Thnx! Straks ff rust als ze hier allemaal naar bed zijn, ga ik fijn ff luisteren
Bijzonder idd om daar bij te zijn geweest! Is daar nog audio materiaal van? En foto s?
Printable View
Thnx! Straks ff rust als ze hier allemaal naar bed zijn, ga ik fijn ff luisteren
Bijzonder idd om daar bij te zijn geweest! Is daar nog audio materiaal van? En foto s?
Voor de volledigheid ook in deze topic even melden dat mijn dobro is aangekomen, in goede staat :) niet onbelangrijk natuurlijk
Er zit een set nieuwe d'addario snaren op, en de slide zat ook netjes en veilig ingepakt in de doos
Hij is prachtig en ik kan er 1 niet vanaf blijven, 2 mijn ogen niet vanaf houden. Zo blij als een kind.
Uiteraard ben ik begonnen met " spelen" ik vind dat ik het nog geen spelen kan noemen eigenlijk maar goed ik ben er lawaai mee aan t maken.
En dan loop je al snel tegen een paar dingen aan,
1 mijn duimplectrum zit niet fijn, volgende keer een maatje groter bestellen :)
2 dobro pingelen is leuk!
3 dobro spelen is een vak apart
Stemmen lukte goed maar jeutje er komt nog goed wat techniek kijken bij eigenlijk beide handen
Het drievingerig picken kende ik al van de banjo, en daar krijg ik denk ik wel handigheid in als ik t veel oefen
Ik heb de dobro een (te korte ) gitaarband omgedaan met een veter verlengd, want ik had al snel door dat ik t lekkerste speel als ik sta of op mijn hoge gitaarkruk hang. Die constructie behoeft nog wat aandacht want de veter moest om de kop van de hals en zit nu in de weg als ik voor t eerste fret wil spelen.
Niet handig
Ik merk ook dat zelfs een simpele versie van amazing grace al best moeilijk is..want hoe zorg je er voor dat je een mooie klank maakt, niet te hard drukt met de slidebar en niet op de snaren klettert , en bij een slide wel mooi zuiver uitkomt haha..doorschieten is best makkelijk lol
Een pull off is ook best tricky, want je wilt een mooie plop,..even op youtube gezien hoe t moest en dat lukte, maar nu nog in t spel goed doen.
Kortom, ik heb lol
Maar ik hoop dat jij even tijd hebt tijdens castlepicking bruno :) misschien kun je me een heul klein beetje op gang helpen om dat met die linkerhand goed te doen,..:)
Ondertussen ga ik verder
Ah maaaaaa zihing graaaace how sweeeet the souuund
Uh nou ja soms sweet..soms kattengejammer
To be continued:soinnocent:
http://www.cloudynights.com/ubbthrea...out%20pics.jpg
Enne.. gefliciteerd! :cheerup:
Haha nou hier ook nog maar ff dan
http://i764.photobucket.com/albums/x...ps73d9057e.jpg
Kijk, da's nun mooie!!! :ok: En hij kijkt je ook zo mooi aan, een beetje zielig als hij je de noten eruit wil laten janken! Glijdend welteverstaan.. :D
Het gejank is ook best lekker, op een wat masochistische manier
Wel lastig dat mijn handen er niet uit krijgen wat mijn muzikale gehoor wel graag zou willen
Ik hoor t in mn hoofd, t komt alleen nog zo rottig die jammerkast uit:crazyhappy:
En om mijn verhaal kracht bij te zetten ben ik zo man ( of liever vrouw) moedig hier een eerste opname neer te zetten van mijn beginners gepruts..
Ik houd mn vorderingen bij, das leuk voor als ik later in de royal albert hall sta met allison kraus en band lol
https://soundcloud.com/kris-wijkstra...brogepruts-old
Gefeliciteerd! Een plaatje van een instrument.
En het exemplaar van dit type dat ik eens even in handen had klonk heel goed.
Natuurlijk maak ik wat tijd voor je (jullie, er is nog een GNF-er/nieuwbakken dobrospeler) vrij.
Om 15.00 uur spelen de Babes en aangezien de 3 echtgenoten meestal ook even mogen opdraven hoop ik dat iedereen dan even naar de bovenzaal komt. Kun je zien hoe ik op dobro uit de problemen probeer te blijven.
