Ehm, nee. Een EQ bepaald niet "hoe hard je klinkt".
Printable View
Oh, zeker wel. Lage tonen klinken bij hetzelfde aantal dB's veel minder hard dan pakweg 4 kHz.
Nee, waar zeg ik dat? Schreeuwerige tonen maken dat het hard klinkt, als in pijn aan je oren. Met een goeie balans in je eq kun je hard draaien zonder dat het pijnlijk hard klinkt.
Je kan met een 50 watt combo net zo hard klinken als met een 50 watt top. Het gaat om de mix, mids vooral en hoe meer mids hoe zachter het kan.
En ik denk dat de drummer ook een grote rol speelt in hoe hard het totaal geluid gaat.
Hoe harder de drummer mept, hoe harder de gitarist gaat om erboven uit te komen.
Een goed gitaargeluid is voor mij als je boven de hi hat uit kan komen.
En vooral: een EQ voorkomt ook de gehoorbeschadiging niet. Je kunt het geluid wel zo tweaken (de auto-spellingscorrectie maakte hier 'twerken' van ;) ) dat het niet pijnlijk aanvoelt, maar als de bassen dan alsnog hard staan gaat het gehoor er ook alsnog aan.
Mijn punt was dan ook dat het met een goede EQ instelling niet zo overdreven hard hoeft.
Ik heb de band Scrum eens gezien in hetzelfde Metropool als waar ik Triggerfinger zag, en de gitarist van Scrum speelde over een 10 Watt transistorbakkie, prima sound voor dat genre.
Ik denk dat het met een 50 Watt JMP combo voor een metalband ook prima kan werken, waarom niet.
De FOH (i.c.m. de bassist) bepaald dan toch het uiteindelijke volume?
Ik noem met opzet de bassist, want die kan alles verpesten voor iedereen, door z'n amp te hard te zetten, waardoor niemand zichzelf meer kan horen.
In de meeste kleine zalen (zeg onder de 150/200 man) bepaalt de band het volume, punt. Een Nederlandstalig bandje wat op zijn instrumenten aait zal gewoon zachter gaan dan een metalband die hard speelt. Alles wat geluid maakt, telt mee bij het totaalvolume. En een harder bandje maakt gewoon meer geluid.
Een hard bandje krijg je niet zacht, tenzij je op een festival staat waar er 20 meter tussen de backline en het publiek staat.
Ik heb afgelopen zaterdag een jazz achtig bandje uitversterkt met: kick, snare met enkel brushes, bas combo, en twee kleine 10" akoestische ampjes. Wanneer het rustige akoestische nummers waren, dan was het volume prima (ik schat 93db). Gingen ze vervolgens een harder nummer spelen (bijv keep on rocking), dan ging het volume al richting de 98db. Zonder dat ik ook maar een schuif aanraak.
En mensen die volumes onder de 95db voorstellen (vooraan!) hebben werkelijk waar totaal geen besef van hoe de wereld in elkaar zit.
Daarnaast, die grens die te hard is waar we het over hebben. Waar wordt die gemeten? ... Bij de FOH? En als die 100 meter weg staat?
Maar dan heb je ook nog een verschil tussen hard zijn en hard klinken. Hetzelfde cd'tje klinkt op een crappy Behringer set in een jongerencentrum met harde muren en vloer veel harder dan op een goeie uitgebalanceerde PA in de Heineken Music Hall.
Het verschil tussen 50 en 100 watt is 3 dB. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat een Celestion 12"speaker een rendement haalt van 109 dB/w/m bij 3500 Hz, een frequentie waar wij zeer gevoelig voor zijn en waar lawaaidoofheid het eerst toeslaat.
Dat betekent dat je met een 50 watt gitaaramp met zo'n speaker er in op een meter afstand een geluidsdruk hebt van 126 dB. Ruim voldoende om binnen een paar minuten je gehoor te beschadigen.
Wat de PA installaties betreft: vroeger stonden er grote basbinns op het podium, daar bovenop stonden de laag/mid binns en daar bovenop de hoorns voor hoog/mid en hoog. Waar de meest gevaarlijke frequenties uit kwamen stonden hoog boven het publiek dat vooraan stond.
Tegenwoordig gebruiken we niet zelden een hele stapel full range speakers, gecombineerd met subs en het publiek staat met zijn kanis voor speakers die ongelooflijk hard kunnen en waar bijna het hele frequentie spectrum uit vandaan knalt. En daar word je dus stokdoof van.
de enquête is gesloten.
conclusie. Zet een paar beeldschone deernes op het toneel en je kunt de muziek achterwege laten.
Beter voor het gehoor ook!
Tweede conclusie is dat de meerderheid eigenlijk echt wel afhaakt bij de belgische norm. Plusje voor de belgen!
Naar zweet stinkende kerels met baard kijken die goede muziek maken aangevuld met beeldschone achtergrondzangeressen dan zit je helemaal goed .
Of nog beter , een band die bestaat uit beeldschone dames die ook nog goede muziek maakt
we gaan dus op zoek naar de nieuwe K103 met goede muziek???
