Zo moet het toch wel lukken.....
https://www.youtube.com/watch?v=YIHFFJ0Bdz0
Printable View
Zo moet het toch wel lukken.....
https://www.youtube.com/watch?v=YIHFFJ0Bdz0
Ik doe het anders:
Ik haal de zadels uit de brug en teken hem van boven door de snaargaten af. dan boor ik alleen de linker en rechter helemaal door.
Op de achterkant kan ik met de brugplaat nu de tussenliggende gaten aftekenen. Dan lijm ik een sateprikker in de linker en rechter gaten zodat ik daar een beginpunt kan maken.
Nu maak ik met een priem de beginpunten. Hierna pak ik een houtboor op de maat van de ferrules en laat de boor in tegengestelde richting heel licht even inkrassen zodat ik zie of hij goed staat of niet. Mocht het niet goed gaan kan ik het nog wegschuren.
hierna boor ik de grote gaten tot de diepte van de ferrules. Als dat goed is gegaan boor ik vanaf de voorkant met een 3 mm boor de resterende kleinere gaten. Eventueel kan je de ferrules nog verzinken met een stappenboor.
Heb al 4 gitaren zo gedaan en tot nu toe altijd met strak resultaat. Ook toen ik het voor het eerst deed.
Alle onderdelen zijn binnen, en nu verder maar wat is nu de volgorde..
Eerst de hals positioneren, vast schroeven en daarna de brug uitlijnen en gaten boren voor de snaren? Of de hals eerst alleen klemmen (lijmklem) brug uitlijnen, en dan gaten boren?
Welke afstanden moet ik aanhouden voor de brug.
Zag al wel een volgende uitdaging, de assen voor de stemmechanieken zijn 10 mm en de gaten in de headstock zijn 7.8 mm, vraag mij nu al af of ik die zomaar op kan boren .
https://i.imgur.com/rTsJ1kH.jpg
Je hebt de verkeerde maat stemmechanieken? Kijk eerst even of de gaten wel recht zijn of juist taps toelopen.
Verder zet je eerst de hals vast nadat je deze uitgelijnd hebt en positioneer je daarna de brug. Wel minstens 3 x meten.....
De afstanden zijn afhankelijk van de mensuur van je hals.
Kan je mss uitleggen waarom je dit zo doet? Ik heb me nog nooit bezig gehouden met zelfbouw of assemblage hoor, dus vergeef me m’n onwetendheid, maar m’n boerenverstand zou zeggen om de afstand tot de topkam te meten met de zadels in de middenstand, om ze op die manier zowel iets langer of iets korter te kunnen corrigeren. Of zit ik er helemaal naast?
Vandaag maar eens gekeken wat er moet gebeuren om gaten te boren en uiteraard, het was al gemeld de kolomboor is te klein:
https://i.imgur.com/LUpMdIi.jpg
Dus komende dagen maar op zoek naar een andere oplossing, weet alleen nog niet wat. Ik ga geen dure zaken aanschaffen maar moet op zoek naar een low budget oplossing, misschien zijn er meelezers met ideeën?
Voor de goede orde, de zadels moeten dus in deze stand staan voor de plaats bepaling:
https://i.imgur.com/99Fs5h7.jpg
Ken je niet iemand die een boorstandaard heeft, die kan je ook op je werkstuk zetten.
Misschien in jouw omgeving eens kijken wie een leuke boorkolom heeft?
Zoiets van marktplaats halen...
http://link.marktplaats.nl/m15174550...ontent=app_ios
Had al in de familie en vriendenkring nagevraagd en was al op markplaats aan het zoeken maar misschien dat er nog andere mogelijkheden zijn. Wat ik al jaren geleerd heb is met dit soort projecten geen haast te hebben, dus ook voor de bouw van deze telecaster heb ik geheel geen haast. Dus is vind absoluut iets voor weinig alleen weet ik niet wanneer.
Dus begin ik wel met de positie bepaling, moet ik de zadels in de voorste stand zetten en dan meten tot aan de kam? Er was iemand die schreef dat je ze in het midden moet zetten maar dat scheelt zeker 10 mm en dat maakt nogal wat uit.
