Thanks Roger!
MN3005's?
Dan hoop ik voor Max dat dit apparaat geen hit gaat worden. Anders heeft hij per direct een supply probleem.
Printable View
Hoi Dirk,
ja maar dat probleem heeft hij bij aanvang van het ontwerpproces al voorzien, 5 jaar geleden. Dus hij heeft toen meteen bergen componenten aangeschaft, vooral de schaarsere typen.
groetjes
Rogier
Dan hoop ik dat hij dat beter heeft gedaan dan Mike Matthews van Electro Harmonix. Die deed een soortgelijke opkoopactie (waarna MN3005's dus meteen schaars werden) en moest 10 jaar later bekennen dat ongeveer 3/4 van die voorraad fakes (counterfeits)waren.
Het gebruik van een Mutron Phaser concept is leuk. Just die omdat een "snelle" parts for parts clone van zo'n ding niet gaat. Je moet inderdaad die optische elementen hebben en die zul je, als je het autenthiek wil doen, inderdaad custom moeten laten maken. Dat vereist dus nogal wat doorzettingsvermogen.
Ik weet dat we op gitaarnet nogal kritisch kunnen zijn. Toch vind ik dat ieder apparaat een kans moet hebben om te bewijzen dat het op de markt ook potentie heeft. Zeker als het een Nederlands produkt is (we doen het in Nederland gelukkig nog niet zo slecht ;-)
In een tijd dat iedereen alleen maar over amps of modeling kan praten vind ik het persoonlijk zeer gedurfd om een concept neer te leggen dat i.p.v. amps juist een "best of" analoge pedalen set aanbiedt. Ik ben er al wel achter dat ik in ieder geval nooit mijn favoriete amps wegdoe (dus ook niet voor mijn Axe-Fx II die ik (sorry) nog steeds beschouw als erg leuk voor erbij maar absoluut niet te vergelijken met een top-amp) en ik baal tevens van losse pedalen.
Dus misschien is dit wel een leuk produkt dat net dat probleem oplost. Ik heb tenslotte ook al G-Force of Lexicon MPX G2 gehad en die waren digitaal. Dus....
Hoi Dirk,
dank je. Nog even Max' reactie hierop, wederom mijn vertaling:
'De gebruikte MN3005's zijn volledig getest en origineel. We zijn op de hoogte van het bestaan van slechte kopiëen op de markt. Als onze voorraad MN3005's op is, zullen we nieuwe chips laten maken door een chipfabrikant.
Voor alle fotoresistoren hebben we een eigen apparaat gemaakt om ze te testen en te selecteren aan de hand van de gemeten waarden (weerstand en snelheid). Bedankt voor alle vragen, die blijk geven van liefde voor en begrip van de techniek!'
Foto is van het testapparaat.
groetjes
Rogier
http://www.rogierschneemann.com/picture.jpg
Haha, gaaf, dit zit wel op freakniveau. :)
Alleen vraag ik me af waarom jullie dan geen modulatie delay hebben ingebouwd en heeft de delay wel tap-tempo of liever nog BPM sync met verschillende divisies?
Daarnaast zou een octaver voor mij echt heel welkom zijn, maar goed, die kan je altijd in de signal chain erbij zetten (waar je 'm ook maar wil hebben als ik het goed begrepen heb?).
Voor wat betreft de clipjes klinkt het geheel me nog wel wat sessiegitarist achtig, ik zou graag de freakier sounds uit het ding wel eens willen horen.
Die Pedalino met de druksensors is wat mij betreft ook niet echt een handig idee, het is denk ik vrijwel noodzakelijk dat het beest ook met elke midi controller op de markt te sturen is.
Cd-tracks opgenomen met PedalPro
http://www.vintage-revolution.com/pr...ples/cdtracks/
http://www.tribune2lartiste.com/2011...t-de-sa-force/
Ik heb vandaag op de beurs in Veenendaal de PedalPro van Vintage Revolution bekeken, beluisterd en er zelfs even kort mee gespeeld.
Het apparaat ziet er mooi vintage uit en lijkt ook heel degelijk opgebouwd en is uitgerust met de betere componenten. Ik denk dat de ontwerper toch wel een soort Axe-Fx achtige persoonlijkheid heeft (technische achtergrond bij de Luchtmacht..;-.)
