Dank je wel voor de uitleg, het klinkt een beetje ingewikkeld voor mij maar ik begrijp wat je bedoeld.
De eigenaar van een Keymusic filiaal heeft me dat volgens mij jaren geleden eens proberen uitleggen maar dit is een beetje duidelijker.
Printable View
Je moet je voorstellen dat een hoog rendement speaker een enorm sterke magneet heeft, een relatief grote spreekspoel en een zeer nauwe spleet waar die in beweegt.
Het nadeel is dan weer dat hij een beperkt gebied van het frequentiespectrum beslaat, maar daar gaat hij dan ook heel hard.
Een mid driver als de JBL 2445 heeft een cone van 2 inch en die is van fenolhars. Die schroef je op een hoorn en je haalt met één hele watt 112 dBA en met 50 watt bijna 130 dBA. Daarmee vliegen de vullingen uit je kiezen.
Rendement kost dus minder dan vermogen, want een echt goede zware versterker, die goede controle heeft op je dure speaker, kost een stuk meer.
Goedkope flutversterkers blazen de speaker weg.
Mooi verhaal maar uiteindelijk gaat het om wat je effectief aan dB's eruit gooit. Han houdt van vroegah en komt met een Altec Lansing speaker die je nergens in zult vinden, al was het maar omdat het bedrijf eigenlijk niet meer bestaat. Jij wil een alles-in-een oplossing en die zijn er zat. Han heeft zeker gelijk over de dB's en het is dus goed om naar de SPL te kijken. De Turbosound Milan M15B komt er prima uit met 134 dB en dat voor 500 EUR...!!
Die heeft 2200 watt nodig om die 134 dB te halen, hetgeen betekent dat hij een rendement heeft van iets meer dan 100 dB bij 1 watt en dat is behoorlijk voor een basspeaker.
Ik vraag me wel af hoeveel en welke speakers daar in zitten, want ik ken geen speaker die 2200 watt lust.
Ik vraag me ook af hoe dat kan voor die prijs, want het is wel heel erg goedkoop.
FF beter lezen Erik, ik beweer dat nergens, maar ik kan niet eens een goede 2200 watt versterker bouwen voor die prijs.
Maar dan is het toch helemaal ok....? Of ging het meer om gelijk dan om SPL...??
Nee, waar het om gaat is dat ik geen speaker ben tegengekomen die 2200 watt aankan, dus moeten er meerdere speakers in zitten.
Bovendien ken ik heel wat goede poweramps, maar voor 499 euro kan ik er niet eens zelf een bouwen van 2200 watt.
Dus vraag ik me af hoe ze het kunnen doen voor die prijs, snappie?
Er zijn speakers die 2200 watt kunnen hebben, maar je hebt een punt dat dit geen 15 inch speakers zijn. Maar.... het kan ook heel goed zijn dat de versterker wat overdreven is. Uiteindelijk gaat het over de SPL die er geleverd wordt.
Okay, maar als ik ga rekenen dan is 10Log2200=33.42 (dB) Als ik dat ga af trekken van die 134 dan kom ik op pakumbeet 100.6 dB.
Dat betekent dus dat het rendement van die speaker ongeveer 100 dB/w/m zal zijn.
Als het vermogen minder dan die 2200 watt is, zal het rendement van die speaker hoger moeten zijn om die 134 dB te kunnen halen en dat lijkt me niet voor de hand liggend.
Leuk dat je rekent, maar ik ga gemakshalve van de realiteit uit. 134 dB lijkt te realiseren te zijn voor zo'n 600 EUR. Jouw verhaal zit meer in de Game Of Thrones afdeling. Mooi als het allemaal zou kunnen, maar gaat niet gebeuren in de echte wereld.
Vraag is ook letterlijk welke sub er moet komen. Om dan te reageren met een museum oplossing is niet cool. Als je dan ook nog een Mod bent.... da's nog minder cool Han.
Ik heb er begrip voor dat je het allemaal niet kunt volgen Erik, gaat je kennelijk ver boven de pet.
(maar het is toch echt simpele basiskennis)
Het is jouw realiteit, maar de echte realiteit is dat je de natuurkunde niet in de maling kunt nemen en als je daar over wilt meepraten vind ik dat heel gezellig, maar dan moet je wel weten waar je het over hebt.
Prima, doe die natuurkunde dan Han.
Ik heb het al in simpele termen uitgelegd Erik.
Voor 499 euro een versterker welke 2200 watt kan leveren en een speaker of een paar speakers die dat vermogen aankunnen.
Heb je die 134 dB zelf gemeten? En bij welke frequentie? En op welke afstand?
Je neemt aan dat alles wat fabrikanten beweren ook waar is?
Een subwoofer wordt geacht een spectrum te beheren van pakweg 20 tot 150 Hz en als je daar 134 dB wilt halen, heb je een joekel van een versterker nodig en een hoog rendement speaker.
Volgens mij kan dat niet voor zo'n prijs, maar je weet het nooit.
Nog even de formule: SPL=10Log P+eff.
