Doe dan wel je bandjes om http://home.casema.nl/jajop/cluseau/drowning.gif
Printable View
Doe dan wel je bandjes om http://home.casema.nl/jajop/cluseau/drowning.gif
OK
De aardpunten had ik wel afgetekend maar nog niet geboord.
Nog ff checken of ze maximaal uit elkaar liggen. De busleiding komt er dus niet! Die kan ik achteraf er altijd nog inmaken.
De vergelijking met een rivier snap ik maar deels. Ik heb recent geleerd hoe oscillatie ontstaat. Een opgepikt signaal wordt de voortrap ingestuurd versterkt door de eindtrap die weer de voortrap ingaat ect ect. Gevolg een brom of een toon. Betekend het dat je er juist voor moet zorgen dat de stromen naar aarde van de voortrap niet de grote stromen van de eindtrap aarde mag bereiken. Dan mis ik alleen nog het "risico" op oscilatie.
Het magnetisch veld van een draad wordt opgepikt door een parallel lopende draad van de andere trap. Maar mijn brein kan de link niet leggen met het chassis. Of zijn het ook twee verschillende zaken.
ff vraagje uit interesse, wat kost zoiets maken nu aan onderdelen eigenlijk ongeveer ?
Grtz
Ik zal eens kijken of ik het uit kan tekenen, lees ook dit artikel goed door:
http://www.aikenamps.com/StarGround.html
Ik heb mijn grounding gebaseerd op de bus grounding die hij daar uitlegd en mijn amp is muisstil qua ruis etc.
materiaal van het chassis is ook bepalend voor stille amp..
Over de kosten kan ik duidelijk zijn. Als je om budget technische reden een amp wilt bouwen kan je het shaken. Dit soort projecten doe je omdat je het leuk vindt, omdat je tijd over hebt of om iets te leren. De uitkomst van mijn bouwsel is niet zeker. Hoewel ik er wel vanuit ga met al de goede feedback die ik hier krijg. Als het alleen om budget gaat koop dan een Madamp kit of koop voor dit geld een Marshall Haze 15W buizentop. Succes verzekerd.
Shit, nog meer info over aarding (thx by the way). Gelukkig heb ik het chassis nog steeds niet geboord wat betreft de aardingspunten. Morgen eerst het stuk maar goed doorlezen en interpreteren. Muisstil spreekt me wel aan. Het chassis is van alu. Niet het meest geleidende materiaal maar volgens mij wel het meest toegepast. Moet dus goed zijn.
Het aikenamp stuk doorgenomen en ik snap het. Ook van die rivier uitleg en het nut van een busleiding en sterpunten.
Ik heb besloten om geen bus aan te leggen aangezien ik maar 1 gainstage heb. Bij mijn Madamp was dus wel een bus gebruikt en de sterpunten verbonden. Kan nu de laatste gaten in het chassis boren. Foto's volgen strakkies.
Zie hier het bevolkte chassis.
http://img267.imageshack.us/img267/1449/chassis2.th.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/511/chassis1.th.jpg
Begonnen met het bedraden van het geheel. Ik gebruik dat Push-back draad met katoen omwikkeld van Verelec. Eerste keer dat ik daarmee werk. Wat een verademing.
http://img15.imageshack.us/img15/7807/bedrading1.th.jpg
Meteen weer een vraagje. Bij zowel de PT als de OT hou ik draden over die ik niet ga gebruiken. Ik heb gecheckt of ik ze los kan solderen op de spoel maar dat kan dus niet. Wat doe ik er in godesnaam mee? 3 opties. Kort afknippen en isoleren maar dan heb ik kans op "storingsvelden".
Op lente laten, twisten en wegleiden van de rest van de bekabeling. Een rolletje maken ty-raps eromheen en aan het chassis vastplakken. Mijn gevoel zegt optie 2 maar ben er niet zeker van.