Ook de Pedalino footcontroller lijkt wel een aardige en passende oplossing en is toch wel in staat om andere MIDI apparaten correct aan te sturen. De Pedalino is in ieder geval super robuust en van zware kwaliteit. Het is dus zeker geen slechte controller.
De PedalPro lijkt speciaal voor losse amps te zijn ontworpen maar het is voor ons rack gebruikers ook mogelijk om de Pedalpro te integreren met een losse preamp and stereo power-amp. Er is een pre en een post effect loop. De post effectsloop is overigens stereo uitgevoerd. Hij werd op de beurs overigens gedemonstreerd met een Fender Twin Reverb amp.
Qua klank was ik buitengewoon verrast over de kwaliteit. Het is altijd een beetje lastig om in een drukke omgeving en op iemands anders spullen te spelen maar ik kon toch een aardig goede indruk krijgen over de kwaliteit en de potentie van dit apparaat. De presets zijn heel erg mooi en direct bruikbaar zonder al die irritante toeters en bellen. Wat ik super vind is het feit dat controleren van de parameters m.b.v. van het control pedaal kan waarbij je de effects time-based mooi kunt inmengen in je sound. Erg mooi allemaal en ik hoorde de klanken van de demo's ook zeker terug in de 'live' sound. Ik heb altijd gehouden van goede presets en dat is precies wat er hier geboden wordt.
Kortom, het was toch wel genieten van echt pure kwaliteit en ondanks het feit dat ik zelf de Axe-Fx 2 heb vind ik dit toch wel de moeite waard te vermelden. Dit is gewoon een superieur multi-fx die in combinatie met je eigen perfecte amp wel eens eens DE echte winnaar zou kunnen zijn. (Ik weet dat een dergelijke combinatie thuis beter klinkt dan mijn Axe-Fx II waar ik overigens erg blij mee ben ;-)
Ik maak me alleen een beetje bezorgd om de delay tijd van 600ms welke in stereo wel een te kort zou kunnen blijken. Alle andere effecten zoals bv mijn RC booster zouden in de pre-loop geplaatst kunnen worden. Verder vind ik dat een dergelijk apparaat misschien langer garantie/upgrades zou moeten bieden om een vaste groep gebruikers te verkrijgen.
Dus mannen, vergis je niet want dit is toch wel iets speciaals dat ver boven het gemiddelde uitsteekt. Maar of het het in de markt aanslaat is altijd de vraag. Ik begreep dat er binnenkort ook een review in het blad gitarist komt...
Wat ik me nog steeds afvraag is of dat het meer een studio / sessiegitarist apparaat is, of dat 'ie ook echt vette freaky dingen kan, kan je daar misschien meer over vertellen?
Ik neig naar het eerste (studio/live sessies) maar moet toegeven dat Vintage Revolutions vrijwel alles programmeerbaar heeft gemaakt met software die de analoge componenten gebruikt terwijl het signaal pad intact wordt gelaten. Ik geef alleen zelf niet zo om veel filters (die gebruik ik ook nooit bij de Axe-Fx) die synth effecten maken maar bij de distortion effecten bleek het toch wel erg nuttig omdat er meerdere soorten distortion/overdrive mee werden gemaakt.
Verder weet ik bij nader inzien niet helemaal zeker of het apparaat optimaal is ingericht voor een rack setup met een losse preamp en stereo power-amp. De external effectsloop (achter de compressor) zou namelijk ook een preamp kunnen bevatten want je kunt zowel de boost als de distortion op bypass zetten. Wel jammer dat op deze manier de boost en distortion dan weer achter de preamp komen. Tevens miste ik een goede equalizer in de lijst met effecten.
Ik bedoelde niet alleen qua filters en synth achtige geluiden, hoewel dat ook wel een gedeelte is waar ik op doel, maar ik vind bijvoorbeeld de chorus ook maar vrij netjes en schoon klinken, het lijkt me niet echt zo'n ding waar je de rate lekker hoog kan zetten voor een goede wiegende sound en de phaser lijkt ook niet zo superdiep en vet te gaan als bijvoorbeeld een Small Stone om maar eens wat te noemen.
