Geslaagd. ......
Printable View
Geslaagd. ......
Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.
Maar belast deugen de spanningen niet:
Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V
Zou de spanningsregelaar naar de bliksem zijn? Tis een ST L7806CV.
Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.
Nu is de behuizing geisoleerd van massa.
Ik ga deze maar aanschaffen, zit iets ruimer in de specs, heb nog twee diodes:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476074
Wat zal ik zeggen ......
Edit: ik snap gewoon niet hoe je zoiets kan verkloten maar zal je niet verder plagen. Neem nou is een keer de moeite om in de datasheet te kijken. Daarin staat dat de behuizing is verbonden met "common" ofwel het middelste been. Als je jouw turbovoeding met de min aan chassis verbind kun je de regelaar direct op het chassis schroeven. De 18V aan de ingang en de uitgang naar een van de gloeidraadaansluitingen op de buisvoet. De overgebleven pin leg je aan massa, scheelt ook weer bedrading. Let wel op dat de wikkeling nergens aan massa hangt want hier staat gelijkspanning op, ook dat had ik eerder gemeld.
:D, heb ik wel gedaan, maar die dingen zijn zo onoverzichtelijk, dat van de behuizing aan het middelste pootje kon ik nergens vinden:soinnocent:. Vraag me af of de koeling het probleem wel is geweest, maar goed, dank je voor je uitleg.
Heb trouwens iets gevonden wat redelijk te doen is:
http://nl.farnell.com/jsp/displayPro...|match|p|plid|
In het datasheet dat daar bij zit staat ook iets over grote capaciteiten. Moet er dan een diode over?
Anyway, morgen een nieuwe halen:seriousf:, excuus.
Elke datasheet begint met een afbeelding met de aansluitingen. ;)
Als je toch gaat bestellen koop ze dan per kilo. Is uiteindelijk voordeliger.
Dit punt is inmiddels verdampt?:crazyhappy:... We gaan weer verder met proberen, verbranden, gokken.....:crazyhappy:
Die datasheet is volgens mij nog steeds niet gelezen.... En hoewel theoretisch de stroom dat een trafo eruit kan gooien bij een spanningsverdubbeling de helft zou zijn onder normale omstandigheden... de praktijk is echter anders...
Wel begin je een aardig Larsje gehalte te krijgen...... ruim 40 posts om een voeding fatsoenlijk te krijgen die gewoon berekend kan worden.
1) Zo'n spanningsverdubbelaar is leuk, maar kakt enorm in zodra je een beetje stroom gaat trekken. Verwacht hier geen wonderen van.
2) De spanningen die je meet, zijn die effektief? Je hebt achter die spanningsverdubbelaar een enorme rimpel bij belasting, grote kans dat het spanningniveau aan de onderkant van de rimpel lager is dan de getallen die je nu opgeeft, alsnog te laag zijn voor de regulator en dat zie je dan achter de regulator terug.
3) Hou ook rekening met het produkt van weg te regelen spanning en de stroom. Zo'n regulator mag in max 35V hebben en kan 1A verwerken, maar niet tegelijk. Dat gaat sneller mis dan je denkt.
Ik wilde enige tijd geleden zelf ook een 24V voedinkje hebben dat uit een netadaptertje gevoed moest worden. Ik bleef met een spanningsverdubbelaar net binnen de spanning die de regulator max op de ingang aankon en het hoefde niet veel stroom te leveren. Ik had de regulator gekoeld en onbelast werkte het, maar met belasting kwam de stroombegrenzing van de regulator in werking. Dat is een fold-back regeling waarbij ie de uitgangsspanning terugregelt.
edit: en ja, koelen!
De schakeling is flink gebufferd: 2x1000uF voor die 'verdubbelaar-AC-split-elco's', daarna 1000uF met 100nF voor de ingang van de regelaar, en erna 470uF met 100nF. Heb een simpele multimeter, weet niet in hoeverre de spanningen effectief zijn.
De schakeling op zich is in orde, en al doende leert men denk ik altijd maar. Ga denk ik een meer hufter bestendige regelaar kopen, misschien ééntje die 5A aankan. En de koeling is volgens mij wel in orde hoor. Zit op een flinke heatsink, of hoe heet zo'n ding. Komt eventueel van pas in m'n AC30.
Morgen is ie vast en zeker klaar, kan ik beginnen met het werkelijke de-buggen van het versterkertje:).