Die "storingsvelden" zullen wel meevallen, maar afknippen is een beetje zonde, vinnik.
In een geval als dit kies ik altijd voor jouw optie #2.
Wel de uiteinden ff degelijk af-isoleren: gestripte eindjes afknippen,
dan uiteinde draadjes omvouwen en - per draadje- stukje krimpkous erover.
Klaar, http://img109.imageshack.us/img109/1821/klaar01.th.jpg
Uploaded with ImageShack.us
en fire in the hole. ja LETTERLIJK dus! Shit!
Er begon een weerstand te roken. Een 2,2k weerstand die in de B+ lijn zit direct aan pin9 van de el84. Daar zou ik ongeveer 10 dc moeten meten. Ik kwam niet eens aan meten toe. Iemand op voorhand een tip?
Anodespanning aanwezig?
Moet ik zeker meten tussen ground en pin 9. Als ik de buis trek loopt er geen stroom en kan ik toch veilig meten zonder kans op een brandje?
In het schema was het R10 die begon te smeulen. R10 komt van B uit de voeding.
http://img199.imageshack.us/img199/9...emase5a.th.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Op Pin 9 staat een paar honderd volt. De enige reden dat die weerstand uitfikt is dat er veel teveel stroom loopt. Dat zou kunnen als er iets mis is naar pin 2. Als je geen referentie naar GND hebt (via R8 en VR5) dan is de grid zwevend en kan de stroom voluit lopen. En als er meer dan 21mA door G2 loopt dan fikt ie uit.
Immers:
P = I^2 * R = 1 W => I^2 = 0.000455 => I = 0.02132A = 21.32 mA.
De enige reden die ik zo gauw kan verzinnen is dat G1 niet aan GND hangt via de weerstanden. Of er staat een grote DC spanning op G1 (=Pin 2).
Zonder buizen erin kun je vermoedelijk wel meten. Tenzij je ergens sluiting maakt.
Zomaar 'n ideetje, hoor:
Je hebt toch wel pen 1, 6 en 8 op de buisvoet vrijgelaten?
Die "Not Connected" pennen zijn bij een noval buis soms wel degelijk ergens aan verbonden,
in tegenstelling tot oktal buizen, waar ongebruikte pennen gewoon in de buisvoet stoppen...
Ja pen 1 - 6 - 8 zijn vrijgelaten.
Ik had 266V op pin 9 tov grnd met getrokken buizen. De rest had ik nog niet gemeten.
Ik heb een groundlift schakelaar geplaatst onder VR4. Vind je niet in het schema. Het zou kunnen dat ik een bedradingsfout gemaakt heb bij vr5. Dat deze dus niet aan ground ligt. Als dat zo is? Is de buis dan overleden? Heb hem niet zien branden. Ook niet heel even.
Ik ga morgen bij helder daglicht even helder zoeken. Oja nico, zowel R10 en R16 zijn ietwat bruin geworden. Op voorhand even vervangen voordat ik ga meten. Het kan zijn dat de weerstandswaarden iets gewijzigd zijn na de BBQ :seriousf:
Als de buis helemaal niet heeft gebrand, dan heb je ergens sluiting gemaakt. Anders kan er geen stroom lopen door die weerstand. Anders kom je maar ff vanmiddag langs meten die buis wel ff door. Of neem dan gelijk die amp maar mee....
Daar heb je gelijk in Nico maar met getrokken buis heeft hij wel spanning. Meet maar ff of je anodespanning hebt op pin 7, die zal wel ontbreken. Als de -G1 weg zou zijn (kan haast niet met kathode bias) Gaat de Rg2 niet in rook op. Meet ook ff de kathode spanning en de ohmse waarde tussen massa en kathode (eventueel sluiting C7). Laatste mogelijkheid is sluiting tussen G2 en G3, heel onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten.
Frans.
Frans
Als G1 zweeft, gaat ie rustig uitfikken hoor. 't is maar een 1W weerstand.
