Vette Beam Blocker man....!
Printable View
Vette Beam Blocker man....!
Als het al is aangelegd door een monteur.... veel kleine kroegjes zijn vaak voor weinig door beun de haas of de eigenaars zelf in elkaar geklust lijkt het wel. Moet er eigenlijk niet een inspectie plaatsvinden op dit soort punten voor zo’n tent opengaat? Lijkt mij wel logisch toch? Maar heb niet de indruk dat dat altijd gebeurt.....
Een paar jaar terug was dat de oplossing voor alles...... ;)
Ja ja ja, het is een meubel geworden. Ook hartelijk welkom in de woonkamer dus!
Zijn die 2 racestrips echt alleen voor de sier of ook een beetje voor de stevigheid of om de speaker hufterproof mee te maken voor een spullen smijtende meute?
No pun intended.
Bux.
Ik heb me ff afzijdig gehouden maar hier raak ik je toch een beetje kwijt. De hele schakeling ligt van alle kanten aan het chassis, elco's, secondaire wikkelingen, jack's, pots, etc.
De oude ontwerpen lag het chassis NOOIT aan aarde. Via de deathcap lag het chassis aan een van de netlijnen. Bij ons is het zo dat de "nul" stiekum ook aan aarde ligt dus als je afhankelijk van de netstekkerstand nou net de "fase" aan het chassis had liggen staat daar vrolijk 230V~ op het chassis EN de inputkabel cq gitaarsnaren. Je verzint het toch niet he!, geen goed woord voor over en echt levensgevaarlijk.
Kun je mij dat schema mailen want ik heb niet een schema waarin het circuit volledig gelift is van het chassis. Het enige wat gelift is, is de primaire wikkeling uit het net.
Heb je helemaal gelijk in. Let vooral op of dit een origineel aangelegd contact is. Vaak willen de beunhazen wel eens wat monteren zonder alles aan te sluiten zodat het lijkt alsof .....
Hmm... waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar, zie zaken over het hoofd of mis ik zelfs elementaire kennis....
Ik merk dat ik wellicht aarding en neutraal ('min') door elkaar haal op punten......die zijn soms wel en soms niet hetzelfde? Mag je dat zo stellen? Even voor mijn begrip: van de derde elco in mijn Champ wordt de aarding slechts verzorgt door een lijntje naar één van de input-jacks die mechanisch contact met het chassis maakt (wat mij een beetje raar overkomt, de overige twee elco's worden geaard via een aparte lijn met een oogje aan één van de PT-bouten). Geldt trouwens ook van de kathode van de eerste gain stage (eerste helft 12ax7), die wordt geaard via kathode weerstand en cap aan hetzelfde punt. Die aarding is dan toch geheel afhankelijk van de rand-aarde van de gebruikte stroombron? En dan bedoel ik dus niet de neutraaldraad, maar de echt de aarde-draad die aan het chassis zit. Hoe verloopt de aarding van deze componenten dan als je op een ongeaard stopcontact speelt? Of ligt het chassis ook aan de neutraal? Neutraal en fasedraad zitten toch alleen verbonden met de primaire kant van de PT?
Juist ja. Wat was blijven hangen is dat je met oude amerikaanse amps met deathcap netstroom op je chassis en snaren kunt krijgen omdat de deathcap aan het chassis ligt. Maar inderdaad, wat ik zei klopt niet - chassis is inderdaad niet apart geaard in die oude Amerikaanse amps.... daar is de neutraal dan ook meteen de aarde toch?
Nee, dergelijk schema heb ik niet, sorry, en misschien zit ik er hier ook wel weer naast dan... wat ik weet van mijn Blues Deluxe is dat deze geïsoleerde jacks gebruikt en het de hele print volgens mij via één punt geaard is aan het chassis (en het chassis uiteraard aan de aarde ligt). Dat viel mij in de 57 Champ reissue ook op: er zitten geen aardpunten her en der aan het chassis als in de oude Champ en de inputs leken mij ook geisoleerd.