Maar voor de rest doen we gewoon waar we zin in hebben.
Ja ja, en jij hebt nog nooit eerder gespeeld?
Je snapt dat ik daar mijn twijfels over heb. Het is me allemaal net even te goed....:ok:
Ik zweer t haha..op mijn mama,
en oud gitaarnetters weten hoe dol ik op mijn moedertje was :)
Ik heb em gisteren uitgepakt en merkte snel dat op schoot niet handig is, zeker niet met mijn figuurtje lol ( ik ben nu eenmaal geen slank gitaarvrouwtje maar wel heul gezellig :p)
Toen ik de voor mij prettigste houding had gevonden ging t meteen beter, verder met dank aan youtube, jaybuckey.com, Troy brenningmeyer, een dosis doorzettingsvermogen en regelmatige gericht oefenen de afgelopen anderhalve dag
En misschien, en dat hoop ik, heb ik wel aanleg..dat zou wat zijn :)
Ik kom zeker naar je kijken! Ik heb er nu al zoveel zin in..gewoon lekker tussen muziekmensen van alle pluimage en de kunst afkijken van gevorderden :)
Top dat je me even wilt helpen, ik leer liefst niet te veel fouten aan zo lastig vaak om ze weer af te leren
Oh ik heb trouwens inmiddels een roll ( backward roll, dan forward en dan de eerste phrase van het nummer) in old joe clark geprutst, en een echte hammer on waaaauw hahahaha
Ik heb nog wat eenvoudige tabs op mn muziekstander ( amazing grace en oh du lieber augustine ) want van de basis zul je t leren he
En toch wel een beetje trots dat mn gepruts volgens jou best ergens op lijkt,..:)
Maar weer eens een kort stukje opgenomen,ik hoor wel een foutje maar t begint wat te vorderen ook, leuk voor t archief :p
http://snd.sc/150dRMf
ben nu een week bezig met mijn lawaaimachine ;) en dan valt het wel op zijn plek als je dit nog eens beluisterd, hoe virtuoos het is,de man ( josh graves) is wel enorm goed met die rechterhand ..
ik heb me vooral gericht op het goed aanleren van dingen nu. en ik accepteer niks van mijzelf als de toon niet goed is..en dat valt ook echt niet altijd mee..maar gelukkig heb ik dan weer wel een goed gehoor :p
wat ik doe is toch proberen het zo goed mogelijk..technisch en qua toon te leren, en dan pas naar snelheid te werken, voorlopig natuurlijk nog rustige stukken, niet te snel haha
ook merk ik wel dat smaak er veel mee te maken heeft. in de zin van " smaakvol" spelen van de basic tunes..dat vraagt wel muzikaliteit en ik het helpt me om veel naar de " groten" te luisteren.
ik blijf het enorm leuk vinden, net even achter mijn snaren aangebeld , wil wel graag extra hebben het duurde alleen wat lang, ze hadden ze dus niet op voorraad, wat wel vermeld was achteraf maar deze muts had dat niet gezien
no problem er zitten net nieuwe d'addario op ( bij levering)
ik heb wel voor de duurzame versie gekozen trouwens..ik speel best veel
vraag aan jou bruno( ach kan ik ook zondag doen natuurlijk)
mij valt op dat ik vaak de middelste G gebruik..is dat toeval of is dat structureel in het spelen? en zo ja..is het dan slim extra losse Gsnaren te hebben? en zo ja,..zijn ze los te bestellen?