Doe 's gek..... Gewoon beetje gelijkrichten..... elco erachter...... dit printje.... http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-...item258c7e1b65
afregelen op 6.3V en klaar. Geen last van de warmte... klaar..... Gezien de frequentie van dat ding... hoor jij niets in de audio.... Oh maar dat hoor je toch niet ... hij bromt....:blast:
Je kunt de elco's zo groot maken als je wilt, verwacht ook hier geen wonderen van. Grote capaciteit betekent misschien grote buffer, maar grote capaciteit vergt ook meer energie / tijd om op te laden. En dat is er gewoon niet. De elco's worden gewoon niet vol bijgeladen en dan worden ze alweer leeggezogen.
Beetje zinloos om zo'n grote elco ná een regulator te plaatsen. Mogelijk zelfs onwenselijk. Bij opstarten van de voeding zorgt ook die elco voor een hoge piekstroom die de regulator dan maar moet leveren. Heeft geen nut en mag best wat kleiner.
Dat zijn effektieve spanningen. Kijk maar eens op een scoop naar de niveaus van de rimpel.
Okee, ik dacht dat ze langzaam volliepen en dan flink capaciteit vasthouden. Lang genoeg tot de volgende piek.
Dat kan ik me voorstellen. Vertelde de man in de winkel ook. Heb ik overgenomen uit een schema ergens op internet.
Bedankt, was me niet erg duidelijk. Zal binnenkort iemand om instructie vragen, weet weinig van een scoop af. Is er nog niet van gekomen.
Waar komt dat vandaan :???:
Nee, door het middelste pootje loopt maar een paar mA, de stroom die de regulator zelf gebruikt om te funktioneren. De grootste stroom loopt gewoon van ingang naar uitgang, wat je vraagt moet je er in stoppen + nog een héél klein beetje.
http://i61.tinypic.com/70l0kx.jpg
In het datasheet van de 7806 stond ergens het volgende:
Application with high capacitance loads and an output voltage greater than 6 volts need an
external diode (see Figure 22 on page 31) to protect the device against input short circuit. In
this case the input voltage falls rapidly while the output voltage decrease slowly. The
capacitance discharges by means of the base-emitter junction of the series pass transistor
in the regulator. If the energy is sufficiently high, the transistor may be destroyed. The
external diode by-passes the current from the IC to ground.
Zou het goed/nodig zijn deze diode erover te plaatsen? Het betreffende plaatje is helaas niet te kopieren, maar de diode loopt in bovenstaand schema van de uitgang naar de ingang. 470uF is toch een behoorlijke capaciteit.
O, dat bedoelen ze. Ze zeggen dat door de hoge uitgangscapaciteit (die 470µF + wat er nog achter kan hangen) de uitgangsspanning van de regulator bij belasting elke periode eventjes hoger kan uitvallen dan de laagste waarde van de rimpelspanning op de ingang. Dat vind die regulator niet zo leuk, dus door een diode in sperrichting over die regulator te zetten voorkom je dat de uitgang veel hoger kan worden dan de ingang.
Voor mij een extra bevestiging dat de ontwerper dan verkeerd bezig is. En bij mijn weten zit zo'n diode al standaard in de regulator ingebakken voor dummies :makeup: die zo'n regulator per ongeluk andersom aansluiten.
edit: dat gevaar bestaat namelijk omdat er ook een 'light' versie is, de 78L.. serie die 100mA kan verwerken en daarbij zitten de pootjes precies andersom: 3 de ingang en 1 de uitgang.
Flauwekul, zolang jouw capaciteit achter de regelaar kleiner is dan de buffer voor de regelaar is die situatie onmogelijk.
Verder zal je geen last hebben van de rimpel omdat je spanningsreserve nu meer dan genoeg is. Een aantal paginas terug heb ik je voorgerekend wanneer je in de gevarenzone terecht komt maar krijg nu de indruk dat we in herhaling gaan vervallen. Dat is geen juiste manier om lars te verslaan dus daar doe ik niet aan mee.
Dan de misvatting dat een verdubbelaar geen flinke stroom kan leveren. De tweede figuur uit jouw eerdere voorbeeld is idd niet erg krachtig en sterk afhankelijk van gebruikte caps. De eerste schakeling waarbij een fase zowel positief als negatief wordt gelijkgericht is zeer krachtig. Helaas met een grote 50Hz rimpel maar door de ingangsspanning voldoende hoog te houden blijf je uit die gevarenzone.
Flinke elkos voor de regelaar hebben wel degelijk zin. Als jij beweert dat je trafo 5A kan leveren kun je rustig tot 5000uF gaan. Ze ontladen tenslotte maar met 1A dus kunnen die taak makkelijk aan.
Eigenlijk gebruik ik nooit meer dan iets van 10uF achter een regulator. Meestal nog minder. Een grotere elco beïnvloed de werking van de regulator alleen maar. En het klopt als de ingangsspanning wegvalt bijvoorbeeld (de zekering sprint eruit) dan heb je kans dat de regulator er helemaal aan gaat omdat de uitgangsspanning veel hoger is.