En wat als die FOH 50 meter verderop staat, en er nog met een leuke pointsource array wordt gewerkt? Kan het bij de FOH netjes 100dB zijn, terwijl de mensen op de eerste rij doof worden met 130dB.
Wat ik bedoel, in de milieuwet wordt er gewerkt met gevelbelasting. Oftewel het wordt aan de gevel van een huis gemeten en te hard is te hard. Bij een festivalpubliek met tienduizenden mensen kun je lastig zeggen dat je bij de FOH een limiet van 105dB hebt ... dat heeft helemaal geen nut om het festival publiek te beschermen want de mensen op de eerste rij krijg alsnog een te hoog volume.
Han, je bent een knappe kop met veel kennis over geluid maar hier ga je naar mijn mening wel even de mist in. Ik snap niet dat je durft te beweren dat die oude stapels hoornkasten beter zijn voor het gehoor dan de huidige (fatsoenlijke) Line-array.
Het voordeel van de hedendaagse line-arrays is dat je per kast het volume, per frequentiebereik, kan instellen. Oftewel, de onderste kasten (gericht op de eerste rijen publiek) zullen vaak met een normaal volume en frequentiebereik staan.Terwijl bij de bovenste kasten (gericht op 100 meter verderop) het volume van de HF drivers misschien wel 6db harder staan.
Dit is een veel betere oplossing waardoor je op het gehele veld een veel gelijkmatiger geluidsveld krijgt, en ook veel prettiger voor het gehoor.
Je hebt het over de vakman. Ik heb het over de amateur in het jeugdcentrum, waar in de jaren 80 de midhoorns ergens op drie meter hoog stonden. Toen kwam Stage Accompany met de prachtige full range speakers als de Blue box en die stonden op oorhoogte. Bij elke snareklap vlogen de vullingen zowat uit je kiezen.
Jij hebt het over 100 meter verder, het jeugdhonk was geen 15 meter diep.
Ik zag laatst bij Concerto gehoorbeschermers voor tien euro . Ik zelf gebruik al een tijd gehoorbeschermers die ongeveer 27 euro hebben gekost . Bij concerten is dat toch wel aan te raden
Ik snap sowieso niet dat muzikanten geen goede oordoppen hebben.
We brengen uren door in de herrie. Als het niet onze eigen herrie is, dan wel die van een ander.
Voor 160eu heb je een setje waar je, volgens de jongens die erop zitten, zo'n 5 jaar mee vooruit kan.
Met een beetje pech ben je ze vaker kwijtgeraakt :D.
Maak er voor de gein de helft van: 30 maanden.
Dan is dat €5,30 per maand om niet voortijdig knetterdoof te worden.
Iedere twee weken één biertje minder in de kroeg en het is gedekt.
Ik heb het vermoeden dat de geluidsoverlast van mijn DJ buurman, behalve in manie, ook oorzaak vindt in gehoorbeschadiging; behalve dat hij echt knettergek is, sluit ik niet uit dat hij echt niet goed meer hoort dat de toestand gewoon te hard staat, voor buiten een club; maar ja... gehoorbescherming is niet cool he, zeker niet als DJ.
Mooie discussie.
Ik ben het met sommigen zeker eens. Ik vind het eigenlijk achterlijk dat je bij veel concerten/optredens tegenwoordig wel bescherming móet dragen. Zoals eerder gezegd, je gaat thuis toch ook niet met doppen in je kop op de bank naar je muziek zitten luisteren?
Ik ben het er wel mee eens dat je sommige dingen moet kunnen "voelen", maar dat kan inderdaad bij een lager volume ook.
In meerdere bands waar ik in zit moet ik regelmatig roepen dat het te hard gaat, zeker tijdens het oefenen, wat totaal onnodig is.
Eén van de drummers is er dan nog eens één die geen volume knop heeft. Hij kan omlaag tot een bepaalde "feel" maar daarna "speelt het niet mer lekker". Kan ik zeker in komen. Ook ik vind het prettig als er een beetje pit in de gitaren zit.
Als ik nu kijk naar mijn werk, in de chemie-industrie. De ARBO stelt; Boven de 80db moet er door de werkgever gehoorbescherming beschikbaar gesteld worden en boven de 85db ben je het als persoon verplicht. Boven de 87db, moet dit worden teruggebracht naar die 87db...gemeten in het oor. Op één van de plaatsen in onze fabriek heerst een continue geluid van ongeveer 89db en ik moet zeggen dat ik het erg onaangenaam vind om daar zonder bescherming rond te lopen...al is het maar even.
Nu weet ik dat je een ruimte waar machines in staan te draaien niet direct kan vergelijken met een concert, maar geluid blijft geluid en ik kan me niet voorstellen dat mensen het prettig vinden om naar een concert van 3 uur te gaan waar je pakweg in 100db staat...waarvoor je dus doppen moet gebruiken waardoor je mogelijk een deel van de sound weer door mist.
Ik vind het gewoon zonde dat het allemaal zo hard(zeker in een kroeg of andere kleinere locatie) moet en ben ook al meerdere malen weggelopen bij een optreden.