Ik boor voor al mijn gitaarprojecten alle gaten altijd hiermee:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...e9f6549103.jpg
Werkt zeer precies, zeker als je eerst ‘center punched’ en goede scherpe boren gebruikt. Maar toegegeven: ik heb nog nooit een string-thru-body brug geïnstalleerd.
Overigens had ik bij het monteren van de brug op mijn tele wel de zadels in de middenstand gezet, maar dan hou je wel schroefdraad zichtbaar:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...08f2945cd7.jpg
Ik vind het wel een fijn idee om ook iets intoneer-ruimte naar voren toe te hebben, maar een volgend keer zet ik ze iets verder naar voren denk ik (hoewel hier de uitfrezing voor het element eigenlijk de brugpositie bepaalde...)
Bij zo’n tele brug heb heb je speelruimte zat. Bij een strat maar de helft. Bij een tune o matic brug nog minder. Over een fixed hardtail brug ala lp junior of prs zullen we het maar niet hebben. Goed meten. Meerdere keren. En google vooral meerdere fora. Er zijn meerdere wegen...
Ja dat bedacht ik ook later pas: je gaat aan de voorkant boren en dan hopen dat je achter precies netjes op één lijn uit komt.... extreem moeilijk!
Kun je niet eerst aan de achterkant de grotere gaten voor de hulzen/snaareindhouders (ferrules - hoe heten die dingen in het NLs?) netjes boren en daarna van voren met een kleinere boor naar de grotere gaten? Dan maakt een beetje speling minder uit lijkt me?
Misschien een tip: als je de hals en tuners gemonteerd heb, kun je beide E-snaren aan de losse brug vastmaken. Zet er een beetje spanning op. Als je de brug dan handmatig op z'n plek drukt, kun je via de stand van de snaren op de hals controleren of je de juiste maat hebt genomen en evt nog wat schuiven met de brug tot je de juiste positie hebt.
Brugzadels idd naar voren, ik houd wel altijd wat ruimte over.
Zoektocht naar geschikte boor is ten einde, ik heb een geschikte kolomboor gevonden. Om mij een beetje voor te bereiden heb ik enkele proefstukjes gezaagd en ben eens een beetje aan het klooien geweest met de kolomboor die ik hier heb staan. Ben er ondertussen al achter dat de boel netje moet zijn uitgelijnd anders wordt het een drama.
Heb dus een tafeltje op de kolom boor gemaakt:
https://i.imgur.com/TUQZyKk.jpg
Aan ene kant de brug en aan de andere zijdes de tubes:
https://i.imgur.com/1klvwz4.jpg
https://i.imgur.com/QDClk1N.jpg
Hier het resultaat, niet slecht voor een eerste poging is niet perfect maar ik heb nog een paar proefstukjes om te oefenen. Dan de boel mee naar mijn zwager die een geschikte boor heeft.
https://i.imgur.com/Y0oozfs.jpg
Top. Misschien iets om ze nog iets te verzinken met een stappenboor? Zie je het nog minder. Stap 8 mm. Was van het weekend ook bezig met een telebody vandaar...
Over die snaarbusjes: Ik frees die dingen. Ik werd helemaal kriegel van het niet-strak uit kunnen lijnen, zwabberende boorbitjes etc. Dus ik frees ze. Het kan op twee manieren.
1: Kopieerring op je frees en een mal maken waar de frees op rust en de kopieerring precies in past en dan met een op maat gemaakte spacer werken. Niet moeilijk, maar ik vind kopieerringen niet fijn werken voor de rest van mijn work flow, dus ik doe het zo:
2: met een mal. https://tlcguitargoods.com/nl/boor-t...-ferrules.html
Ik heb zo'n malletje maar dan van een veel harder materiaal zodat na 1 keer frezen de mal niet naar z'n mallemoer is. Plexi mallen zijn niet mijn favoriet maar voor 1 keertje, prima.
Maar dan de vraag: welk bitje?! nou, deze:
https://www.stewmac.com/Luthier_Tool...1_4_Shank.html
en dan item # 5310.
Je hebt hier waarschijnlijk wel een andere spantang voor je frees voor nodig (1/4 inch, dat is 6.35mm; 6 millimeter gaat écht niet passen) of een conversiebus voor 8mm (maar die conversiebusjes hebben mij meer geld gekost dan die ene spantang los kopen, dus nooit meer voor mij, maar voor weinig gebruik, prima!).