Pieken zul je met de gloedraden niet hebben. Het is een (relatief) constante stroom afname van ietsje meer dan 1A met die EL84 en ECC83 (300 mA + 760 mA).
Dan is het de vraag welke verdubbelaar nu gebouwd is, want ik lees toch:
Waarbij de 13V2 en 6V5 voor de regulator zijn (en dat zijn eff. waarden dus reken maar dat het minimaal nog erger is) en resp 7V9 en 5V3 erna.
Primair kakt die spanning ondanks 5A trafo en 1000µF elco's kennelijk toch behoorlijk in. Elco's vergroten kan, maar er zit een exponent in, 5x grotere waarde ≠ 5x minder rimpel.
Ik wil het probleem anders benaderen. Je wilt 6V3 dc hebben, de stroom is 1A en je wikkeling levert 6V9 ac.
Het vermogen achter de regulator is 6W3 (6V3*1A). De regulator slokt minstens zo'n 2W5 (de minimale 2V5*1A), da's al bij elkaar minimaal 8W8.
De ingangsstroom is ook maar afgerond 1A, dus de ingangsspanning moet een minimale dc spanning hebben (laagste punt rimpel) van 8V8. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen uit je 6V9 ac wikkeling met diodeverliezen en al.
Dat lukt niet jammer genoeg, vandaar een spanningsverdubbelaar.
Ik denk dat de regelaar door al het gehannes is gesneuveld. Wel vreemd dat ie in orde lijkt als er geen stroom van de uitgang getrokken wordt.
Heb alle aansluiting gecheckt en gedubbelcheckt, tis nogal chaotisch aan mekaar geprutst allemaal, maar het zit goed.
Waag er een nieuwe regelaar aan, zal vragen of ze een iets zwaardere hebben. Wordt dan waarschijnlijk een 5V regelaar, is niet erg. Alleen werkt de tip van Frans dan niet meer om de regelaar rechtstreeks op het chassis te schroeven, om zo de behuizing als min te gebruiken.
O, dan gaat ie dus in beveiliging. Dat had ik ook met mijn voedinkje.
Zoals al beschreven kun je niet én een grote spanningsval wegregelen én stroom leveren. Dan gaat ie in de stroombegrenzing (fold-back regeling).
Bedenk dat het IC vooral is bedoeld om te stabiliseren, rimpel wegregelen. Als je richting die 1A wilt met alleen dat IC'tje moet de ingangsspanning niet heel ver boven de minimale ingangsspanning komen.
Je komt nu net wat spanning tekort en door een spanningsverdubbelaar heb je op de pieken teveel i.c.m. met stroom trekken.
Als je perse een bromvrije gloeispanning wilt hebben, zou ik maar een apart 9V 1A trafo'tje met de regelaar gebruiken. En koelen. Of gek doen zoals Nico voorstelt ;)
edit: o, ik had die stroombegrenzing hier al bij punt 3 beschreven.
Ik vraag me wel meer af ;)
Een bijna 7v@5A kakt niet in door een stroompje van 1A. De gelijkrichter die tommus gebruikt is enkelfasig positief gericht en ook nog een keer negatief gericht. Deze worden bij elkaar opgeteld en kunnen afzonderlijk de 1A met gemak aan. Tenminste zo zou het moeten zijn. Misschien is de wikkeling maar .5A, wie zal het zeggen. Als de boel is zoals wordt beweert dan zakt 18.5V niet in naar 7.9V.
Die grote spanningsval snap ik ook niet, moet dan een forse kortsluiting inzitten lijkt mij.
Nog even voor de duidelijkheid:D, het onderste schema gebruik ik nu:
http://i60.tinypic.com/dfkphc.jpg
.5A ... Wie weet :soinnocent:
Zoals al gemeld ben ik een tijdje terug ook bezig geweest met een spanningsverdubbelaar en een regulator om een gestabiliseerde 24V dc uit een toevallig aanwezig netadaptjertje te krijgen ... dat doe ik niet nog eens :stop: In beveiliging bij belasting, rimpel... been there, done that :mad: wel leerzaam, maar ik zie bij Tommus alle valkuilen terug.
Uiteindelijk bij de kringloop uit de bak een goede ongeregelde 24V (onbelast meer) netadapter gehaald voor een Euro, de regulator erachter en klaar.
Flauwekul:D.
Ik doe dit voor de lol en het zal me lukken ook:rockon:.
Ik zie een schema met een hulptor.
Die zou best kunnen helpen om de stroombegrenzing weg te houden. Maar volgens mij heb je een som van problemen.
Een ingangsspanning die bij belasting effektief te laag wordt. Kennelijk zijn de pieken van de rimpel dan nog te hoog en komt óók de stroombegrenzing bij belasting in werking... tenminste, zo begrijp ik het.