Ik heb het idee dat het allemaal vrij braafjes is, maar goed, op dat soort vragen heb ik van de topic starter ook nog steeds geen antwoord gekregen.
Hoi Tristan,
alle parameters hebben een zeer groot bereik en dus kun je genoemde geluiden makkelijk krijgen. We hebben nog een aantal filmpjes gemaakt met een vollediger overzicht van de verschillende sounds, komt binnenkort op youtube.
Ik denk dat de presets allemaal redelijk braaf klinken omdat er geluiden zijn gekozen die voor de meeste mensen meteen bruikbaar zijn. Maar de meer extreme dingen zijn ook mogelijk.
groetjes
Rogier
Ah, ik kijk uit naar de filmpjes dan, ben wel benieuwd. :)
Ik heb er ook nog even over zitten nadenken. Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd Line6, Kemper, Rack 11, Axe-Fx etc. zie je dat steeds meer mensen de overstap maken naar een digitale set vanwege dat de beter wordende kwaliteit. Zelfs de betere en bekendere gitaristen beginnen deze stap te maken.
Als je dus een goed analoog (digitaal bestuurbaar) multi-effect maakt dan moet het dus nog veel beter zijn. Daarnaast wordt de prijs en garantie op componenten denk ik ook belangrijker. Ik denk dat Vintage Revolutions hier wel een niche markt kan aanspreken vanwege de hoge kwaliteit en de geboden oplossing die wel uniek is.
Maar hoe zou je nu moeten doorbreken op een dergelijke moeilijke markt? Volgens mij door juist te proberen om de veel gevolgde gitaristen en geluidspuristen te endorsen zoals bijv. Scott Henderson, Michael Landau, Pete Thorn , etc. Veel amateur gitaristen kopen tenslotte die gitaren, amp effect equipement van hun voorbeelden.
Het is maar een tip...
Hoi Tnijland,
zeker een goede tip en er zijn ook plannen in die richting! Gelukkig zitten we niet ver van De Boerderij waar genoemde gitaarhelden geregeld optreden...
Over de steeds betere kwalititeit van digitaal kun je natuurlijk twisten. De processoren worden steeds sneller, maar je blijft AD/DA nodig hebben, waarbij je pure geluid wordt omgezet in nullen en enen en daarna weer terug wordt vertaald. Dit heeft een hoorbaar effect.
Daarbij; de genoemde gitaristen gebruiken niet of nauwelijks digitaal. Behalve rackprocessoren voor de reverb, maar dan gemixt met het analoge sound, mbv effectloop.
Ik zag Landau, Johnson of Henderson nog niet met een Axe-FX of Line-6 op het podium, toch?
groetjes
Rogier
Ik vind het nogal wat, een apparaat lanceren en dan je hier komen verdedigen :)
D'r zitten hier een hoop kritische mensen, die niet schuwen om de meest moeilijke vragen voor te leggen.
Hulde voor de antwoorden die gegeven worden, en maar hopen dat het een succes product wordt.
Met midi-aanstuurbaarheid.
Ha, ha, point taken. Maar je hebt helemaal gelijk en dus is het dus aan jullie om onze "guitar heroes" te overtuigen van dit prachtige produkt. Ik heb in ieder geval genoten van de demonstratie op de gitaarbeurs en wacht met spanning wat youtube filmpjes af. Wie weet ruil ik mijn Axe-Fx II wel een keertje in voor een Vintage Revolutions...
AD/DA conversie doet altijd wat met geluid. Of het hoorbaar is, is vers 2. In alle situaties waarin ik dit heb onderzocht, hetgeen meestal te maken had met het al dan niet seriëel of parallel opstellen van FX met AD/DA is mijn ervaring in ieder geval dat het altijd hoorbaar is. Dan heb ik het ook over high end conversie zoals in TC of Eventide units. Of het negatief of positief effect heeft, is vers 3 overigens, dat is persoonlijk. Ik ga het in ieder geval liever uit de weg omdat ik altijd wat mis in harmonischen. Vooral bij het layeren van diverse parts bij opnames mis je gewoon diepte IMO.
Morris
Ik kan me trouwens best kunnen voorstellen dat er convertors zijn die 'onhoorbaar' hun werk doen, maar als ze al bestaan, lijken die me niet hun weg te vinden in semi pro gear, zoals dus de meeste gitaarapparatuur.