oh ja de duimpick heb ik wat verhit in kokend water op de plek waar hij knelde, en uitgebogen , zit nu perfect :p je moet wat he haha
Topdag bij castlepicking gehad gisteren,
Bruno heeft mij en medeforumlid Owen even wat basis bijgebracht,..we snappen t..nu nog toepassen :)
Geleerd dat mijn hand nog veel en veel te " groot" was ( rechts) nu dus oefenen met klein klauwtje met vingers in een hoek van 90graden en geen gewapper met die vingers maar " terugtrekken" in plaats van plukken
Volgens bruno de dobroman
Geleerd hoe een rake moet, en hoe je moet choppen op een dobro, de bijl mag daartoe thuis blijven
Het lijkt zo simpel als je het jerry douglas ziet doen
En nu mijn familie maar gek maken met chops, onder t motto, als je t maar vaak genoeg doet gaat er vanzelf een keer iets goed
Bruno bedankt man! Bist n laiverd en dat mag deze groningse zeggen :)
Leuke bijkomstigheden , mijn reso en mijn " gewone" acoustische scoorden allebei een hoop " GAS" bij andere aanwezigen
Heb met name over de Guild vaak mogen zeggen, uh neee die is niet te koop :)
Ps owen en bruno, dit bedoelde ik gisteren toen ik t had over smaakvol backup spelen als er gezongen wordt..dit is voor mij wel precies hoe dat moet,..weten waar je wat doet en vooral ook, wanneer niet
Dit is geen gewone backup , dit voegt toe aan sfeer en emotie van het nummer
http://youtu.be/pI_klvdxM4Q
Voor wat betreft de dobro, wat Jan al opmerkte, als je back-up dobro wilt leren, luister naar Douglas en je hebt studiemateriaal voor de komende 10 jaar...
Van de zang van Alison word ik eigenlijk niet meer koud of warm, anders dan bij haar co-leadzanger, Dan Tyminsky.
Toen ze net begon was dat wel anders.
Ze beschrijft ook heel goed ( 1' 46")wat haar op het spoor zette van de manier waarop ze daar zingt door te verwijzen naar wat de zang van Bill Monroe en Ralph Stanley kenmerkt(e).
http://www.youtube.com/watch?v=_QSmn7UxzfI
Hier zijn we een paar jaar verder, maar ze 'heeft' het nog:
http://www.youtube.com/watch?v=ljiQ7MnwrvQ&list=RD02_QSmn7UxzfI
Met een van mijn favorieten, Alison Brown, u hoort wel waarom.
(wordt vervolgd)
(vervolg)
Dat mis ik tegenwoordig in haar vocal, het is stukken perfecter, maar het raakt me veel minder.
Neem nou dit, een schitterend nummer, dat natuurlijk wel, met glansrollen voor Tyminsky en Block als vocalisten en de laatste met Douglas (met een chop to die for...) als instrumentalisten.
http://www.youtube.com/watch?v=pZH1IWPBVYw&list=RD02_QSmn7UxzfI
Mja ik vind haar wat te " poppy" ..ik houd meer van iris DeMent
het gaat mij meer om het geheel, en zeker jerry douglas levert nogal wat studie materiaal, ontdekte vandaag dat een filmpje dat ik een paar jaar terug bijna dagelijks afspeelde, op youtube dus een partijtje dobro van jerry bevat..ik geloof niet dat ik toen wist wie dat was haha
maar wel dat ik t eeerg mooi stukkie vond haha, kijk ik t vandaag weer es,..ja hoor..jerry douglas. :)
http://youtu.be/sBPTuAl2Qyk
@bruno Nou nou nou ik heb er warempel wat nette chops uit kunnen gooien vandaag chattanooga chattanooga chattanooga chattanooga, chattanooga
Woohoooo
Heb je wat tips bruno? Ik ben bezig met de chops, rolls en akkoorden
Om goed backup te leren spelen, wat ga ik oefenen? Bluesschema s? Shapes? Licks?
Het choppen gaat ineens een stuk makkelijker nu ik het wat in de vingers krijg dus ik wil een stapje op de ladder, ik ga nu mee proberen te choppen met nummers op youtube, suggesties voor wat goede beginnerstunes? Misschien tabs daarvoor?
Fanatica
:p
Ahhh.... wat heerlijk. Een van mijn helden en zo errug Brits.
Ik vind wel dat deze een van mijn helden wat meer rekening had mogen houden met de zeer capabele mevrouw naast hem. Hij walst nu erg un gentleman like over haar heen.
Kijk maar eens bij 'Waar luister je nu naar' in off topic. Daar heb ik hem vaker gepost. Heb nog een pracht optreden van m in Utrecht ten tijde van de Solid Air LP. Dus, gok eens wat, 1980?
De enige vent die ik bij herhaling om zijn eigen muziek heb zien huilen. Daarna was er volgens Beverly de emotie wel een beetje uit. Jammer dat ie zo vreselijk zoop. Om het maar wat directer te zeggen.
Wat een musicus. Met een fraai stuk baswerk van de kracht die ook Tim Buckley in Londen bijstond.
