Tsja, dat roept Boss natuurlijk ook over zijn pedaaltjes en adapters :)
Ik zal eens kijken of een mailtje naar de fabrikant enigszins neutraal beantwoord wordt :)
Printable View
Hey,,
Bij het pedaaltje moet je inderdaad de bijgeleverde adapter gebruiken.
Maar dit hebben de meeste pedalen, zoals (al gezegd werd) boss en Digitech.
Grtz. From Ijselrobo 07
Als ik even snel het schema van de HT bestudeer denk ik dat hij op 16 volt wisselspanning "loopt". Komt er dan ook 2x9V wisselspanning uit je PP2?
En in het geval van ja.... is er met die 18v i.p.v. 16 volt niets mis. Dat gaat wel goed.
Weet je dat zeker?
In de Blackstar pedalen zit een omvormer. Niet in de adapter.
Haha , toch wel het belachelijkste dat ik al gehoord heb. Lees gewoon de spanning af, de jack is van al die adapters toch meestal het zelfde. De spanning zal wel DC9V zijn, bij vrijwel alle pedaaltjes. Soms zijn er idd uitzonderingen..
Ghehe, mooie taalverwarring dreigt er!
Een adapter is een omvormer. Die van Blackstar ziet er anders uit met aan weerszijden van de adapter een snoer. Eén die het pedaal ingaat en één die de wandcontactdoos ingaat. De Boss/Ibanez/universele adapters zien er anders uit, daar zit de stekker direct aan de adapter vast en loopt er alleen een kabel naar het pedaal.
Qua werking verschillen ze dat de Blackstar alleen de spanning verandert, de Boss/Ibanez/universele adapters zetten de wisselspanning ook om in gelijkspanning.
Ergo: de Blackstar kan volgens mij niet gevoed worden door een pedalpower (PP), omdat uit de PP alleen gelijkstroom komt, geen wisselstroom. Eh... Sorry: gelijkspanning en wisselspanning.
Blackstar is inderdaad AC geen DC, dus nee de PedalPower werkt er niet op.
Bij deze wil ik iets toevoegen, en iets uit de wereld helpen,,,,,,
Er werd gezegd dat blackstar pedalen hetzelfde klinken als de versterkers,
maar dat is niet zo,
ik heb toenet even mijn HT-Dual aan de HT-20 gehangen, en het is toch wel een verschil ;)
Grtz. From Ijselrobo 07
Zo, zijn we daar ook weer uit :???:
Je zet nu een pedaal (dat ongeveer een pre amp is) voor een vergelijkbare pre amp. Dan heb je dus al kleuring op kleuring, dus zelfs al is het allebei hetzelfde, dan speel je over een dubbele pre amp. Je punt is dus een beetje mager.
Maar wat vind je het verschil, welke kanalen en hoe heb je dat ingesteld met bijvoorbeeld de ISF en eq?
De EQ van het pedaal:
Gain kanaal 1: 3/4
Gain kanaal 2: 5/8
Bass: 2/4
Middle: 1/4
Treble: 4/4
ISF: 4/4
Volume kanaal 1: 4/4
Volume kanaal 2: 3/4
De EQ van de Amp:
Clean kanaal:
Volume: 2/4
Tone: 2/4
Overdrive kanaal:
Gain: 2/4
Volume: 2/4
Equalisation:
Bass: 5/8
Middle: 2/4
Treble: 4/4
ISF: 3/4
Reverb: 3/8
Ik heb alles zo neergezet en ingestoken, dat het clean kanaal door de HT-Dual wordt geregeld, en de overdrive van de amp zelf, door de bijgeleverde footswitch.
Het clean kanaal van de HT-Dual is eerst een kwartier echt clean, maar na een kwartier begin je de overdrive te horen door de clean heen.
De overdrive van het pedaal vindt ik meer heavy dan de overdrive van de amp.
De 2 overdrive's samen gaat een 15/20 minuten goed, maar daarna hoor je een harde ruis...
Grtz. From Ijselrobo 07
Het zou beter werken als je het pedaal in de eindversterker propt, de loop dus, dan is het signaal neutraal in plaats van gekleurd....nu gooi je 'm toch door een extra pre-amp heen, en hoewel dat prima kan, heb je inderdaad een verschil.
Even een vraagje: hoe verhoudt de HT-Dual zich t.o.v. de OCD? M.a.w., zou hij de OCD kunnen vervangen?
Ja, ik heb sinds een hele poos weer eens last van GAS. De laatste aanschaf was mijn amp, en dat was ergens vorig jaar. Ik zit echter al een tijdje met de gedachte om mijn pedalboard te veranderen. Er staan nu drie drivepedalen op, die wel allemaal een ander karakter hebben, maar het zijn allemaal overdrives. Ik heb het gevoel dat ik op dezelfde ruimte meer diversiteit moet kunnen krijgen.
Meer diversiteit? Nee joh. Als je nu een BD, een OCD en nog iets hebt dan ga je met een HT Dual niet meer diversiteit halen. Een iets modernere sound, dat wel. Niet te strak of zo, maar wel iets moderner. Ik denk dat een BD2 net zo transparant kan klinken als de Crunchkant van de HT, maar een BD2 is iets minder dynamisch en je hodut iets minder laag over. Aan de andere kant, het Leadkanaal van de Dual gaat een heel stuk verder dan de OCD qua gain (en is iets donkerder) en gaat vermoed ik een stuk verder dan je leuk vindt. Maar misschien wil je dat juist wel.
Te duur :ok:
Thanks. De BD-2 gaat ook niet weg, maar ik weet nog niet helemaal of de OCD en de Tubescreamer blijvers zijn. De TS zal dan eerder het veld ruimen, dat ding ligt me eigenlijk helemaal niet. Om de andere pedalen te boosten is ie wel grappig, maar ik heb er geen eureka-gevoel bij.