Hi everyone. Allow me a comment in English regarding the post on AD DA converter from the engineering point on view.
The real problem is the dynamic range of your guitar.
On a single coil using a strong pick you can get to 0.6 Vrms
On a double coil you can get to 1Vrms
Let’s assume that you are playing energetically and your front end AD converter is just below the clipping level. The best AD converter on the market will give you 20 real bits conversion which means 120dB dynamic.
Now, we the same setting play a moderate arpeggio or scale. You can easly get below 0.006V rms which means 100 times less. So your dynamic is 80dB.
This means that you are using 13.3 bits now !!
To conclude when you play loud and your amp is at a low volume is difficult to hear the difference.
When you play soft and your amp is loud then the difference is huge because you hear the poor sampling
Dit hele topic gelezen en soundclips op website beluisterd en ik moet zeggen dat ik dit product wel erg kan waarderen. Imo vind ik de prijs niet te hoog. Ik heb mijn pedalboard met effecten eens berekend en kom toch ook al rond die prijs uit waarmee ik niet eens al die effecten op mijn pedalboard heb liggen! Zelf vind ik het ook cool om zo nu en dan te switchen met analoge pedalen maar als je bijvoorbeeld in kleine zalen speelt en professioneel gitarist ben dan zie ik toch wel erg veel voordelen met een dergelijk (compact) alles in één product. Line 6 heeft ook een dergelijk product (dan wel digitaal) waarbij de bekende pedalen zijn gesimuleerd. Klinkt best goed maar eerlijk is eerlijk dat een hoop effecten analoog nog altijd het beste klinken. Digitaal is vaak goedkoper en dus voor een brede doelgroep muzikanten weggelegt, maar als muziek je brood is ga je toch voor het beste (vind ik :-) en zou een aanschaf van een dergelijk product volledig rechtvaardigen. Complimenten met dit toch wel innovatieve Nederlandse product! Succes!
Ik wil wel even inhaken op het feit dat analoog 'beter' zou zijn. Of het nu analoog of digitaal is, dat is geen kwestie van 'beter' of 'minder goed'. Als we zouden uitgaan van de qualiteit, dan is een BBD delay qualitatief 'minder'.
Een digitale delay klinkt als een digitale delay en een analoge als een analoge; het een is niet beter dan het ander.
AUB niet mijn woorden verdraaien. In de zin daarvoor gaf ik aan dat een hoop effecten analoog nog altijd beter klinken, niet allemaal dus! Ik heb niets gezegt over een specifiek effect. Ook ik heb een digitaal delay pedaal die uitstekend klinkt maar overdrives/distortions/wah en nog wel wat andere effecten klinken analoog imo vaak beter dan een digitale variant. Het is zo dat als je effecten als een kleur zou beschouwen er geen definitie als goed of beter is maar dit puur op smaak en toepassing berust. In het geval van dit product en de voorliefde voor een analoog circuit (digitaal aangestuurd) zie ik hier zeker de voordelen van in en prefereer ik analoog boven digitaal. Mijn mening uiteraard :)
Okay, dat is dan duidelijk.
Helaas komt er bij mij dan weer een nadeel betreffende de VP. Leuk idee, zeer zeker, maar ik zou niet zonder een reverb (een echt analoge reverb, bestaande uit analoge delays is niet echt je van het) en een digitale delay kunnen, maar dat ben ik. :)
I guess you understand dutch or use translate prog so i reply in dutch.
Zoals je bovenstaand beschrijft, lijkt het alsof je bedoelt dat de conversie 'meeverandert' al naar gelang je harder of zachter speelt/instuurt. Dat is natuurlijk niet zo, 20bits conversie is 20 bits, ook als je zachter speelt. Het zachter gespeelde wordt gewoon net zo als het harder gespeelde 20bits geconverteerd.
Sorry Peter, I did not make myself clear.
Once the dynamic of your AD converter is set to the maximum volume guitar (e.g. 0.6Vrms) if you play one note at a much lower volume, such lower note will be represented with less bits. If you have a bar LED input monitor like I have on my Eventide, when you are much below the clipping level you get one or two LEDs on (just an example). So if you keep reducing the guitar volume you will hear the HISS noise due to quantization of your AD conveter.
