Jij begrijp het, Nog even een andere stelling dan maar. Krijgen jullie "thuis" wel een gezeur in de trend van: <zeiktoonje> alweer een gitaar, je kan er toch maar een tegelijk bespelen</zeiktoontje>
Printable View
"Help, Mijn Man Heeft Een Hobby! - RTL 4"
Herkenbaar ja maar dit soort figuren zijn wel goed voor de business. Ik heb zelf vroeger in een bandje gespeeld waar zo'n idioot zeer matig aan het hakkelen was met dure rackgear. Kwam ik bij die band met een studiotone en een luke. 2 weken later had hij dezelfde setup, maar echt niet dattie beter klonk.
Maar vermakelijk zijn dit soort gasten wel! Met vooral teveel geld en te weinig talent.
Hmmmm,
Ik ben een vermakelijke talentloze figuur met vooral veel geld die goed is voor de business....
Tjah, daarom heb ik maar een vak geleerd en noem dit mijn hobby.
Een slechte muzikant met slechte gear noem je volgens mij gewoon een beginner. Is niks mis mee, iedereen is een beginner geweest. Een slechte muzikant met goede gear is een beginner op latere leeftijd ;). Ik bedoel als ik op mij 20ste was begonnen met gitaarspelen had ik misschien ook gewoon redelijk snel redelijke gear gekocht. Toen ik op mijn 9e startte was ik al blij met de leengitaar van de muziekschool. En als je het geld ervoor hebt, natuurlijk gewoon lekker doen... ik hoop alleen voor iedereen dat ze het plezier gewoon voor 95% uit het spelen halen en niet uit het bezitten van gear. Waarschijnlijk is het ook iets oers van de hunter/gatherer in ons allen.
Het begeren is mooier dan het bezitten!
het zijn net vrouwen!
zolang je het kan betalen moet iedereen vooral veel spullen kopen die ze willen hebben.
Dat maakt de gemiddelde prijs voor iedereen lager. Dus ook spullen bereikbaar voor de muzikant met weinig geld.
met uitzondering van sixties vintage gitaren..... maar dat lijkt me een overkomenlijk probleem. Vintage collectorsmodel zijn is geen voorwaarde voor goede gear.
Mijn wederhelft heeft gisteren mijn nieuwste aanwinst ontdekt.
Ipv daarover te zeuren zei ze...jij mist nog een goede akoestische. Zullen we over een paar weken even een rondje gitaarzaken doen?
Wat is het toch een schatje.
Vooral veel gear kopen!! Goed voor de economie en misschien wordt de accijns op het bier dan wel weer minder.
nope, denk het niet.Diegene die dat was woont nog steeds hier in Twente dus jij was het niet.
Voor mij is het vooral de ruimte. Ik moest vorige jaar na aanschaf wel heel duidelijk aan mijn vriendin uitleggen waarom een Dreadnaught echt nodig was als je al een 000 model hebt. Maar ik ervaar ook de gene van teveel gitaren in de kast.Een El Maya 1100 en een godin radiator en een stratocaster en een 12 snarige acoustsich ibanez (merk schiet me niet ineens te binnen) staan alleen maar te verstoffen.
je hebt toch muren?
Voordat je die vol met gitaren hebt....
scheelt behangen ook!
:hide:
Ik las het eerder al ergens: geld uitgeven is goed voor de economie, waarom niet dus? Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand twintig gitaren aan de muur heeft hangen, ongeacht hoe goed hij ze kan bespelen. Voor mezelf ben ik tevreden met twee electrische gitaren (een LP-achtige en een Strat-achtige) en een modelling amp. Daar kan ik de meeste sounds die ik als niet-professionele gitarist boeiend vind, redelijk mee benaderen.
Dat betekent overigens niet dat ik niet af en toe vreselijk gas heb en wel eens jaloers ben op mensen die elke twee maanden ergens een prachtig gitaartje vandaan halen voor hun collectie. Ik kies er echter gewoon voor om mijn geld aan andere dingen uit te geven.
HEY, wel prioriteiten stellen he!
;)
ik heb 10 jaar maar twee gitaren gehad (een jap strat en een ES 135) en één amp, nu tientalle gitaren en wat amps maar soms ook heimwee naar die tijd: ze zijn allebei behoorlijk getekend door life on the road, ik had grosso modo mijn signature sound enz... geen gezeik over klankopties enz... make it work with your fingers
+1 helemaal mee eens. De beste gitaristen spelen juist over zo simpel mogelijke gear ! Tone zit voor 80% in je vingers !
Ik ben zelf ook een student met voor mijn leeftijd behoorlijk prijzige spullen, een echt geweldige gitarist zal ik waarschijnlijk ook nooit worden maar het geeft me toch een boel meer speelplezier als ik op m'n zelf bij elkaar gespaarde mooie gitaren speel.
Mijn vriendin is gelukkig behoorlijk intelligent en heeft ook daadwerkelijk iets opgestoken van mijn oeverloze geouwehoer over effectpedalen en dus krijg ik zo nu en dan ook nog eens een leuk cadeautje van haar :seriousf:
Gear is toch het mooiste wat er is. Een fender amp klinkt totaal anders als een marshall en een mesa klinkt weer anders. Een gibson speelt en klinkt weer heel anders als een fender en een bc rich ook weer anders. Pedaal x kan dat en pedaal y kan dat, en daarnaast heb je nog een heel alfabet aan gear.
Ik ben ook een matige/redelijke gitarist, maar merk wel dat goede gear mij beter laat klinken en daardoor speel ik ook weer beter.
