch niet onderdeel van een cirkel? Kan maar volgens mij waaiert t helemaal niet altijd symmetrisch en gericht naar een middelpunt toe. Zeker niet als ze bijv vanaf de 7e fret beide kanten uitwaaieren?
Toch een beetje GAS gekregen Fusion? Haha
Knap gespeeld allemaal maar ik wordt er wel een beetje zenuwachtig van eerlijk gezegd. Al die filmpjes zitten wel een beetje in dezelfde technische (vaak Aziatische) tap hoek.
Nee geen GAS hoor. Ik zou wel een Kiesel Zeus of Osiris willen. En ik ken nog wel een paar Ibanezzen die ik zou willen. Niet eens Prestige één Premium en 2 normale en zelfs een heeloie GIO. Maar ik heb eigenlijk geen gitaren meer nodig. Misschien dat ik mijn opgepimpte NK headless eerst verkoop
Dat hele kundige incl. rasgueado doet mij helemaal niets. Ik houd meer van melodie.
Ja, dat mis ik er ook in. Het draait vooral om techniek en trucjes. Een beetje over de top. Al die gitaristen lijken ook veel op elkaar qua spel. Sommige nummers van Covet bijvoorbeeld kan ik dan wel weer waarderen, maar ik moet er niet veel langer dan vijf nummers naar luisteren.
Ik zit maar te kijken naar die Kiesel Zeus pffff, ik vind de Ibanez Q echt niet mooi. HEt enige Ibanez model dat ik niet mooi vind :( Die Zeus daarentegen, wauw, wat een looks
Het is bijzonder hoe sommige dingen zo lelijk kunnen zijn dat ze uiteindelijk toch een soort aantrekkingskracht genereren :soinnocent:
Die Q series met burl top heeft dat ook wel bij mij. Zo'n Kiesel vind ik door de vorm van de body dan weer wat minder.
Ja, ik best Ibby fanboi, maar die headless, brrrr, nee. Ik vind alle Kiesel headless modellen mooi echt allemaal, maar die Zeus en Osiris stelen de show. Maar overseas shipping, de kosten ervan, invoerheffing, wordt prijzig. Ga sowieso kijken of Patrick Koopmans nog wat van mijn NK Headless kan maken. Daar had ik Hipshot headless hardware op laten zetten, maar het hout is matig en werkt best veel nog. Nu loopt één fret echt giga aan. Ik hoop dat Patrick er wat mee kan zonder dat de gitaar uit elkaar knalt. Maar hij is wel heel mooi :D
Ik had graag een Steinberger By Spirit GU Deluxe gewild maar dan had ik een paar jaar geleden mijn slag moeten slaan. Meeste zijn allemaal opgekocht. Nog een paar uit Japan te kopen, maar ook dan weer shipping en alle extra kosten. En net even niet de mooie modellen die ik wil.
Ik blijf gewoon F5 op headless :D
Ik kreeg 2 weken geleden ook een NK headless binnen om te verbouwen. Deze klant wil dat de gitaar helemaal hoogglans wordt. Fretwerk en pickups en hardware hoef ik niks mee te doen (gelukkig). Heb geen idee in hoeverre deze ook werkend hout heeft. Zien we vanzelf wel.
Is Strandberg niks, Fusion?
Kwalitatief vast heel goed, en de goedkoopste Strandberg is goedkoper dan de goedkoopste Kiesel, maar vind de body shape niet zo mooi. Kiesel in alle headless vormen en de oude Steinberger Gx series zijn wel t mooist voor mij. En de oude NK headless, die eerst serie (die ik dus heb), maar ja, kwaliteit errug matig.
Ik heb de gitaar al in huis, en het is okay. Freteindjes scherp, pickups meh, hals krijg ik niet goed onder controle. Lakwerk is prima, maar boterzacht, daarom moet er nieuwe lak op. Ik ben alleen 'ingehuurd' voor het lakwerk, ik doe dus ook geen millimeter meer werk dan dat (behalve nieuwe pots en switch, maar als ik alles toch moet strippen, kan ik net zo goed dat erin doen). Die hals, daar doe ik dus niks aan.
Ik vind Strandberg helemaal niet onaardig maar die gekke halsvorm moet je wel liggen.
Helaas, nou ja, dank voor de feedback haha. Die pickups waren echt t slechtste wat ik ooit heb gehoord. Frets waren idd matig, maar ik stoor me daar niet aan. Ik hoor wisselende verhalen over hun bridge en lock, ze hebben ook verschillende versies (oude lijn versus nieuwe lijn), veel verhalen over zacht metaal dat maar beperkte imbusgebruik leeftijd heeft etc. Maar goed, ik had direct pickups veranderd en een hipshot erop laten zetten. Het gaat me nu dus vooral om de hals hehe.
Ik heb de Ibanez QX527PB in huis gehad, dus de 7 snaar met de schuine frets. Superlichte gitaar, gewoon goed afgewerkt, geen scherpe frets, stabiele hals, tuners werken goed, akoestisch al een hele behoorlijke toon. Alleen de elementen bleken niet mijn ding, veel te veel compressie. Om dan weer op zoek te moeten naar mij passende elementen op een gitaar van 1200 euro voelde ik te weinig compassie met het instrument.
Heb gisteren voor weinig een Jamstick Studio op de kop getikt.
Sorry om dit topic met non-Ibanez headless shizzle te kapen maar de NK Headless had geen issues, een chip in de snaar was de boosdoener. Nooit eerder gehad. Wel eerlijk dat ie dat zei. Maar algemene setup en vervangen 2 knopjes gevraagd. Speelt super, volgens mij best nog stabiele tuning ook. Blij!
Dat zijn nu van die meevallers waar je blij van wordt.
Vraag mezelf wel steeds af; is dat nu fijn, zonder headstock spelen ?
En wat is dan 'het' voordeel?
Speelt hetzelfde, want neck en frets enzo. Voor mij geen voordeel, alleen maar looks en mezelf Holdsworth wanen, that's it