Zo beter?
http://diy-layout.com/diyl/57/render
Printable View
Zo beter?
http://diy-layout.com/diyl/57/render
Jup!
tralala
Hij doet het nu wel! :ok:
Dat hij het eerder niet deed bleek een bedradingsfout: de mantel van een signaaldraad was gesmolten en raakte de gnd aan...
Er zit nog wel een belachelijke hoeveelheid hoog in dus ik ga eerst even met C2 en R5 experimenteren... Ook denk ik dat een 12AX7 teveel gain heeft...
Ik heb van alles geprobeerd, maar nog steeds belachelijk veel hoog. Toch maar een tone pot er op zetten? Of buis zoeken met minder gain?
C3 verhogen naar 10nF: te modderig/ongedefinieerd. 6n8: hetzelfde, 4n7 terug: het beste...
C10 er uit: fizzy. Verhogen naar 2n2: fuzz. Terug: het beste
C2 verhogen naar 330n: weinig effect. Verwijderen: ditto.
Toen bedacht ik me dat ik nog een Electro-Harmonix 12AX7 had liggen: nog meer gain! :( Bijna fuzz-achtige hoeveelheid oversturing. Da's niks dus. Gain te ver terug draaien maakt het geluid dunner.
Ik ben bang dat ik een ander buisje nodig heb. De pest is alleen dat dat een flinke investering is voor misschien 10 sec testen en dan er achter komen dat het toch iets anders moet zijn.
Ik ben ff wat op aan het zoeken over tone controls, maar zelfs daar zijn er tientallen van! :???:
Iemand een tip voor een tone knop voor deze overdrive? Fredjuh?
Net een JJ ECC83S uit de preamp van m'n 2203 getrokken: beter! :ok: Gezien de tijd kan ik nu alleen nog maar op ultralaagvolume testen maar minder gain, voller, minder irritant hoog maar tone knop is nog steeds nodig...
Hey, sorry dat k een paar dagen niet online ben geweest. Een toneknop is een goede oplossing. Ook kun je m wat temmen door C1 weg te halen. Als je minder gain wilt zodat je de gainknop hoger kunt zetten kun je R14 verkleinen. Wel weer even de drain biassen op 14V.
toneknop:
10k lin pot
10k weerstand
22n cap
Tussen C13 en Level een 10k weerstandje.
Parallel aan Level de 22n en de pot in serie. (Dus tussen hot en ground.)
Alleen pin 1 en 2 gebruiken.
Wederom, succes, op naar een goed eindproduct!
Helemaal goed!
Succes!
(spannend)
http://lh5.ggpht.com/_gf8YkMQh5KQ/TN...noverdrive.jpg
Ff een vraagje over C8 en C9. Klopt het dat er ~15v over C9 staat (dankzij de Zener) en maar ~3.7v over C8?
Ik heb daar nu een 100v en een 450v elco zitten, maar die zijn een beetje aan de grote kant ;)
Die spanningen kloppen. Als je nog meer hoog wilt weghalen, kun je idd de cap van de toneknop vergroten. Je kunt ook 22n over R1 zetten. Wederom, voor meer effect een grotere cap.
Mooi! Dan ga ik er kleinere caps op zetten! ;)
Tone: in een parallel topic op het Newtone Forum heeft flo de door jou voorgestelde toneknop door splice gehaald: (excuses voor de grote plaatjes!)
http://www.newtone-online.nl/forum/i...ach=6307;image
Daarna heb ik de tone aangepast naar een SWTC met R1=1K, R2=10K, C1=22nF en R3=100K:
http://www.muzique.com/images/swtc1.gif
http://www.newtone-online.nl/forum/i...ach=6303;image
En die werkt wel naar behoren! :ok: (zodra ik pin 1 en 3 omgewisseld heb :sssh:)
Ik ga ook nog een JJ 12AT7 bestellen, ff kijken of dat mijn te veel gain situatie op kan lossen. Een GE 5751 staat ook nog op het verlanglijstje...
Ik heb net je paralleltopic doorgelezen. Dat maakte wat meer duidelijk. Die toneknop die je voorstelt is idd beter, mooi. met die SWTC kun je de cap van de toneknop wel verhogen naar 47n. Nog een extra 47n over R1 zou het hoog echt voldoende moeten temmen.
Te veel gain:
Er zit een dikke bak gain ingebouwd in de JFET, dus daar zijn makkelijk aanpassingen te doen. R14 verlagen vermindert de gain, met R15 moet-ie weer netjes gebiast worden. Met een voeding van 15V van de zener moet de drain 10V zijn. Met 23V van de spanningsladder + RC filtertje 100k & 100u moet de drain 14V zijn. Welke van de twee gebruiktje je nou?
Als je voor R14 en R15 tijdelijk 2 potmetertjes pakt ben je er zo achter hoeveel gain je wilt hebben en wat voor weerstandjes dus nodig hebt.
Je had het ook over "extra dreunend laag." Wil je meer of minder dreunend laag?
Je zegt trouwens dat je met die swtc de volumepot verhoogt naar 100k. Ik heb m juist 10k gemaakt omdat ie dan een lekker laagohmige uitgang heeft.
Dikke bak zelfs? Ik dacht dat de JFET het signaal alleen versterkte, niet overstuurde...
Ik heb gewoon de Zener gebruikt, was het makkelijkste ;)
Ik zal R14/R15 wel vervangen door pots. Ff kijken of ik daar nog wat winst kan halen.
Ik heb gemerkt dat dat per buis verschilt. Als ik de gain uit de JFET wat minder kan krijgen kan de gain van de buis weer omhoog, wat ook weer effect heeft op het laag. Ook moet ik de OD op hoog volume testen voordat ik echt iets over het laag kan zeggen.