Fijn dat je m hebt gepost. Was weer genieten.
Vriendelijke groet, Gus
Hahaha ze laat ook wel wat over zich heen walsen, zie de blikken die mevrouw mattea in zijn richting werpt die bijna verafgoodend zijn, ze zet duidelijk een stap opzij, ik heb wel eens een liedje van haar gecoverd trouwens
John martyn , ja dat is er ook wel eentje :) lekkere muziek :)
En de line up hier is bijzonder mooi :)
ff fireball uit de topic gevist, bruno..ik herinnerde me ineens dat je die hier op pagina 3 had gepost :p
ondertussen sliden we door..
leuk hoor zo n ding, enne owen..ook hier effe gefeliciteerd met jou aankoop..nu hopen dat hij heel snel komt ;)
Pas op, Fireball en Fireball Mail zijn twee verschillende nummers!
En de tab die je noemde is mijn versie, niet die van Josh Graves uit de video....
https://www.youtube.com/watch?v=TZ6yTW29GYk
https://www.youtube.com/watch?v=0pWnZFrdQFE
:p okeeeej, t is maar goed dat ik toch nog lang geen josh graves ben
Zover kom ik op dit moment
( nou ja dit stuk is iets langer met wat variaties op thema en dat lukt ook wel maar nog niet zo dat ik t al durf te delen
Hier ben ik al redelijk blij mee ( deel 1 van let the circle be unbroken..)
https://soundcloud.com/kris-wijkstra...e-circle-part1
Zijn er eigenlijk meer dobro lerenden?
Ik kom ook wel eens op een forum voor mandoline waar ze een club hebben
" a song a week"
Als je met wat meer mensen bent zou je dat met dobro misschien ook kunnen doen..dus elke week of maand ( dat laatste lijkt me wel wat haha) een nummer instuderen op de dobro, dat opnemen en met elkaar delen
Heb je een leuke stimulans
En je leert van elkaar
Dus als er meer mensen zijn die dat wat lijkt? Shoot
Dit begint er echt op te lijken! En dan ook nog eens in zo'n korte tijd....
Ik herken de melodie heel goed en dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
Een van mijn leerlingen kon het meeste ook zo snel oppakken. Maar dat is in de regel niet zo.
Het is jammer dat fora (m.i. de beste Internet communicatievorm) het op sommige terreinen al weer af moeten leggen tegen facebook en zo.
Er is geen enkel nederlandstalig bluegrassforum.
Het Britse is op sterven na dood.
Ligt hier een taak voor ons ? Ik kan me er wel eens mee bezig houden met een gratis messageboard om te proberen,misschien is errr animo voor in bluegrassland, zelf ga ik nu naar reso hangout
Dag gitaarvrouwtje, of mag ik zeggen dobrovrouwtje :-)
Het begint met één dobro en dan wil je er nog één voor een andere stemming en dan nog één voor nog een andere stemming ...
Dobro's zijn de max, evenals Weissenborns ...
Veel plezier ermee!
Hi, Ik heb sinds kort ook een Dobro, maar eigenlijk moet ik zeggen resonator. Zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...M991-resonator
Ben geen ervaren slidegitarist, maar heb er wel lol in. Heb bewust voor een roundneck gekozen, zodat ik er ook fingerpickin' op kan spelen. Als je het leuk vind mag je hem wel een keer een middagje proberen, dan kom ik gerust een keer langs.
De Weissenborns die Shamehair benoemd zijn supercool, maar uitsluitend als lapsteel te gebruiken. Boevendien ver boven mijn budget. Ben Harper speelt er wel prachtig op.
bedankt voor jullie reacties , harstikke tof Joost ..deze topic is twee jaar oud dus ik heb al twee jaar een squareneck inmiddels, roundneck heeft niet zo mijn voorkeur, ik heb er veel en veel te weinig tijd voor maar hij staat me niet in de weg ik ga het zeker weer oppakken,het is erg leuk om te doen :)
ik vindt weissenborns prachtig maar niet voor mij, dan moet je toch wel een beetje kunnen spelen vind ik, mijn squareneck is harstikke goed voor een beginner :) en daar laat ik t eerst even bij haha
Hoi allemaal, ik ken er helemaal niks van .
