G akkoord met extra vinger op de b snaar:ok:
Printable View
G akkoord met extra vinger op de b snaar:ok:
x54030 = d fis g d e
d = grondtoon = 1
e = secunde of none = 2 of 9
fis = grote terts = 3
g = kwart of undecime = 4 of 11
Ik beschouw de 2 en 4 als 9 en 11 wanneer de terts in het akkoord aanwezig is. Mag jij verzinnen hoe ik dit akkoord zou noemen ;)
@terrasbeest: leg uit ;)
edit: laat maar, heb er een topic voor gestart
@liquidmetal: waar haal je die maj7 vandaan?
edit: En add9 is als er geen 7 aanwezig is, met 7 (en 9) noem je het maj9
@iwishmaster:
- de 1 benoem je al, namelijk de D
- de 3 benoem je door het akkoord maj dan wel min te noemen (maj in dit geval)
@eurocinema: gefeliciteerd met je eigen m7b11 akkoord
Zo noem ik die opgeschoven C naar een D akkoord, een Dopg http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.png
I'm with gekke ed ;) Je kan uiteindelijk alles wel benoemen, zelfs het George Bush akkoord (ergens in het grappige plaatjes topic te vinden), maar vier van die7 toons akkoorden in 1 maat bigband muziek, het leest nu niet bepaald vlot, en met een beetje substitueren en dingen overlaten aan blazers en bassisten kom je uiteindelijk vaak vrij simpel uit :seriousf:
Mijn stem is voor het openingsakkoord van een bigband arrangement van Pink Panther
12
11
14
x
x
x
Mijn neef noemde al dan niet onbedoeld erg jazzy akkoorden vroeger 'scru' Dit is scru deluxe :D
En een eigen vondst, die ik zowaar ooit ergens in een nummer heb weten te gebruiken
0
0
5
7
8
10
(D-6/9 ?)
ook erg mooi in B positie
0
0
2
4
5
7
Of deze
0
0
11
12
10
8
C moeilijk of zoiets :chicken:
En een hoofdprijs voor David Gilmour
----0
--6--
---0-
-8---
-----
-----
soms zijn fouten je beste vriend Niet vaak, maar soms...
de meester van het open akkoord.
ook bijvoorbeeld zijn manier van spelen op het getokkelde stuk van hey you.
en deze hierboven wordt niet voor niks zijn 'handtekening' genoemd.
Rondom dit akkoord (het eerste stukje wat ze voor het nummer hadden) is een stuk muziek in 9 delen en in totaal ongeveer 20 minuten gecomponeerd.
10 8 7 5 0 0 = d f a c b e = 1 b3 5 b7 13 9 = Dm9add13 (is dit nou dur-moll Jimi?)
D mineur ladder
d = 1
e = 2
f = b3
g = 4
a = 5
bes = b6
c = b7
D mineur tertsen stapelen
d = 1
f = b3
a = 5
c = b7
e = 9
g = 11
bes = b13
Edit:
Dm6/9 zou ik 't noemen als er geen b7 in zou zitten.
Moll Dur is geen 'akkoord', maar een ' trap' binnen een progressie ?
@ Jeroen : jij had één of ander toch begrepen adh van die 'benadering/uitleg' ?
Af en toe vat ik 't, maar dan ineens lijk ik er toch weer naast te zitten. Dur-moll is uit majeur geleend, dacht ik. Niet dat dit hele akkoord uit majeur geleend is, maar de 6 (13 in dit geval) wel. Ik ben hier nog niet zo handig mee, ken de (meerklank) progressies niet uit mn hoofd. Ik werk hier ook niet zo vaak mee, speel nauwelijks jazz of klassiek, speel meer mn eigen liedjes.
Hahaha, ja, denk 't wel ;)
Maar om helemaal precies te zijn, zou het dan D/9/11 zijn (D add9 add11) omdat D9 is met b7
Maar die 13 is toch echt een 6, hij zit in de zelfde octaaf als de grondtoon. En juist door de mol7 die erin zit is het toch een 9 akkoord, en geen add9 ?
Vindt dit zo'n geval 'mijn mamma zegt dat er pitamientjes in zitten. Stom he, ik vind het gewoon lekker' Vind dit gewoon een fantastisch klinkend akkoord op gitaar.
Hoe kort zijn jouw vingers dan? Ik heb relatief korte vingers, maar ik kan dit zonder problemen pakken. Ik heb een leerling van 14 die (:mad: :sssh: ;)) al langere vingers heeft dan ik. Het gaat niet alleen om lengte, maar vooral om souplesse en lenigheid bij dit soort grepen. En die krijg je niet als je alleen powerchords in drop D speelt :gitarist:
Opgelet voor gitaristen met ' lange vingers' : die stelen je licks:soinnocent:
Mijn licks stelen, graag zelfs, kan ik weer nieuwe bedenken :punk:
OK, Dm9add13 dan. Van dat soort benamingen wil je er niet 4 in één maat hebben trouwens.