Als hij langskomt wel. Heb nog niets gehoord.
Allen R10 is bruin. gister was ik dus niet meer helder.
jullie hebben het over G1 G2 G3 RG2. Komt me, nog, niet bekend voor. Welke punten zijn dat.
Ben an het meten geslagen. buizen erin, speaker erin, knijper op de neus.
- Pin 7 tov grnd 269v dc iets aan de hoge kant? volgens mij ok
- Pin 9 tov grnd zit het probleem ik meet 11,3V en die moet ergens in de 220 zijn.
De spanning over R10, de rokende, moet ongeveer 10v zijn en is 144V ook daar zit een fout. Ik heb gekeken naar bedradingsfout maar zie hem nog niet.
Nico ik wil wel langskomen maar moet even met mijn Ega afstemmen. Die spreek ik over een uurtje. `kom ik wel ff bij je in de lucht.
Nu nog kijken of het me lukt om wat ohmse waarden te meten. Ik ben nog niet geheel thuis met de kathodes en anodes.
hoor het wel
HA HA HA HA dat noem ik nog eens een beginnersfout.:sssh:
Met het assembleren van de chassis heb ik de buisvoet van V1 en V2 omgewisseld. Gevolg verkeerde buis op de verkeerde plek!
Oeps, Kan het zijn dat de buizen nu beschadigd zijn?
Spanningen gemeten en alles OK. Gitaar ingeplugt en hij doet het.
Toch een probleempje. de 8ohm uitgang doet het niet en de 16 ohm wel. Nog ff uitzoeken dus.
De groundlift schakelaar werk uitstekend. Daarintegen de fat schakelaar valt een beetje tegen. Wellicht andere waarden van de weerstand of condensator toepassen?
Ik heb over C4 een 2,7uf condensator en een schakelaar geplaatst en over de schakelaar een 10M weerstand (Allemaal gejatte info overigens). http://img836.imageshack.us/img836/2...akelaar.th.jpg
Dat zijn de foutjes, alle ingewikkelde dingen goed doen, maar het ogenschijnlijk simpelste dingetje niet.
Ik zie zo 1-2-3 even niet hoe die fat-switch nu precies laag moet toevoegen eigenlijk. Als je meer laag wilt, zou je misschien beter de cathode-bypass condensator van de eerste buis op kunnen schroeven naar 22uF (dus 1tje van 22u er schakelbaar bijzetten). Nadeel daarvan is dat het geheel minder strak kan worden.
De 8 ohm speaker aansluiting is ook gefixt. Fout aangesloten.
Ik merk dat draaien aan de humpot geen enkel effect heeft. Dat kan dus duiden op een beschadiging. Het verschil tussen 6,6 en 220v moet wel gevolgen hebben. Ik kom hiervoor wel bij je in de lucht. Heb nog wat dingetjes nodig.
Ik had die fat schakelaar erin omdat ik toch de beschikking hou over de tonestack op de versterker. De groundlift heeft echt veel effect. Toneregeling doe ik dan wel op mijn gitaar. Ik had al mijn twijfels of ik beide zou toepassen. In het chassis heb ik ook nog maar 1 gaatje geboord. Fat gaat eruit zoals het er nu naar uit ziet. Maar ik ga je voorstel wel even uitvoeren, leuk.
Ik ga straks ff lekker testen. Als het allemaal naar het zin is kom ik over een week of twee weer in de lucht met het totale eindresultaat. Dan is de kast ook klaar. Als het niet goed is: tot strakkies.
Alvast bedankt voor de input tot zover! groetjes
Het kan zijn dat in je huidige omgeving er gewoon geen 'hum' is en dat de humpot daarom niet zoveel uithaalt. Tenzij je natuurlijk wel brom hebt en er niet van vanaf komt ;)
Bij dit soort simpele circuits kunnen kleine wijzigingen al snel best veel doen: erg leuk om te experimenteren met een potmetertje hier en daar, bright capje erover / eraf, 'snubber' cap over de anodeweerstand etc.