Vreemdgaan doe ik niet op mijn moppie, maar qua gear mag ik helemaal los:mmmm:
Als je het geld hebt zie ik het 'probleem' niet. Als je een nieuwe versterker wilt kopen waarom zou je dan een Line6 Spider ipv een Fender kopen als je het geld hebt, ook al ben je een beginner
volgens mij is er niets mooier dan gitaren te verzamelen en te bespelen. dus so what???
Even wat nieuw leven inblazen. Toen ik Henny Vrienten in Gitaarjongens zag, werd ik wel een beetje misselijk. Die gast kan amper drie kampvuurakkoorden spelen en loopt toch elke week met een nieuwe gitaar onder zijn arm weg. Dat slaat nergens op en is puur materialistisch.
Maar als je genoeg geld en ruimte hebt, je hebt er plezier aan en je kan redelijk spelen, why not? Vind 20 gitaren o.i.d. wel onnodig veel.
ach, te veel...., wat is te veel? Ik heb er nu 8 en daar is er maar 1 uit nostalgische reden van. Verder heeft er 1 een functie die ik momenteel niet veel nodig heb, ik heb dat ding wel geprobeert te verkopen maar ik ga hem echt niet weggeven, ik heb hem in de toekomst vast nog wel eens nodig dus die mag hier ook nog gewoon blijven wonen. De rest mag regelmatig mee om eens "lekker buiten te spelen" maar thuis pak ik eigenlijk altijd de zelfde gitaar..., tja te veel? Ik weet het niet, bij mij krijgen ze wel allemaal geregeld nieuwe snaren en een poetsbeurt, dat kost eigenlijk best wel serieus tijd en geld.
Wat een vreselijk domme discussie. Als iemand geld teveel heeft mag ie daarmee doen wat ie wil. Toch? Iedere kneus onder ons met maar drie gitaren zou willen dat ie er 180 kon betalen, maar als iemand anders het doet dan is het teveel en mag het niet?
oh en om te verduidelijken: ik heb er tegenwoordig nog drie die goed bespeelbaar zijn, en een stuk of drie wrakken met sentimentele waarde
Ik denk zelfs dat Henny zeker wel vier akkoorden kan spelen, wat een gelul zeg.
Persoonlijk ben ik een heel berooerde gitarist en bassist maar heb van alles heel veel, moet ik mij nu schuldig gaan voelen ?
Precies, idem hier. De hobby is niet enkel het muziekmaken zelf.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Dikke +1, (behalve voor je kreet "geld teveel".)
Ik hoor nooit iemand die zich de spullen kan veroorloven zeggen dat het niet goed is. Dat is voorbehouden aan hen:
1) die het zich niet kunnen veroorloven,
2) hen die teveel onder de plak van hun partner zitten,
3) hen die er prat op gaan purist te zijn en vinden dat alle klankmatige zaken uit hun vingers moet komen omdat het anders minder hgoed is.
ik speel nu 10 jaar gitaar en ik wou ook altijd maar meer en meer gitaren en amps enzo.
nu bij het ouder worden besef je welke gitaren en amps je echt nodig hebt. je komt er na een zoektocht achter welke gitaren je het beste liggen.
ik heb op de kop 40 gitaren gehad en heb er nu nog 5 waarvan er 2 te koop staan.
ik vond het altijd super cool om een hele kamer vol gitaren en amps enzo te hebben maar nu vind ik het mooi om een kleine setup te hebben met 2 plankjes ernaast enzo. ik heb een rack en een beest van een mesa boogie maar ik ben ongelooflijk blij met mijn kleine orange dark terror. zo'n kleine top heeft echt iets vind ik.
eigenlijk is dit wel raar he? ga je met de jaren gewoon met minder tevreden zijn of hoe zit dat nu?
En dan toch miljoenen plaatjes verkopen.
Was mij dat maar gelukt.
Laat die gast lekker elke week een gitaar kopen. De kans dat 'ie tzt weer gitaren gaat verkopen wordt alleen maar groter en ik koop liever een 2ehands.
Ik ben bezig om een stuk of 16 planken te verzamelen. Alleen al voor de verschillende stemmingen waarin ik speel. Is ook materialistisch.
Ik denk dat het onderwerp vooral wringt bij mensen die het zich financieel (net) niet kunnen veroorloven en toch meer spullen blijven kopen. Komt wellicht doordat zij niet helemaal helder hebben welke rol gitaarspelen nou echt in hun leven speelt. Puur financieel gezien is er veel voor te zeggen om 2000 euro te steken in de aflossing van een hypotheek, een studiepotje voor de kinderen, noodfonds voor vervanging CV-ketel of spouwmuurisolatie; niet in een topklasse elektrische gitaar.
Ik heb een jaar of 5 geleden een Mexicaanse strat gekocht (500 euro?) en daarvoor op mijn kop gekregen van vrienden die wisten dat ik mijn studieschuld nog niet had afbetaald en geen spaargeld heb. Als het nou mijn enige fatsoenlijke gitaar was geweest dan had ik hun opmerkingen eenvoudig naast me neer kunnen leggen...
Muziek maken is een hobby, en een hobby mag wat kosten. Maar als je een verzameling instrumenten aanlegt die niet in verhouding staat tot je inkomenspositie, krijgt het vroeg of laat iets sneus.
Als je nieuwe gear nodig hebt: go for it! Zo lang je voor jezelf maar goed kunt formuleren wat 'nodig hebben' nou echt betekent.