Deze bitjes zijn niet goedkoop maar wel geweldig voor dit soort fijne werk. Het is een kwestie van goed voorboren en dan frezen maar. Gaat echt supervlot en geen stress meer.
Sterker nog; ik boor de gaatjes voor, nog voor het gelakt is, maar dan echt undersized. (als het busje 8mm breed is, dan boor ik het voor op 7.5mm). Ik lak de hele gitaar en frees dan dat randje van een halve millimeter met de mal strak na, zodat de busjes strak en netjes passen zonder randopbouw van de lak of zonder dat de lak barst als ik de busjes in het hout pers.
ik maak mijn eigen malletjes op de CNC (heb teveel modellen en scales om dat in te tekenen) dus ik heb daarin een luxepositie, maar deze mal zal ook prima werken voor weinig/licht gebruik.
Oh, ja; voor die busjes met een kraagje heb ik weer een andere mal. Zelfde idee, maar dan met een grotere diameter voor de kraag en een locatiepin voor een mal die dan daarop gaat met dubbelzijdig tape waar ik dan de kleinere binnendiameter frees. Zo is de boel strak uitgelijnd.
Met de hand kan het ook hoor. maar is niet makkelijk (mede daarom heb ik altijd busjes zonder kraag, haha).
Dit kan ook wel, maar je boorbit wil nog steeds aan de wandel omdat een boorbit flink langer is dan een freesbit én het volgt de pad van de minste weerstand in het hout én de boorkop op je machine is vaak minder stabiel dan die van een frees.
Tot zover hoe ik het doe :)
Ik was hier ook al achter gekomen, als je met een boor door een plank gaat boren dan gaat de boor halverwege " zoeken" waardoor je niet exact aan de ander kant uitkomt. Zeker met een 3 mm boortje deze is veel te flexibel, ik heb ondertussen al een ander plannetje bedacht en hoop dat vanavond uit te proberen.
Wel grappig hoe druk ik kan wezen om 6 gaatjes exact te boren met de middelen die ik heb. Met een beetje geduld is het zeker mogelijk, zal mijn " methode" wel posten .
2e poging vanavond maar dan een iets andere aanpak.
Eerst maar de brug weer op een proefstukje monteren: (ik was een beetje dronken denk ik want hij zit er scheef op)
https://i.imgur.com/Xx3gbgn.jpg
Daarna de gaatjes iets voorgeboord waar de snaar door heen moet, dan de boel omkeren en de gaten van de brug al fixeerpunt gebruiken. Op de tafel zit nog een pin die precies past in het gaatje van de brug. Ik gebruik dus de brug als vast punt om aan de ander kan de gaten voor de tubes te boren.
https://i.imgur.com/35SYLtP.jpg
Rustig de tijd nemen, elke keer alle houtsnippers verwijderen en dit is het resultaat:
https://i.imgur.com/V0fPQ9S.jpg
https://i.imgur.com/qF8Lkmw.jpg
Gaten perfect in lijn, me happy.
Komende week de hals op de body monteren, brug positioneren en hopla gaten boren.
netjes! Zo deed ik het dus vroeger ook, hoor, maar als je dit geintje meerdere keren in de maand moet herhalen is de mal-methode toch makkelijker en minder stressvol.
Mijn dag kan niet meer stuk.... een compliment van een expert.
Ik doe het voorlopig met de middelen die ik heb en en dit is een leerproject. Ik heb gewoon wat onderdelen bij elkaar gezocht en pruts de boel in elkaar. Er blijken dus tubes zonder randje te zijn, goede tip voor de volgende keer. Ik twijfel nu een beetje of of ik de tubes verzonken zal doe of niet zal een rondkijken of dit met niet al te dure tools kan anders doe ik het niet.
Orheo heeft prachtige frezen maar die bouwt voor de kost en meerdere per maand, ik bouw er maar 1 in de ....maanden/jaren?