In ieder geval van The Court in Den Haag en van Café Bebop in Delft weet ik dat we inplugten op een stopcontact met randaarde maar niets wees erop dat die aarde ook was aangesloten. Met een lange haspel hebben we net zolang gezocht naar een stopcontact totdat we geen brommende versterkers en knetterende snaren meer hadden. Bij The Court bleek dat slechts één stopcontact in de keuken te zijn! Vind ik toch een raar dat dat wordt toegestaan voor horeca, ook al zit het in oude panden. In ieder geval zou ik als gemeente toch eisen dat alle stroom geaard is of dat tenminste stopcontacten zonder randaarde worden gebruikt als dat niet het geval is!
Soms is de randaarde niet hetzelfde als de circuit "min" maar is op een of andere manier wel verbonden via een cap of laagohmige weerstand. Dit zie je veel in SSamps met schakelende voeding.
In elk geval moet een metalen chassis aan randaarde liggen, dat is gewoon een eis van de NEN voor zover ik weet.
Een voedingselco die zijn min krijgt via een input jack is ronduit stupide. Eens gaat die jack los zitten en zul je een doodsklap krijgen als je lichaam tenminste niet "zwevend" is. Nee ik begeef me nu niet in hoger sferen, ik bedoel dat elektrisch gezien.
Ook oogjes op de PT-bout zoals Fender vaak doet is een nogo. De trafo is zwaar en elke keer dat jij de amp neerzet wordt er een rukje aan die bouten gegeven. Bijna alle bouten van amps die ik bekijk zitten los. Het dooronder bevstigde oog, ook nog een op het chassis gesoldeerd is gewoon los gerukt. Zie hiervoor op mijn site voor voorbeelden, ik verzin dit niet.
Je moest eens weten wat de overheid ten onrechte goed en afkeurd :mad:.
Zie ik daar nou een aarddraad die is vast gezet met een lockwasher (veerring), een locknut en dan ook nog eens van borglak s voorzien? Mag ik je er dan op attenderen dat een drupje (van de juiste) loctite op de schroefdraad geen overbodige luxe zou zijn? de door jou aangebrachte 3-voudige borging is natuurlijk wel heel summier. Doe er alsjeblieft een vierde bij!
:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:
Heel merkwaardig inderdaad... de meeste kits hebben dat overigens, de laatste elco apart geaard van de eerste twee, en vaak aan de jack. Waarschijnlijk gewoon gekopieerd van de oorspronkelijke 5F1 layout en aan de input solderen is makkelijker dan aan het chassis....
https://i.pinimg.com/originals/93/62...af5237f82c.png
Ik heb een bruggetje gemaakt naar de turrets van de ander twee elco's en nu zitten alle 3 de elco's geaard via de bout van de trafo.... ook niet ideaal, maar iets veiliger dan de jack denk ik. Zodra de gelegenheid zich voor doet boor ik een een gaatje in het chassis en zet ik er een dedicated aarde-boutje met oogje in.
Ik heb de aarding naar de input ook laten zitten, ik vreesde voor een aardlus maar er is geen extra brom ontstaan door het slaan van het extra bruggetje dus ik laat 't lekker zo zitten.
Eéntje met een beetje goede wil hier. Aan een trafobout geen goed idee nee?
Leuke versterker overigens, krijg zin om m'n Defender 5H op te voeren, erg mooi versterkertje, trafo's vallen niet tegen.
Zeker niet verstandig de ingangstrap te aarden aan het zelfde punt als waar de luidspreker aan het chassis zit? Excuus, even een vraag tussendoor.
Ik zie geen link naar de input hoor, die ligt gewoon aan massa zoals het hoort. Nog nooit gezien dat er een elco aan de input ligt. Dat de derde elco een ander massapunt heeft is niet zo gek. Meestal is dat ergens dicht bij de eerste buis. Dit om te voorkomen dat stromen in het chassis worden opgepikt in de 1e trap.
Nee, Fender zet 'm niet aan de input inderdaad, rechtstreeks aan het chassis, maar ik doelde op het apart aarden van de ene elco terwijl het zo simpel lijkt om alle drie elco's op het zelfde aardpunt te zetten. Ik zie dat bijna alle knock-off kits ook dat 2 + 1 aarden van de elco's doen en ik heb toch al 2 andere kits gezien die ook aarden op de input. Misschien omdat op het chassis solderen te lastig is?
