Zou natuurlijk ook iets geavanceerder kunnen zijn hoewel men meestal de weg van de minste weerstand kiest........net als de stroom in de ampjes
Ik zal 'm wel meenemen als ik langs kom! :ok:
Net ff gespeeld en dat is toch wel een hele verandering t.o.v. de oude buizen!
Natuurlijk kan dat ook door het verwijderen van de 1n cap (#2) of het vervangen van de 470k/470p set (#1) voor een 68K weerstand komen... :soinnocent:
http://tone-lizard.com/images/JCM800_pre.gif
Dat is het nadeel van meerdere dingen tegelijk uitvoeren. Zo weet je nooit wat het effect van een mod is. Je zou nog kunnen proberen met de oude buizen. Dan hoor je alleen het effect van #1, #2, #3 en #4.:sssh:. WTF, als jij hem mooi vindt zo is het toch goed!
Laten we het zo stellen: de oude buizen (Siemens EL34) deden "ping" bij het aanraken van/tikken op de amp dus die moesten er iig uit. Met de oude buizen had ik ook de neiging de presence knop een heel eind dicht te draaien omdat er veel te irritant hoog in zat op lage volumes.
Nu klinkt hij wel goed! :ok:
Nou ik heb ze nog niet gezien. Ik heb er zelf maar een gebouwd jaren geleden (en hij doet het nog steeds) die de stroom meet van door anode en de spanning op de anode. Voeding is nog een batterij, maar de volgende versie gaat de spannign van de gloeistroom aftappen en een PIC controller gebruiken om gelijk de dissipatie te tonen.
Dit is de huidige:
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/DSC00165.JPG
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/DSC00166.JPG
En daar is nu de onzekere factor. Ig2 max is 15mA en Pg2 max is 8Watt. Hoe check je nu wat in de samengestelde kathodestroom het aandeel van G2 is? Dit kun je alleen ff meten door de spanning over de G2 weerstand te meten en te delen door die weerstand. Maar waar had je ook al weer die adapter voor aangeschaft? :soinnocent:
Dit is apart... Ik had de bias nog op 35mA staan en wilde die net op 40mA zetten.
Blijkt de bias ineens verlopen naar 19mA? :???:
Kan dat nog zo veel verlopen?
Meet even de wisselspanning voor de gelijkrichter en dan nog eens de gelijkspanning na de gelijkrichter
Ik denk dat je niet goed meet, de bedoeling is dat je de min klem van je meter ten alle tijden aan gnd houd. Zet je meter op AC en meet op de anode van D3 en op de anode van D5. Je zou dan dezelfde waarde moeten zien. Vervolgens zet je de meter op DC en meet op kathode D2 of de fuse, dat is hetzelfde. De DC spanning zou 1,4 maal de gemeten wisselspanning moeten zijn. Zonder eindbuizen loopt er nagenoeg geen stroom dus heb je ook nauwelijks een rimpel.
Als ik de "Mains" selector op 220v zet (stond toen ik 'm kocht al op 240v) meet ik wel 353v AC en 480v DC.
Maar dat verklaard de spanningsval niet? :???:
Mogelijk heb je een giga rimpel wat zou betekenen dat er iets in je elko mis is. Kun je met de scoop meten of een proefelko eroverheen zetten. Naderhand wel ontladen hoor :soinnocent: Er valt een beetje veel spanning over de diodes, kan eigenlijk niet.
Welnee joh, ik zou me hier niet zo druk over maken, het is iig niet de oorzaak van je bias halvering. In de praktijk meet je altijd lager dan de berekende waarde. Ik ben bang dat je nu op een spook aan het jagen ben. Stel hem gewoon in op de juiste waarde maar hou dan wel in de gaten dat hij niet ineens oploopt. Kom je er niet uit neem je hem maar een keer mee.
Zo, eindelijk mijn JMP 2204 een keer mee naar huis genomen om nieuwe buizen in te zetten.
Spanning tussen pin 3 en 8 gemeten: 396V
Daarna de oude buizen terug er in en bias meten. DMM op 200mV DC en van standby afgehaald. WTF? -808mV? :???:
M'n oude multimeter er aan: slaat eerst uit naar 400mV om na een 3-4 tellen naar 50 te zakken. Pfew!
Nieuwe batterij in de DMM gedaan, opnieuw meten en jawel, die staat nu ook netjes op 50-ish.
Extra gratis tip van de dag: zorg dat er een goede batterij in je DMM zit als je bias gaat meten!
Iemand een idee hoeveel Watt Sovtek 5881/6P3S-e's leveren? Ik lees van alles tussen de 17 en 30 Watt ...
http://www.upscaleaudio.com/product_...33557_zoom.jpg
Buizen leveren geen watts. Zij laten stroom lopen van de kathode naar de anode. De oppervlakte van de spanningsswing (primaire impedantie van de OT * stroom door de buis) x 2 (bij een PP) is de hoeveelheid vermogen (=Watts) wat in de OT gaat. In de OT verlies je wat dus zeg 90-95% komt uit de speakers. De juiste impedantie (voor maximaal vermogen) wordt bepaald door voedingsspanning op de anodes komt en het punt waar de knik in de curves zit. Die lijn is de beste impedantie. Zit je voor of na de knik verlies je vermogen.
Ehm, ja. Ik heb geen scope en wat er verloren gaat in de OT kan me ook niet zoveel schelen ... ik moet gewoon weten hoe ik de ruststroom in moet stellen van die 5881's.
Volgens deze datasheet is de max anode dissipation 20.5 Watt. Dat is toch waar ik naar moet kijken?
Ik zou onder de 70% van dat Wattage moeten blijven, dus de max bias is dan (0.7 * 20.5/511VDC) = 28mA.
Overigens claimen een hoop mensen op het Internet dat de 6P3S-E zeker 25 Watt dissipation (=verspilling?) heeft.
Ook meer dan 500VDC?
http://www.drtube.com/datasheets/6l6gc-jj2003.pdf
De meeste buizen kunnen meer hebben dan aangegeven. Een 6L6GC kan zowieso meer hebben dan de 6881.
Oke vergeet de plaatjes dan en gebruik de oortjes voor de bias ondergrens. De bovengrens is eigenlijk bepaald door de trafo's. Als de amp gemaakt is voor 5881 =23Watt, zou je het bias vermogen niet boven de 0.7x23 moeten instellen. Ik weet namelijk niet of deze amp meer aan kan dus hoger is jouw eigen risico. Vergeet niet dat het vermogen gewoon uit de voeding moet komen en niet uit de buizen. Die moet het vermogen slechts verwerken.
Misschien toch maar de service DVD kopen?
http://www.leejackson.com/MasterSeri...ig50_Dvds.html
€100,- ook. ;)