maar wat heeft de TS nou gekocht!!
Printable View
maar wat heeft de TS nou gekocht!!
Gewoon bij een particulier. Het gekke is wel misschien dat hij eerst naar mijn tante verstuurd werd en daarna dus pas naar België. Het is dus niet mijn tante die me ook de gitaar verkocht heeft.
Ik heb alleszins een formulier van de aankoop via Ebay afgedrukt, daar staat de prijs en data van de gitaar precies op.
Een rebus dan:
http://www.whoopsiedaisy.nl/wp-conte...Mel-Gibson.jpg
http://www.biography.com/imported/im...5046-1-402.jpg
http://www.retroracer.nl/pics/houten_stuur.jpg
- laatste twee letters
+
http://www.bayareametalscene.com/wp-...0/05/Dio07.jpg
http://image.shutterstock.com/displa...d-36603997.jpg
+
http://www.ozicozi.com.au/images/CAMS_rectangle.jpg
http://www.duits.de/literatuur/auteu...he_einheit.jpg
Wss zal UPS in de US wel een ' pro forma ' factuurtje opstellen, dat doen ze wel meer in zo een gevallen.
En zo niet : verzamel en copieer alle documenten van de transactie ( ebay , paypal ), stel zelf een factuurtje op.
Vermelding zijn zoals een ' normale ' factuur : de naam en adres van de verkoper, van de koper ( jij dus ), de omschrijving van ' de goederen' en de betaalde prijs ( zie het paypal document ).
bvb.
Fender Telecaster American Standard 1 pc USD 1200.
Voeg er een copietje bij van de andere docs, en mail het door naar UPS in BE/NL.
Moet lukken.Geen Paniek.Laat het me ander maar weten ( PM ).
In de buurt, maar het raadseltje bevat eigenlijk nog meer info. :ok:
Je zou het maandag toch pas verklappen :chicken:
Bwa, de rebus is nu ook niet alomvattend dat ik maandag geen apart topic meer ervoor zou hoeven te openen. :seriousf:
Ik het net via pb al eventjes aan Terrasbeest gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen; maakt het eigenlijk uit dat het om een tweedehands gitaar gaat?
Want ik heb als "declared value" op de papieren wel de betaalde prijs via Ebay opgegeven. Of geldt deze hele regeling niet voor tweedehandsgoederen?
EDIT: Leve de zoekfunctie, ik het het antwoord al gevonden. :) Gewoon BTW op betalen dus!
In feite moet het wel, maar ik heb over tweedehands pakketjes van particulieren nooit btw hoeven betalen. Die waren wel iets kleiner dan een gitaar, maar wel aardig wat waard. Dus wie weet. ;)
Tja, ik ben persoonlijk wel van mening dat ik men iets koopt in het buitenland, je dan ook de extra kosten mag verwachten, en die neem ik er dus ook gewoon bij. :) Maar als ze mochten wegvallen, ga ik niet klagen natuurlijk.
Alleen, als ik het goed begrepen heb, vallen die bij UPS nooit "weg". Ach ja, we zien wel hoe het afloopt. :)
Tweedhands maakt niets uit. Je voert iets in en dat heeft een waarde. Daarover worden de BTW en invoerrechten berekend.
Als tweedehands betekende dat je geen invoerrechten of BTW hoefde te betalen, dan werd alles als tweedehands ingevoerd. Gewoon even op papier kopen/verkopen en je zou een kwart van de prijs eraf kunnen halen. De belastingdienst (want daar valt de douane onder) is natuurlijk niet gek.
Dus het is aan USPS te wijten dat het binnen een week in Ned. is en vervolgens drie weken in Ned ligt te wachten.
Groet Jip ;)
Overigens is alles uit de USA (met USPS) altijd binnengekomen. Wel is er een paar maal in de doos gekeken door de douane (douanetape) of gevraagd om een bewijs van overschrijving omdat met de door de verkoper aangegeven waarde van het pakket wantrouwde.
Je kunt ook zeggen dat je hem van jou tante hebt gekregen , volgens mij scheelt dat aardig aan taxes.
Ach, zoals ik al zei ga ik me niet in allerlei bochten wringen om een lagere prijs te krijgen. Ik heb me neergelegd bij de uiteindelijk belaste prijs, we zien wel hoe het uitdraait. :)
Zie je wel: ALs ik het simpel uitleg snap je het wel :D
Om daar even op voort te borduren: Als jij naar de USA vliegt en na het inchecken en de douanecontrole je paspoort verliest dan sta je heel snel in de states maar kun je niet verder omdat er wat papierwerk ontbreekt. Is het dan de schuld van de KLM die jou sneller dan je paspoort heeft vervoerd?
@Zjanke: Mijn excuses, het is mij nu volkomen duidelijk :grouphug::makeup:
Excuses zijn nergens voor nodig, ik krijg alleen een beetje de kriebels als ik een hoop onzin lees en kan het dan niet laten om er op te reageren. Stom toevallig weet ik er iets meer van dan de gemiddelde leek die wel eens iets heeft gekocht via internet en op basis van een paar (of soms zelf een enkele) ervaringen gaat lopen verkondigen wat een teringzooi de douane er *altijd* van maakt.
Zeker als je weet dat het in 99,9% van de gevallen juist niet aan de douane ligt...
Maar we hebben inmiddels wel Sanders topic gekaapt :makeup:, dus hij moet maandag maar een schoon nieuw topic openen, dan zakt dit wel weer weg...
Ook met jouw uitleg vind ik de praatjes van de douane nog redelijk lachwekkend hoor. Simpelweg omdat iets niet bij 'hun' werkwijze past ligt het aan de ander als zich problemen voordoen.