Nog even de Jukebox Revival handleiding erbij gepakt maar daarin staat toch echt de elco te aarden op de input:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...57dcda73f4.jpg
Al dat geouwehoer leidt een beetje af van het punt waar het om gaat. Als je 'from scratch' een amp gaat bouwen dan moet je hem gewoon op de moderne manier aarden. Dat is helemaal niet moeilijk of bewerkelijk. Dus vergeet al die ouderwetse layouts, die leiden alleen maar af.
Het is heel simpel. Je chassis aard je met de randaarde. Je circuit aard je ter plaatse van de input. Die knoop je aan het chassis (of aan de randaarde). That's it. Dat zijn de enige plekken waarop het chassis met een circuit is verbonden.
Verder is de aarding in het circuit ook niet zo ingewikkeld. Per voedingselco maak je een sterpunt. Die sterpunten knoop je aan elkaar met een bus en klaar ben je.
Ik ben tevreden zo, de amp is mooi stil en nu ook wat veiliger dan met enkel aarding via de mechanische verbinding van de input.
Ik ben ook echt verbaasd over het volume en de cleane headroom van die 5 wattjes.... in een popband naast een drummer zal er echt niet mee lukken (niet clean iig) maar in een zacht jazzquartetje zonder blazers en een zachte drummer met kwastjes zou het misschien zomaar nog kunnen werken ook! En dat terwijl de P10R maar een sensitiviteit van 95.1 dB heeft..... en de sound is echt mooi: old school, aan de donkere kant, perfect voor jazz en blues.
Hallo, we proberen iemand begrip van de materie bij te brengen. Of dat nou ontopic is of niet, vragen probeer je uit te leggen.
Dan ben ik het niet met je eens dat je die oude layout maar moet vergeten. De bedoeling is een replica te bouwen met kleine aanpassing voor de veiligheid. De kit voorziet niet helemaal in het origineel begrijp ik van Jay vwb de jack input al is dat me nog niet helemaal duidelijk.
Ja de andere 2 elco’s zitten aan een trafo bout geaard, maar die derde niet.... (nu wel in mijn Champ, heb een bruggetje over de turrets gesoldeerd). Ik heb ‘m niet digitaal, zal ‘m voor je scannen maar dat is even wat meer werk want dat kan ik hier thuis alleen pagina voor pagina ;-)
Is sowieso niet de duidelijkste bouwbeschrijving, ik had meer aan de verschillende lay-outs op het web....
Toch nog een observatie: inderdaad hebben de ‘moderne’ layouts voor de 5F1 (o.a. die van ‘guru’ Rob Robinette, die iedereen op TDPRI nabouwt) een ground-bus voor het circuit waar alle grounds op zitten die op één punt geaard wordt. In bijna alle gevallen zie ik dat ze de bus dan aarden aan de ground-lug van de input! Met hetzelfde risico als hier door Cluseau aangekaart: gaat je input los zitten dan ontstaat een potentieel gevaarlijke situatie....
Voor de veiligheid zou je een apart boutje met oogje aan het chassis moeten bevestigen in de buurt van de input en daar je bus op grounden is nu mijn laatste inzicht ;-)
Met een zware soldeerbout twee of drie aardpunten maken direct aan het chassis.
Eentje voor de randaarde, een voor de massa van de eerste voedingselco's, die je aan de voedingskant maakt, en de laatste bij de inputs, waar de massa van de voeding van de voortrap samen komt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Dit hoort nog in het topic: opname met de sound van de Champ!
SM58 voor de speaker via mengpaneeltje en iRig met de iPhone opgenomen:
https://youtu.be/l1h_sMQlKhY
Klinkt goed!!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Play misty for me....
Gitaar klinkt prima, de toets begint al weer terug te keren naar z'n originele kleur..... maar hé het is een instrument...!!
Dit hele topic is hogere wiskunde voor me maar het resultaat mag er wezen, klinkt goed.
Ja, heb je zo DIY lekker voor elkaar.
Thanks Fobo!
Haha, hé niet schelden he!