Op de een of andere manier kreeg ik geen toneverschil toen de volumepot nog 10k was, dus vandaar de wissel. Ik heb wel meer pedalen met een 100k volume pot, dus ik ga ervan uit dat dit ook weer niet zo'n groot probleem moet zijn?
Al met al zit er nog best veel werk in de OD, al kom ik telkens weer teug op de standaard waardes van jouw schema! :ok:
Elke versterker heeft zijn grenzen...
Titel aangepast.
Oooo, heeft er niets mee te maken maar een kameraad van me (hoi Ad:D)wilde een 300B eindtrap bouwen, op 1500V!
Heb 'm voor gek verklaard, maar laatst had ie 'm! Moet zeggen, zou het niet gek doen als gitaarversterker, maar is 'm te min.
Het is nu een hifi stereo eindtrap met idd een fluwelen toon.
Gisteren nog ff zitten spelen en het is toch wel een gaaf apparaat: lekker fuzzy als je hard mept en als je wat zachter gaat cleant hij helemaal op! Tonepot dicht en hij gaat heerlijk zingen! :ok:
Is het trouwens vreemd dat ik voor R14/R15 nu op 12K/6K uit kom? Dan kan de gain knop van de buis lekker ver open zonder gelijk high gain te worden...
Ik ben nog lang niet klaar met tweaken en ik vind telkens een andere buis (en R14/15 standje) het beste. Later meer dus!
Klinkt vet! Ik moet er ook maar eens een bouwen!
Die waardes die je vindt voor R14 en R15 zijn normaal; Daarmee heb je alsnog 24dB gain, oftewel 16 maal.
Op dit moment vind ik de JJ ECC83S nog steeds de beste. De EH heeft teveel knetter, de Sovtek klinkt gewoon niet lekker, de oude (originele?) "ECC83" uit m'n JMP top heeft veel te veel gain en de Chinese 12AU7 is veel te wollig.
Ik ben wel benieuwd wat een JJ 12AT7 of GE 5751 doet.
Het is overigens wel jammer dat de gain knop invloed heeft op het laag.
Clipt die JFET dan nog steeds?
Kun je uitrekenen. Als de drain op 11V staat gebiast, en de voeding is 15V, dan is daar 4V ruimte. Delen door wortel 2 geeft een maximale uitgangsspanning van 2,8Vrms. Delen door de versterking van 16 geeft 177mVrms. Bij hard aanslaan kan de FET dus nog wel een beetje clippen.
Dat de gainknop invloed heeft op het laag komt trouwens door C10, en die weghalen brengt ook niet veel goeds zoals je al uitgetest hebt. Naja, je kunt het met het nieuwe circuit nog eens proberen
Om een goed vergelijk te maken wil ik toch ook een Butler/Chandler tube driver maken.
Kan iemand mij vertellen hoeveel stroom er op de -12v lijn loopt? Ik zou namelijk het liefst de drive op mijn 12v voeding aansluiten en dan kan ik met een voltage inverter ongeveer -12v maken, maar dat is gelimiteerd aan 50 of 100mA.
http://analogguru.an.ohost.de/193/sc...TubeDriver.gif
Edit: Dezelfde vraag kan ik ook voor de Shaka Tube vragen: http://www.diystompboxes.com/pedals/...be_redrawn.gif
Gaat dat ding niet heel gecomprimeerd klinken? Volgens mij klinkt ie wel heel donkerbruin op die spanning.
Ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk nou is geworden. Hoe zit het met de EQ, dynamiek, clean/crunch, en de verschillende buizen die je nog hebt uitgeprobeerd? Is het ergens mee vergelijkbaar?
Nou, als pusher op de high input is hij wel ok, maar als je 'm op de low input beluisterd klinkt hij vrij low-fi en fuzzy. Ook is de gain pot niet handig in gebruik omdat daar maar 1 heel duidelijke sweet spot op zit.
Ik blijf ook maar aan de R14 en R15 pots draaien maar kan ook niet echt "de beste" stand vinden.
In eerste instantie was ik heel enthousiast, maar nu dus wat minder.
Fuzzy komt denk ik van de hoge gain. Als effect lijkt me het best een tof ding.
Maar ehm, weet er nou iemand hoeveel stroom er ongeveer op de negative lijn loopt? :chicken:
Kan me ernstig vergissen, maar dat buisje trekt niet veel stroom.
Ik gok op 5mA.
Of een keer dat artikel lezen wat ik wel eens gemaakt heb over het rekenen aan een triode buis.
Je hebt een spannings verschil van 25V (+12 naar -13). De load weerstand aan de anode is 10K. Als de buis volledig in geleiding is loopt er maximaal een stroom van I = U / R = 25 / 47000 = 0.000532A = 0.5 mA.
Dus voor die 2 buishelften.... toch wel een hele mA (1 mA). Het is niet duidelijk of die opamp aan de -V hangt maar stel, dan komt daar nog een paar mA bij voor die opamp... dus als je de 5mA haalt ben je spekkoper.
:crazyhappy: :ok:
En uit een ander topic:
Ik moet dus even kijken hoe ik e.e.a. aan ga sluiten, maar dit gaat goed komen!Citaat:
V+ Raw= About 13V(Depending on the current limiting resistor for the heater supply).
V+= About 14.75V
V++=About 12V.
V-=About 15V.
V--=About 11.90V.
Zou je de spanning eventueel niet kunnen verdubbelen voor het buisje? Misschien schakelbaar maken, 25V lijkt me zo weinig.