To be more precise every 6B you go down with your volume you lose one bit. There are many scientific publications on this matter in literature, conference, IEEE electronics.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=2788.
Anyway I love both digital and analogue. Analogue is great for certain things and digital for others.
Hoi Nielsje,
dank je wel. Het is erg fijn om van mensen op dit en andere fora te horen wat ze vinden. Een deel van die informatie wordt gebruikt om het product te verbeteren, zoals al is gebeurd bv met de pressure pads.
Die midi-aanstuurbaarheid zal ik nogmaals aankaarten.
groetjes
Rogier
En als je dan niet speelt, gebruik je dan 0 bits en hoor je opeens keihard digitale ruis? Natuurlijk niet. ;)
Wel heb je uiteraard -net als bij analoog- altijd te maken met een ruisdrempel. Die ruisdrempel bepaalt aan de onderkant je dynamische bereik en dwingt je ertoe je input fatsoenlijk in te regelen. Als je dan met een goed ingeregeld signaal zachter gaat spelen hoor je dus echt niet opeens 'digitale ruis' alles overheersen. Zachter gespeelde passages vallen als het goed is netjes in de mix en de digitale ruis blijft gewoon onopvallend op zijn plek, daar waar ie daarvoor ook al aanwezig was. Moet de geluidsman zo'n zachter gespeelde passage extreem veel opschroeven in zijn mix dan kun je wel last krijgen van aanwezige ruis, maar dan doet de muzikant echt iets fout.
De vraag is wat je hoort. (ook @ Peter)
Op het moment dat je elektronica in het signaalpad gaat stoppen ga je dat horen, of dat nou actief, passief, digitaal of analoog is. Daarmee is de vraag wat je hoort. De AD/DA converters of andere mut in je signaalpad. Ik durf er op die manier ook een goed ding om te verwedden dat je, op het moment dat je dit hele VR apparaat in een TB looper stopt, je ook een verschil gaat horen tussen bypass en non-bypass.
De converters zijn dus maar een onderdeel van het signaalpad. Het kan daarmee in een digitaal apparaat prima zijn dat je naar heel iets anders zit te luisteren als verstoring van je klankbeeld. Aannemen dat het "de converters" zijn is erg kort door de bocht. je kunt je afvragen waarom hele volsstammen zonder klachten met protools sets en eindeloze hoeveelheden plugins kunnen werken (inclusief produkties met lovende recensies over dynamiek en diepte) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen. Je kunt je afvragen waarom zelfs verstokte audiofielen in staat zijn audiosets samen te spelen die gedigitaliseerde media kunnen afspelen (met zorgvuldige selectie van die media) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen.
Zoveel keuze aan converters is er niet. Crystal, Burr Brown en Analog Devices. Lijstje compleet. En die dingen worden overal toegepast, meetal in de 20 tot 24 bit varianten want 16 en 18 bit is zo langzamerhand antiek. Het is dus niet zo dat in een duurder apparaat ineens andere, hele dure en speciale en niet voor het klootjesvolk verkrijgbare, converters zitten.
En dus zit dat verschil ergens anders. En niet per definitie "in de converters".
En daarmee je vraag beantwoordend,
Hoor ik dat er een apparaat in m'n signaalpad zit (danwel positief, danwel negatief)? Ja. dat hoor ik. Maar neem ik aan dat ik ADDA conversie hoor? Nee. Niet per definitie.
Heb je helemaal gelijk in Barend, maar het staat zoals je het nu beschrijft natuurlijk wel in tegenstelling tot wat je eerder beweerde. Hoe dan ook: natuurlijk hoor je analoge electronica in je signaalpad en dus zal ook de pedal pro niet ontkomen aan dat gegeven. Sterker nog, alleen al een 'tweede kabel plus tb-pedaal in bypass erbij' hoor je al als een amp goed weergeeft wat ie binnen krijgt, los van wat je daar dan van vindt. ;)
Wat betreft de discussie digitaal/analoog. Als je kijkt naar je eigen specialiteit dan kun je volgens mij grof stellen dat pedalen waarbij de 'dry' analoog blijft zwaar de voorkeur hebben boven pedalen waarbij je totale signaal helemaal digitaal is geweest. De uitzondering hierop die ikzelf ken is de m-serie van line six. Ik heb trouwens twee keer een m9 gehad maar die ook allebei verkocht. ;)
Wat betreft rackspul zat ik er al van het begin bij. Ik heb achtereenvolgens de roland sde1000, digitech x?x, quadraverb, intellifex, g-force, en mpxg2 in mijn fx-loops gehad. Bij al die apparaten moest je helemaal door het digitale domein, behalve bij de intellifex en later de mpx. Die kon je ook paralel routen zodat je dry wel analoog bleef.