Hoezo... kan je lekker de negende modus van de Jupiter toonladder over spelen ( Superaeolisch # heen en terug, dus ).:crazyhappy:
Mondvol, terwijl het gewoon de ii is van C majeur, want in een Dm9 zit dus ook een b7,( maar geen 11,dus de 13 is ' add' ).:sssh:
Trouwens alle 13 akkoorden zijn ook omkeringen van elkaar, je gebruikt alle 7 de noten van de modus:)
Euh dat gaat redelijk makkelijk ;) Ik heb redelijk dikke niet abnormaal lange vingers, ik zou graag wat verder kunnen stretchen zelf :sssh:
Ik kan mijn wijsvinger nog makkelijk een fret lager zetten ook hoor...
Het enige wat me steeds weer moeite kost is als ik tussen
mijn midden en ringvinger 2 frets moet tussenlaten laag op de nek.
Nog een leuk akkoord:
------
-----
-16--
--9--
-12--
-----
Gebruik het zo:
-4--------------------
-10-------------------
-9--9-9-7-5-5-5-16---
-7--6-7-5-2-1-2--9---
----4-5-3-3-3-3--12---
----------------------
Waar ik ook moeite mee heb zijn dingen zoals dit:
-6--
-10-en dat je dan de 6 ook met je wijsvinger neemt
-9--dus dat je je vinger scheef legt over die breedte,
-7--soms is dit gewoon de beste positie in een lastige progressie.
----
----
0
0
2
3 Weet niet wat dit is
3
1
Asus2
0
0
2
2
0
0
A13 (of zoiets)
7
7
6
5
X
5
mijn lievelingsakkoord is een dis en dan als volgt gespeeld:
-dikke E overslaan
-1e fret op de A
-1e fret op de D
en thats it.
soort powerchord dus en dan er lekker smeuig naar toe sliden uiteraard, niet droog dr in he ;)
vette pot distortion dr over heen en je hebt het smerigste vuigste vieste agressiefste akkoord dat ik ken.
ik gebruik het erg vaak.
(technisch gezien is het geen akkoorrd want een akkoord heeft altijd minstens 3 verschillende noten maar vooruit)
Hoe maak je een slide naar de 1e fret?
van hoog naar laag ;)
ja, gewoon lekker smeuig " terug halen"
viezigheid zit in de vingers
Gatver... al die pus uit je vingers op de gitaren... ik houd het bij viezigheid AAN mijn vingers. Dat is al vervelend genoeg voor de snaren :seriousf:
Terugsliden... was me even ontschoten. Doe ik voor akkoorden blijkbaar nooit.
oh, ik heel vaak.
geeft een noot net wat meer zwier
D (x5403x) terugsliden naar C, super!
En deze variant vond ik ook wel leuk (over toffe akkoorden gesproken):
tokkelen van laag naar hoog: 3x003x - 2x003x
en dan van laag naar hoog en terug: 05403x (als een E akkoord dus!)
om vervolgens terug te sliden naar x3201x
enz
(soundtrack Suriname, de film)
edit: van laag naar hoog = van dik naar dun ;)
Ik wil nog even hierop terug komen. Tuurlijk klinkt die uitspraak heel cheesy, maar het is toch écht waar. Laatste tijd ben ik ook meer met stemvoering bezig in plaats van losse mooie akkoorden achter elkaar harken. Zo had ik pas een schema dat ging als volgt:
| C Cmaj7 | C7 F | Fm C | D7 G7 | C |
Dat zijn op zich heel conventionele akkoorden, maar je kunt er een hele mooie chromatisch dalende topnoot in verwerken. Klinkt te gek!
Puzzel-ze ;)
Klinkt inderdaad leuk! Klopt dit?
Doe ik er verdorie nog 3 keer zo lang over om het op te schrijven dan het uitzoeken...Code:7 - 6 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 0
7 - 7 - 5 - 6 - 6 - 5 - 1 - 0 - 1
8 - 8 - 5 - 5 - 5 - 5 - 2 - 0 - 0
9 - 9 - 5 - 3 - 3 - 5 - 0 - 0 - 2
x - x - 3 - x - x - 3 - x - 2 - 3
8 - 8 - x - x - x - x - x - 3 - x
Waar ik mezelf vaak op betrap is het volgende akkoord.
5
7
5
5
5
5
of
x
5
7
5
5
5
Staat nu in A en D maar kan natuulijk ook in andere toonsoorten. Is niet een intelligent akkoord ofzo ;) maar klinkt soms lekker in stukken als afwisseling op "gewone"akkoorden.
Trouwens geen idee of het een naam heeft. Vast wel.