Han alle waar naar zijn geld maar trek dan niet een grote broek aan met theoretische kennis. Ik heb 2 jaar natuurkunde op de TU Delft gestudeerd, maar we gingen even uit van specs. waar jij gemakshalve de ene spec. in twijfel trekt en deze vervolgens naast de andere legt. Ja joh, een "joekel van een versterker" dat kunnen wel 10 eindbuizen zijn...!!
Ga lekker hobbyen met je vintage speakers en reageer verder op de vraag van de TS, want dat doe je namelijk niet. Ik snap werkelijk niet wat de term "moderator" bij jouw naam betekent, want je gedraagt je regelmatig als een Brad.
Fijne avond verder.
Erik, eigenlijk ben je best wel een schijt irritant ventje die altijd zijn gelijk denkt te kunnen halen.
Ik leg aan de TS uit hoe het werkt met vermogen en rendement en jij moet je er weer mee bemoeien, niet gehinderd door enige relevante kennis.
En dat jij natuurkunde hebt gestudeerd geloof ik geen flikker van, want dan had je niet zo slap uit je nek lopen lullen.
Jij mag geloven wat je wilt loodgieter, maar een lulverhaal ophangen over speakers en versterkers die er niet meer zijn, gaat de TS niet helpen want die wilde alleen maar weten welke actieve sub beter voor 'm is. Wat was jouw antwoord daarop, moderator?
Je zet jezelf voor lul Erik, doe je vaker.
Ik leg aan de TS uit wat het verband is tussen geluidsdruk, vermogen en rendement. Mag dat van groothertogin Erik de P?
Nou, nou, nou zeg..... en jij bent een mod van 74...?
TS laat heel duidelijk weten dat hij niet zo technisch onderlegd is. Dan gaat het gewoon om een advies met wat tips, zoals frequenties. Geen uiteenzettingen over rendement, geluidsdruk, etc. Dat jij dit niet snapt is jouw probleem, maar ga mij dan niet zo te lijf. Is nergens voor nodig, heb jij niet nodig en ik al helemaal niet. Duidelijk zo?
Het gaat dus voornamelijk hier over vermogen, maar dat is niet het enige dat belangrijk is.
Klopt Han, jij hebt helemaal gelijk en je bent een absolute gentleman.
Ik heb wat popcorn gepakt en druk regelmatig op refresh.
Ondertussen wil ik wel graag weten of de vraagsteller antwoord heeft op zijn vraag en al wat bedacht heeft?
Het is niet zozeer de bedoeling om iets aan te schaffen dat het dak eraf blaast, maar met vermogen bedoelde ik iets dat past met de bestaande tops (mackie srm's). Ik speel al jaren live, maar dan met full range actieve speakers zonder subs, en de bedoeling was (nadat mijn main speaker set stuk ging), om voor vervanging te zorgen door iets met wat lekker laag erin, en dan kom ik bij sub('s) uit in combinatie met satellieten.
Ik heb echter nooit zelf zo'n combinatie gehad uitgezonderd de gigs waar de organisator de P.A. regelde, en mijn kennis over sub kasten was zero. Daarom dat ik er wat info over wilde horen, waarvoor trouwens dank aan iedereen.
Ik had hier en daar gelezen dat de ideale situatie was dat de subs het dubbel hadden van het vermogen van de de satellieten en daarom ben ik daarover begonnen. Ik bedoelde niet perse dat ik in totaal zoveel mogelijk vermogen wilde hebben.
Ik heb besloten om het budget wat op te trekken en ineens te gaan voor een sub met bijpassende topjes en mijn mackie 450's te gebruiken als monitors in de plaats van mijn mackie thump's.
Wanneer mijn dB speaker gerepareerd is heb ik dan een backup voor als er nog eens iets stuk moest gaan.
Ik ben vooral aan't kijken naar 15" topjes en één enkele sub (voorlopig), omdat ik dan naar gelang de gig kan kiezen of ik alles of enkel de topjes op zichzelf gebruik.
Ik zag dat de Mackie srm 1850 vaak gebruikt wordt in combinatie met de srm650 dus deze combo staat op de lijst (ook omdat ik nog twee srm450's en twee thump boxen van hetzelfde merk heb waar ik nog nooit problemen van gehad heb).
Een andere combinatie die ik in gedachten heb zijn twee dB opera 15" met twee dB sub615's of één sub15H.
Moesten er mensen zijn die hiermee ervaring hebben hoor ik het graag.
even terzijde.
selenium 15 inch SWS1100 's zijn gebouwd voor (RMS) 1100 echte watts en vragen om een versterker "Musical Program" 2,200 watt.
http://www.jblpro.com/www/products/s...0#.XCizKGeWx9A
rendement lijkt laag ( SPL 1W @ 1m (dB) 95 maar dat is bij een Frequency Resp. @ -10dB (Hz) beginnende bij 35Hz )
ik heb er een digitale eindversterker op staan van 1600watt RMS per kant. (dubbelgebrugde vierkanaals digitale versterker) En dat geeft geen problemen. (bandpass kast)
kan uit eigen installatie zeggen dat ze erg fijn klinken. En ik heb daarmee een PA voor de band die werkelijk goedklinkend doorloopt tot 40 Hz.