Vanaf 97 speelds ik met een GT trio preamp met een serieel/paralel regelbare fx-loop waarmee je heel simpel en snel achter mekaar kon switchen tussen:
1 trio plus mpx wet only bijgemengd
2 trio serieel door mpx die paralel gerout, analog drypath
3 trio serieel door mpx die serieel gerout, digital drypath
Het verschil tussen 1 en 2 was al duidelijk, maar het verschil tussen 2 en 3 was echt groot.
Ik heb zelf vanaf het begin -met de sde1000- altijd serieel gespeeld. Dat deed je eerst omdat je niet beter wist en ook weinig keus had. Echter, vanaf de intellifex had ik de keus wel maar koos ik er toch voor om helemaal door de converters te gaan omdat ik de gate nodig had en 'het toch al gewend' was. Pas toen ik de paralelle loop op mijn trio ging gebruiken, gingen mijn ogen open, zelfs met/ondanks de goede kwaliteit converters van tc.
De g-force heb ik uitgebreid geab'd met de mpx waarna ik uiteindelijk voor de mpx koos, ook converterwise. Verder begrijp ik dat tegenwoordig de g-force in dat segment nog steeds min of meer toonaangevend is. Mijn mening: je kunt de mening hebben dat je de kleuring van analoge electronica verkiest boven die van digitale, maar dat maakt niet dat de kleuring door de coverters geen feit is.
Hoi Dirk,
klopt, 'het ligt aan de AD/DA conversie' is te kort door de bocht. Ik weet inderdaad niet wat ik nou precies hoor.
Het gaat me om het verschil tussen wat analoge en digitale effecten met het basisgeluid doen, en nam aan dat dit voor een groot deel in de conversie zit. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.
Natuurlijk verandert ieder circuit iets je signaal. Maar als ik puur luister wat er aan de output kant uitkomt, hoor ik bij analoge effecten het meeste terug van mijn oorspronkelijke geluid.
En zelfs dat zou tussen mijn oren kunnen zitten, ja.
Rogier
Was toevallig weer eens bezig met mijn ideale thuis setup. Na jarenlang tevergeefs hebben zitten zoeken naar een Groove Tube stereo power amp als aanvulling op mijn GT Trio preamp kwam ik een mooie 2x50W versterker Ernst Flieck Traveleler met EL34 buizen tegen op gitaarmarkt die ik voor een leuke prijs kon overnemen.
Nou wil het toeval dat de verkoper ook een Vintage Revolution PedalPro in zijn bezit heeft die hij op mijn verzoek heeft meegenomen naar het conservatorium in Utrecht om er samen eens goed te luisteren hoe het zou klinken over de Traveller eindtrap. Helaas was de aanwezige stereo Marshall box kapot dus dat was jammer. Ik had mijn Haar gitaar met Fletcher/Landau pickups en SSV element meegenomen.
Ik heb de eindtrap zonder preamp gebrobeerd met alleen de PedalPro die ook een preamp circuit aan boord heeft. De sounds waren gewoon enorm goed te noemen en de Pedalpro zit vol met mooie direct bruikbare presets. Ook de controller viel me 100% mee in die zin dat het makkelijk schakelde en je snel van instellingen kon wisselen. Het ding is ook super degelijk. Ik zou eigenlijk nog wel wat extra effect on/off switches willen...