Zoals al eerder gemeld heb ik verkeerde tuners besteld, de assen zijn 2 mm groter dan de gaten in de neck. Ik heb besloten om ze gewoon te gebruiken en moet dus de gaten opboren, dit gaat de volgende klus worden
Af en toe begint het bij mij ook te kriebelen om er zelf 1 te maken 50 jaar gelden ooit eens een paar gedaan maar als ik al die moeite zie en waar je dan tegen aan loopt denk ik is het niet slimmer b.v. een squire tele voor ca 200.00 te kopen en daar naar wens andere hardware in te zetten ben je van een hoop gedoe af maar dat zullen de zelfbouwers wel niks vinden
Ach, 't is allemaal heel betrekkelijk. Dit zijn ze in mijn 1969 Telecaster. Ze keken toen blijkbaar niet zo nauwkeurig! :seriousf:
https://i.ibb.co/Qv4tFN9/Fender-Telecaster-72-RI-5.jpg
Zelfbouwen doe je niet omdat het goedkoper is. Je doet het omdat je het leuk vindt. De weg naar het eindresultaat, het “gedoe” is vaak belangrijker dan het uiteindelijke instrument. Je kan natuurlijk ook zelf aan het ontwerpen slaan en iets unieks maken.
Paar jaar geleden kwam ik er achter dat er inmiddels voldoende reserve-onderdelen bij elkaar waren verzameld om een complete gitaar van te bouwen. Alleen een body ontbrak nog, dus die goedkoop op MP gescoord en aan het bouwen geslagen. Allerlei strat en tele spullen door elkaar en aan elkaar gepast en geschroefd en gesoldeerd en hallo strelecaster, toch wel een eigen dingetje hoor. Hartstikke leuk om te doen, je traint je vaardigheden, je leert er van en ja, je kunt daarna altijd nog een stap verder gaan he.
Mijn gevoel zegt dat een goeie gitaar meer is dan een willekeurige plank met goeie hardware. Ik vraag me af of je met een Squier basis met verder allemaal top hardware en elektronica net zo’n goeie gitaar krijgt als wanneer je gelijk bijvoorbeeld een AVRI koopt.
Maar dat is een heel andere discussie. Zelfbouw doe je niet voor het geld, je doet het voor de uitdaging. Als je het gedoe vindt, moet je er niet aan beginnen.
Als je een goede Squier hebt kom je een heel eind. Ik heb jaren geleden een Koreaanse Squier Tele met een VN7***** serienummer heel goedkoop op de kop getikt. Een erg mooie body en full maple neck. Gestript en voorzien van Fender Custom Shop 51 Nocaster pu's, CTS pots, cloth wire, een goede switch etc. Tuners waren al nieuwe Gotoh's, dus interessant. Totale investering uiteindelijk zo'n 350 euro. In augustus 2019 n.a.v. van een tour door de VS en spelen op Woodstock de gitaar voorzien van een custom paintjob (Teunis Spits van Future Relics in Drachten, vooral voor auto's en reclameborden, maar dit kan hij ook!! ) en het is echt een geweldig instrument. Niet alleen voor het geld, maar gewoon één die op elk niveau mee kan en een geweldige gitaar naast mijn 1969-er! En ook nog persoonlijk gesigneerd door Woodstock-alumni Melanie Safka! ;)
The making of...:
https://youtu.be/dMl4bKA6Dk8
https://i.ibb.co/LvzcPYv/DSC-0067.jpg
Vooral dat cloth wire draadjes. Dat maakt een verschil zeg. Echt niet dat je die vintage sound met moderne kunststof kabeltjes krijgt.
Proef ik hier enig cynisme....? ;)
Maar ik had het toevallig liggen en het is in ieder geval steviger dan de wel erg dunne draadjes die er eerst in zaten. Maar nee, het zal niet zorgen voor het grootste verschil. Ik zal het volgende keer niet weer noemen ! :seriousf:
Het zou misschien wel leuk zijn als je ook reageerde op het meest belangrijke deel van mijn post, n.l. dat je met goede (maar betaalbare) onderdelen en in mijn geval een Squier uit een goede en gewilde serie (want dat zijn die VN7***** Squiers) iets heel moois kunt maken! Want dát was waarom ik reageerde op de post van Kim Wilson. Ik ben er iig erg blij mee, speelt en voelt geweldig. :)