Een voorschakelweerstand vind ik al helemaal geen goed idee, want als daar stroom door gaat lopen kakt de spanning nog verder in...
Ik zou de tijd, moeite en materialen besparen en het over een andere boeg gooien want dit wordt niks.
Ik zit nog eens even dit topic door te bladeren... gewoon omdat het kan.
Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat die brom daar vandaan komt?
Voordat je grote elco's, een extra tor en koelblokken en weet ik niet wat bij elkaar sleutelt - wat heel leuk is - zou je ook eerst eens een externe geregelde dc voeding op de gloeidraden kunnen aansluiten en dan eens horen of dat idd de oorzaak is.
Heb je dan nog brom, dan hoef je daar niet meer naar te kijken. Misschien wordt er wel trafobrom door de lucht opgepikt.
Nieuwe regelaar gekocht, een 78S05cv. 2A en 35V ingangsspanning mag ie maximaal hebben. Iets ruimer in de specificaties dan de vorige, met het oog op wellicht een betere regeling ihkv de spanning wegwerken en de stroom leveren. Nog niet opgetild, eerst zien of er iets verbetert.
Nee dus:D, met de buizen erin de volgende bevindingen:
Vingang = 7,9V
Vuitgang = 5,4V
Andere zeer merkwaardige bevinding: 11,2V wisselspanning tussen de plus en de min van de uitgang, lijkt me een forse rimpel:seriousf:
Snap er niets van. Zou de brugcel misschien stuk zijn?
Het merkwaardigst vind ik eigenlijk dat de gelijkgerichte spanning zover inzakt. De wisselspanning van de trafo ook iets, die zakt van 6,8-6,9V naar 6,7V, de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.
Correct, het probleem is de onwijs grote rimpel. Logisch dat je zo'n lage ingangsspanning meet. Ik kan van hieraf niet zien wat je fout doet maar met gebruik van een halve brug en de elko's moet het wel kunnen al is het krap. Je mag ook best een vette rimpel hebben want je zou ruim voeldoende spanning over moeten hebben.
@plant: als alles werkt volgens plan is er veel spanning door de regelaar weg te werken en daarom is een voorschakelweerstand handig. Hiermee ontlast je het ontwikkelde vermogen in de regelaar. Wel moet tommus in de gaten houden dat het diepste punt van de rimpel boven de minimale ingangsspanning van de regelaar blijft. In dit geval zeker 9V.
Maar goed, eerst het grote rimpel probleem oplossen want daar zit het fout.
Had je maar een scoop heh :)
Nee, de elco's worden sneller leeggezogen dan ze worden volgeladen. Dat zei ik al.
Idee van Cluseau was om die elco's flink te vergroten. Als die trafo echt 5A kan leveren en zelf zo weinig inkakt zou je dat kunnen overwegen. De trafo kan waarschijnlijk dan wel de grotere laadstroom leveren en de rimpel zal wat kleiner worden. Je kunt er gewoon eens wat over de bestaande elco's plaatsen om het verschil te zien. Zelf verwacht ik er niet veel van gezien de grootte van de rimpel die je nu hebt.
Nee, je trafo is idd geen probleem. Je 'verdubbelaar' wel bij die stroom. Ik heb die ervaring ook.
Zullen twee van 4700uF erbij genoeg zijn? Of beter drie? En 16V exemplaren voldoen toch wel?
Voor zover ik weet met een dvm op wissel.
Maar.....zit nog ff met de pootjes in de lucht te brainstormen.
Laten we eens een beetje rekenen:
De spanning is 18v.
De load gezien vanuit die voeding is 18 ohm omdat daar immers 1A loopt.
Van hieruit kunnen we eens naar de RCtijd kijken en dan kom ik op een 18mSec. Elke 20mSec worden de elko's weer geladen. Op die tijd is de elko tot 62% ontladen en 9x0.62 is ongeveer 5.5V.
De plus en min voeding hebben beide die rimpel wat neerkomt op een totale rimpel van 11V.
Als ik uitga van de meest ideale situatie en de 11V van de 18V aftrek kom ik op een minimale spanning van 7V.
Conclusie is dat de elko's dikker moeten.
Oef, stof voor een week:(.
Eerste vraag: min ligt aan massa, daarmee is de rimpel daar toch ook weg:???:?
Tweede vraag: in welke orde van grootte moet gedacht worden wat de capaciteit betreft? Hoe reken je dat uit?
Derde vraag: wil niet als een armoedzaaier overkomen, maar het scheelt meer dan anderhalve euro per elco van 4700uF (16V versus 40V), zou 16V niet voldoende zijn? Loopt anders aardig in de papieren.