Wat ik wel weet is dat Peter de Smet uit Schoondijke ook Dobro speelt, tevens is hij Luthier en bouwt prachtige gitaren en doet ook onderhoud en herstellingen.
Ik heb hem een paar keer horen spelen en ook dobro, hij speelt ook Steel gitaar. En dat klonk errug goed.
Daar heb ik nou nog nooit last van gehad de afgelopen jaren.
Ik speel alles in open G (GBDgbd) en afgezien van een capo en/of af en toe de 2e snaar omlaag stemmen naar a voor mooie steelgitaar licks m.b.v. de linker ringvinger, kan ik me niet voorstellen een andere stemming nodig te hebben.
Ik heb een tijdje terug bij toeval een square neck dobro (echte van het merk dobro) op de kop getikt.
Advertentie was vaag, 2 akoestische gitaren en een dobro, en ik ging er vanuit dat het een gewone (gitaar neck) dobro was.
Afijn toch het ding maar mee genomen, incl diverse boeken en een cursus op cassettes.
Geen idee of de cassettes het nog doen, hoe kan ik die het beste digitaal krijgen eigenlijk.
Ik zat de denken om bij de kringloop een deck te halen en dan alles rechtstreeks op te nemen, microfoon er voor en opnemen.
Maar goed de dobro, is compleet met koffer en in top staat, enkele slides erbij en extra snaren enz.
Nu vroeg ik mij af wat is zo'n ding nog waard ?
Denk niet dat ik hem direct weg doe, want stiekum vind ik het best een cool instrument.
Ik neem aan dat je een houten Dobro hebt en geen metalen. Dobro's heb je van €400 (Hound Dog) tot heeeel duur. Post ff een fototje en een typenummer, dan kan er vast iets zinnigs over de prijs gezegd worden. De square necks zijn meestal wat voordeliger dan de round necks, die laatste hebben een breder publiek.
Zo uit mijn hoofd een D60.
Als het anders is meld ik dat vanavond wel even.
Dobro is dus in top staat en incl originele koffer en extra (slides snaren en een geweldige cursus op cassette).:crazyhappy:
Een D60 in echt goede staat lijkt mij een waarde te hebben van circa €1200,-.
Euhh serieus ? Ik heb dik minder betaald. Poeh dat maakt het lastig om te bepalen wat ik er mee doe.
Het is een leuk ding en weer eens wat anders, maar zeg 1000 euro kan ik ook weer wat anders mee doen (er moet nog een 2box module komen).
Natuurlijk moet je wel iemand vinden die het wil betalen, want waard zijn en krijgen is tegenwoordig wel wat anders.
Ik ga straks meteen kijken en een paar foto's maken.
Als je vertelt, over welke cursus het gaat, dan kan ik je wel verklappen of die naar de kringloop kan of dat je er wat aan hebt.
Over de D60: het is een min of meer moderne replica van de 'oer' dobro, nog met een 'soundwell' i.p.v. de modernere, open constructie.
Klinkt daardoor, zeg maar, meer 'Uncle Josh' dan 'Jerry Douglas'.
Ik zie ook vraagprijzen van $900 to $1000, maar of ze daar ook werkelijk voor weggaan, vertelt het verhaal niet.
Ik denk dat je met alles boven de € 500 je handen dicht mag knijpen. Maar... niet geschoten is altijd mis.
Gewoon eerst eens zelf proberen. Wel zorgen dat je een goede bar en de juiste fingerpicks hebt, anders blijft het knoeien.
Dobro spelen is een merkwaardige mengvorm van lapsteel, banjo en gitaar. Neem de verkeerde bestanddelen van genoemde instrumenten en het wordt nooit iets, pik de goede er uit en je speelt dobro....:D
Hoe het vooral niet werkt heb ik ergens in het begin van deze discussie al eens uitgelegd.
Nou vond ik zelf 1200 euro ook wel veel.
Het zijn van die dingen waar je net de juiste gek voor moet tegen komen.
En ach boven de 500 is nog steeds veel meer dan ik betaald heb :seriousf:
Ik zoek e.a. vanavond uit, ook wat betreft de cursus (en wat extra boeken).
Dan zal ik maar zeggen wat jij wilt: jij wilt dat ding verkopen, meteen al vanaf je eerste post. Maarreh, niet verder vertellen hoor, je hebt 't niet van mij ;) .
Groet, Jan.