Anyway, de sounds waren gewoon subliem goed en dat mono... Ben nu al benieuwd hoe het stereo klinkt. Nou is die eindtrap van Ernst natuurlijk ook mega goed dus het geheel moest natuurlijk ook wel goed klinken. Het mooie van dit apparaat is toch de mogelijkheid om echt eigen sounds te maken waarbij de filters enorm bruikbaar zijn. Het is verslavend en ook de variatie in drives was zo vet de drukvol dat ik eerlijk gezegd mijn preamp geen moment gemist heb (ahum ;-) Ik heb er 2 uur mee gespeeld en viel van prachtige chorus, analoge delay in een perfecte compressor. En dan die vintage vibe (wow). Vibe & filter fans moet deze doos gewoon aanschaffen want beter word het voorlopig niet. Ik was persoonlijk iets minder kapot van de synth effects omdat ik daar zelf niets mee heb.
De Pedalpro zit ook redelijk doordacht in elkaar want ik kan mijn preamp als insert loop schakelen per preset en je kunt een stereo post-loop parallel inmixen om bijvoorbeeld met een digitale delay te combineren. Het mooie van deze unit is dat het gewoon puur is met een enorme dynamiek die toch altijd muzikaal blijft. Mijn dank is ook groot dat ik dit via via aan de tand mocht voelen (Spyros bedankt). Ik ben zeer benieuwd of er al meer gitaarnetters ervaring hebben opgedaan met dit apparaat.
Als conclusie zou ik willen stellen dat het een zeer geslaagde dag was (behalve het terug sjouwen met een eindtrap van 20 kg). Ik ga denk eens toch maar wat ga sparen voor deze unit...
Klinkt interessant Theo, ik wordt wel benieuwd zo.
Vraagje: stel je neemt van de pedalpro de drive die in hetzelfde straatje ligt als je bb preamp en je zou ze moeten vergelijken, hoe zou jij dat omschrijven?
De BB-preamp is een hele mooie drive maar ik vond de verschillende drives van de Pedalpro gewoon wat opener reageren op mijn spel. Op de een of andere manier zit de sound gewoon echt op je vingers. Ik vond de BB-preamp altijd een beetje vergeliijkbaar met andere pedalen van bijvoorbeeld Barber Electronics maar ze hebben allemaal gemeen dat ze redelijk eenzijdig zijn qua sound karakter (hetgeen overigens ook de reden is om een dergelijk pedaal te kopen ;-) Mijn ervaringen met pedalen is alleen dat alles snel ietswat compressed klinkt en dat had ik hier absoluut niet.
Bij de vintage revolution is er volgens mij maar 1 distortion effect dat gecombineerd wordt met filters o.i.d. Er in de preset lijst iedere keer 3..4 verschillende variatie presets van tube, overdive, distortion en metal. Wat mezelf persoonlijk opviel was dat ik heel snel dat "wow dit is echt vet" gevoel had dat je soms heb wanneer het echt muzikaal begint te worden door een pure, rauwe, in your face sound zoals die uit een goede amp kan komen maar dan eentje die wel goed te doseren is.
Ik was in ieder geval enorm onder de indruk en dat ben ik al langere tijd niet geweest... Ik weet er eigenlijk nog te weinig van af en heb mijn mening nu puur op een leuke try-out gebaseerd die goed uitpakte. Daarom ga ik inmiddels toch maar eens kijken wat dat ding allemaal kan en hoe het is opgebouwd (ik heb net een user manual gedownload).
Heb nog ff door de handleiding gebladerd en ben inmiddels aardig wat wijzer, De distortion in the Pedalpro is opgebouwd met FET's ipv transistor & diodes waardoor hij meer punch krijgt (ik herken dat want mijn Rocktron Velocity FET eindtrap geeft ook een andere punch als de transistor varianten). Er zit verder een schakelbaar gain-blok voor waarmee je de distortion extra boost kunt geven of toch low-gain distortion kun maken, een bright switch, de distortion zelf, een toonregeling en aan het eind inderdaad een programmeerbaar low-pass filter achter de distortion.
Best wel een sophisticated pedaal dus en dat verklaart voor mij ook dat er zoveel variatie in sound kleuring mogelijk is. De manual is wel een beetje technisch maar dat vindt ik als ras-techneut eigenlijk wel leuk (alleen jammer dat ik die niet voor de tijd heb bekeken want nu heb ik alleen naar kant & klare preset geluisterd).