Het ziet ernaaruit dat alles het goed doet. Geluid valt erg tegen. maar dat is niet zo verwonderlijk. De speaker staat los op de grond. De combo is nog niet beschikbaar. Ben heel benieuwd wat voor geluid dit ding voorbrengt.
De amp is erg stil valt me op. wellicht was de hum pot overbodig.
Experimenteren wil ik zeker gaan doen.
Ik heb hem ook gebouwd en als je de layout goed aanhoud is ie inderdaad behoorlijk stil, zelfs vlak naast de pc op een ongeaard stopcontact.
ja, klopt. Ik heb hem naast allerlei andere app. staan en de amp geeft geen krimp.
Toch maak ik me "zorgen" over de uiteindelijke sound van deze vlieggewicht. Tot nu toe heb ik altijd versterkers gehad met meer vermogen en dit is mijn eerste small amp. Toch maar ff wachten tot ik de greenback in de combo kan bouwen en dan oordelen. Even op voorhand: een 18watter lonkt!
Zie hier de Tolex tussenstand. Piping en logo moet nog aangebracht worden.
De TJ (tolex-job) komt overigens op conto van Toneblo.
http://img41.imageshack.us/img41/388...orzijde.th.jpg
http://img853.imageshack.us/img853/5...erzijde.th.jpg
Tolex ziet er heel erg netjes uit. Complimenten aan Toneblo.
Ik heb recent de 5w weer van stal gehaald. Ik heb namelijk een hele berg oude buizen van mij schoonpa gekregen. waaronder een paar ECC83, EL84 en 12ax7 (en nog meer typen ECC"s en EL"s maar die durf ik niet te steken). De 5 watter heeft 1x ecc83 en 1xEL84 (JJ). Dus buizen gewisseld en luisteren maar
Het resultaat was verbluffend. Er zat best wel verschil in sound tussen de verschillende buizen. Philips, Siemens en telefunken heb ik getest.
Mij vraag: kan ik de 12ax7 plaatsen ipv de ecc83. Ik heb wat oude datasheets bekeken en volgens mij kan het gewoon. Maar klopt dat ook.
Tweede vraag. hoe kan ik zien dat die oude buizen niet versleten zijn. Ze klinken goed. Meten is weten (weet ik) maar kan je ook optisch iets waarnemen wat op slijtage kan duiden.
1, ja, de ECC83 is direct te vervangen met een 12AX7, goed gezien dus!
2. Zien... Tja, niet altijd echt even goed, maar bij hele oude buizen die veel gebruikt zijn zie je wel vaak meer afzetting van het getter op het glas (zilver kleurig laagje). Maar zelfs dit zegt niet alles. Ga er maar van uit dat als het goed klinkt en goed werkt zonder bijgeluiden de buis dus nog goed is.
Daarbij komt dat die oude Philips, Popé, Siemens etc buizen een vééél langere levensduur hebben en ook van veel betere kwaliteit waren dan buizen van tegenwoordig. Simpel gezegd: een jaren lang gebruikte buis van toen is vaak nog altijd stukken beter dan een splinternieuwe van nu.
Ik heb weer de 5 watter van de plank gehaald. Die ging goed maar was nog niet klaar. Zij gaat toch in een head aangezien de combo reeds met een 18watter gevuld is. Dus werk an de winkel. Vanavond de (2) buizen verplaatst. (combo ---> head). Ben nu nog ff naar een faceplate indeling aan het kijken.
Master - bass - Middel - Trebble - Boost switch - gain. Heb eerdaags een onderonsje met Toneblo van giablo die de faceplate weer voor me gaat maken. In de 18 watter heb ik een hi en lo Channel gemaakt. Dit kan ik ook maken in de de 5 watter. Is dit toooo much? Of gewoon bij 1 input houden.