Zo kan je alles wel naar je eigen hand zetten en de oorzaak ergens anders leggen. :stop:
Tja, ik heb tot dusver gedacht dat het aan Postnl lag omdat het binnen een week in Ned. is waar dan ook vandaan uit de States. Nou ja, wiens "schuld" het ook is, het blijft gewoon vier weken duren. De eerste keer kijk je wat zorgelijk maar als je het eenmaal weet, wen je eraan, en alles is tot dusver aangekomen.
De douane heeft inderdaad een redelijk rigide manier van omgaan met regels. Als je ziet hoeveel problemen dat desondanks oplevert met allerlei mensen die zich tekort gedaan of oneerlijk behandeld voelen of nog leuker: vinden dat de douane voor hen maar even een uitzondering moet maken, dan begrijp ik dat toch ook wel.
Ze leggen het probleem overigns nergens neer, maar ze accepteren gewoon bijna geen afwijking. Maar als jij je handel niet voor elkaar hebt kun je daar ook moeilijk de douane de schuld van geven....
Het gaat 'm niet om de regels naar z'n hand te zetten : die regels zijn er net zo goed voor de douane, als voor een bedrijf of een particulier.
In de Rotterdamse haven bvb worden jaarlijks zo'n 650 miljoen Ton, of 650 miljard kilogram goederen behandeld. Wie denkt dat dit zonder procedures en regels kan is op z'n hoofd gevallen.
http://www.youtube.com/watch?v=xDkwnExxr80
Wat Zjanke en ik sinds het begin duidelijk willen maken is dat er firma's bestaan die dit in jouw plaats gaan afhandelen, en waarvan je een goeie en professionele service mag verwachten. Als het LANG DUURT is dit de schuld van die firma's
of horen jullie niet goed:)
het kan niet leuker, wel makkelijker, ofzo. ook al zit de bon er bij, toch is het een probleem, toch doen ze er dan nog steeds moeilijk over. dan moe tje blijkbaar bonnen opsturen, whatever. ik berust me er maar in, maar ik blijf erbij: het is onnodig rekken.
Aangezien je een eigenwijze betweter bent Orpheo, heb ik een mooie simpele opdracht voor je waar veel bedrijven en consumenten bijzonder dankbaar voor gaan zijn als het je lukt.
Bedenk en voer nieuwe procedures in die sneller en goedkoper zijn voor het afhandelen van import. :ok:
als de bon op de doos zit: bon pakken, kijken naar de waarde. oh, verhips, het is 1000 euro waard! dan gaan we er 19% btw overheen jassen, 3.x% import. dát moeten ze doen. blijkbaar doen ze dat niet. want een brief/bon bekijken en wat intikken in je zak calculator en dat uitprinten, kost GEEN TWEE WEKEN! tenzij je letter per letter gaat uitsnijden en zetten in een oude pers ofzo.blijkbaar moe tje dus als particulier ook nog dingen opsturen. nee, wil ik niet. de bon zit al op op de doos in een plastic enveloppe waarop staat 'bill in enveloppe'. als ze dan te lui zijn om dat te openen is dat dan mijn schuld? nee. op de bon staat keurig gespecificeerd wat wat is, wat de waarde is, waar het vandaan komt, waar t naar toe moet, etc etc.
sneller en goedkoper Orpheo, niet herhalen dat jij het maar omslachtig vindt dat niet iedereen jou als center of the universe ziet :chicken:
@ orpheo : wie is ' ze' ?
Ik zal zelf het antwoord geven : het transportbedrijf dat de aangifte moet doen.
Waarom altijd eeuwige gezeur over de douane.
Het transportbedrijf maakt het inklaringsdocument op, de aangifte wordt (al dan niet) gecontroleerd/vrijgegeven door de douane, de belastingen worden afgeschreven ( automatisch) van de rekening van het transportbedrijf.Klaar.
Half uurtje max.
Als je naar de supermarkt gaat, moet iemand je wagentje vullen en naar de kassa duwen.De caissière doet niet jouw boodschappen. De douane = de caissière . De transporteur brengt jouw wagentje tot aan de kassa.Simpel toch.
Indien het echt zou verlopen zoals jij het hier voorstelt lag de hele wereldhandel op z'n gat.
En die ligt niet op z'n gat,en zal nooit op z'n gat liggen, want die is essentieel voor jouw en mijn welvaart.
Factuur van Ebay heb ik inderdaad gestuurd. Ik zie net dat de chauffeur onderweg is :crazyhappy: Ik moet wel 161,02 euro aan de deur betalen.. (700+ 150 verzending= 850 dollar = 652,89 euro) totaal dus ongeveer 24,65% belasting etc.
over een aantal uurtjes een Gibson SG junior uit 1969 op de mat :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:
http://img171.imageshack.us/img171/1586/jaaaxp.jpg
Pakketje is op 25 november verzonden uit Amerika.
De mijne hangt nu ergens rond in Keulen! :)
Et voilà, de gitaar is gearriveerd. Alles ziet er super uit; het pak lijkt niet opengemaakt te zijn geweest en de gitaar is goed behandeld geweest onderweg; hij ziet er nog als nieuw uit. :)
Thanks iedereen!
Ja doei, eerst even wat foto'tjes posten. Zo makkelijk kom je er niet mee weg. :D
Dit is dus een perfect voorbeeld van een saai verhaal wat je normaal niet terug leest/hoort. Een koper die zich vooraf goed informeert, bereid is te betalen voor een zekere verzending met een betrouwbare partij en dus ook geen gesodemieter heeft met de douane omdat de afhandeling door de vervoerder goed geregeld is.
Saai eigenlijk als je vooraf goed weet wat je doet.....
Kijk eens in het topic boven dit! ;) :B