En de OCD is wel een overdrive, maar met een te fijne gruis, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet rauw. Maar het is ook geen dikke distortion. Het zit er een beetje tussenin.
Vandaar dat ik met een scheef oog naar de HT Dual zit te kijken. Als boost voor de BD-2 eventueel, of als losse drive, en als distortion voor de momenten dat ik eens mee wil hakken met Metallica en Green Day. En een voordeel is dat je in noodgevallen terug kunt vallen op de emulated output, mocht mijn amp er ineens mee ophouden. Wat ik begrepen heb is het niet ideaal, maar voor nood kun je je er wel mee redden.
Realiseer je twee dingen: enerzijds de praktische zaken voor je board. Het is een zwaar bakbeest én hij heeft een aparte voeding. Anderzijds die output: je kunt een 'direct' sound maken en een sound voor gebruik vóór de pre amp, maar qua EQ en ISF moet je totaal andere settings hanteren. En aangezien die sufferds bij Blackstar dezelfde chromen knoppen als Marshall hebben gebruikt met een minimaal zwart stipje als indicatie kun je op een matig verlicht podium niet zo 1, 2, 3 wisselen van setting.
Nou ja, als mijn amp ermee ophoudt, wordt het idd niet zomaar even omprikken. Maar je kunt wel verder. :)
Ik stel mijn Blackstar gewoon bij met m'n voeten, gaat prima. Maar ik merk ook wel dat ik sowieso de boel steeds bijstel.
Daarnaast, het wordt lastig om hem als backup amp te gebruiken als hij niet op het einde van de keten staat. Dus het is wel een behoorlijk omslachtige backup om in gebruik te nemen, denk ik. Ik heb het nooit hoeven gebruiken, gelukkig.
Nou ja, beter een omslachtige backup dan helemaal geen. En het bijstellen slaat op het feit dat je de instellingen helemaal om moet gooien als je de emulated out gebruikt.
Hmm, misschien gewoon eens zo'n ding testen. Als iemand in de buurt van Zwolle zo'n apparaat heeft, kom ik die graag eens uitproberen.
Ik vind het een safe aankoop, zo'n HT-Dual. Geweldige, simpele backup.
Ik las dat je de OCD een te fijne korrel vindt hebben. Probeer dan als de donder een Crowther HotCake. Ik heb zo'n pedaal en ik vermoed dat de OCD daar een copie van is, maar dan een stuk mider grof. Op de pedalendag in oegstgeest hebben we ze ooit ge-A B-t op een Fender Silverface bakbeest (Mitch, weet jij nog welke versterker dat was?) en de Hotcake kwam daar als favoriet uit, juist omdat ie de versterker lekker wakker schudde met grovere korrel.
Nou, als ik me goed herinner was dat een meeting later, in Amsterdam, nog in het oude Melody Line. Om precies te zijn op de brownface Tremolux van forumlid jpb. Sowieso één van de mooist klinkende clean amps ooit op een meeting.
In Oegstgeest, op de meest geweldige lokatie ooit (peuterspeelzaal, hoe toepasselijk) stonden opgesteld: Rivera M100, Koch Multitone en nog iets...
Die tweede ruimte, waar jij volgens mij meer tijd hebt doorgebracht weet ik niet meer precies van wat er stond. Maar toen was de OCD nog niet uit, dat was pas in Amsterdam. OCDv1, al heette hij toen nog geen v1 ;)
D_H, ik sprak gisteren toevallig iemand die er ook erg blij mee is, maar hij vertelde ook dat die van hem vrij onbetrouwbaar en al een paar keer gerepareerd is. De potmeters schijnen bijvoorbeeld waardeloos te zijn.
Heb jij ze al op je werkbank gehad?
Ja.
En precies om die reden.
Heb ik ook last van. Aan het begin van de sessie flink draaien aan de knoppen helpt wel. Het feit dat ik die knoppen met mijn voeten bijstel lijkt me minder goed voor de knoppen...
Maar het is dus niet zo vreemd om die pots te vervangen?
Ja, de Hot Cake is iets grover en ook wat losser in het laag. De OCD kan transparanter als het moet, bij lage gain en op de LP stand en hij kan wat meer mid focussed klinken met meer gain op de HP stand, maar hij blijft ietsje soepeler. Niet zo smooth als een tubescreamer, maar de Hot Cake kan grover. Maar die wordt bij hogere gain wat fuzziger. Het is best wel een ander beestje. De v1 die we toen vergeleken met de Hot Cake klinkt ook best wat anders, vooral iets scherper in het hoog, dan de huidige versie.
Voor medium gain en een lekkere losse, grove korrel die niet in de Marshall-hoek ligt ben ik wel heel erg onder de indruk geraakt van de Formula no5 van Catalinbread die ik van de week gereviewed heb. Die heeft verder niks met de HT Dual te maken, maar dit als tip voor Kim Wilson. Ik denk dat die heel erg in zijn straatje ligt.
Ik kan echter alleen maar erg matige clips vinden die niet lijken op hoe ik 'm heb ervaren :(
EDIT: hoewel iets te voorzichtig gespeeld allemaal (weinig attack) komt dit qua klank erg goed over: http://www.youtube.com/watch?v=typJLmUIKNI
Thanks voor de adviezen. Hier kan ik wel weer wat mee.
Voor de duidelijkheid: de Catalinbread DLS vond ik weer te rauw met teveel mids. Dit voor de beeldvorming.
Zo.. Ik heb sinds gisteren voor een dikke anderhalve maand een Blackstar HT-Dual te leen, zou dit een goede toevoeging zijn aan mijn amp denk ik er nog wel aan om 'm te kopen!