Ik denk dat dit project wel een felicitatie waard is. Netjes en bovendien in een korte tijd volbracht, en nog in een keer werken ook. Zie je wel dat het kan. :cheerup:.
Frans.
Printable View
Hoi Dries,
Ziet er erg netjes uit, feli! Ik vindt je soldeerbouthouder ook erg groovy.
Gefeliciteerd dries! Ziet er echt netjes uit in je chassis. Je doet het in ieder geval een stuk sneller dan ik ;)
Hopen dat er op hoger volume ook goed geluid en geen storing op zit. Veel plezier ermee!
En idd erg creatieve soldeerbouthouder. Vind je ma vast anders :P
Ben hier terug !
Er zit op hoger volume niet echt storin in. Geen ruis. Maar, heb misschien wel een probleempje. Alles werkt naar behoren, maar als de mv compleet open staat, overstuurt de amp al als de volumeknop boven de 1 komt, met gitaarvolume volledig open. Hoort dit zo? Clean gaat ze dus ook niet echt luid, maar dat wist ik al. Maar het is wel erg weinig, want met alles open, is ze érg high gain, ook op het EF86 kanaal. Verder leuke amp, met een echte buizen sound.
Sfeerbeeld;
http://i26.tinypic.com/35k73tc.jpg
Iemand een idee? verder werkt alles goed, Ook het eF86 kanaal vervormt al vanaf 2 ofzo, bij hard aanslaan !
Paardemiddel: grote weerstand tussen eind en voorversterker
Volgens mij gaat hij niet zo luid als hij zou moeten kunnen, maar dat kunnen gedachten zijn ! 't is ook maar een 18W ;)
Gewoon alles nogmaals heel goed nalopen. Heb je echt alles goed aangesloten? (hoewel ik hier altijd iedereen keihard ja hoor roepen en zweren bij hoog en laag dat alles goed zit, blijkt toch na enige tijd het tegenovergestelde) Soms zie je iets hardnekkig over het hoofd.
Spanningen meten is ook altijd een goed idee (behalve roosterspanningen)
Hm , dat ben ik nooit zeker ! Maar zou wel van ervaren mensen kunnen horen waar het probleem zou liggen. De amp is dus iets high gain, en heeft misschien niet genoeg volume ( gaat hard hoor, niet verkeerd begrijpen ).
Probleem is ook dat ik niet echt een voltage chart heb, iemand?
Heb ik niet voor EL84 versterkers, helaas (wel van 6L6 en EL34 versterkers), ja m'n Vox, maar dat is een raar gebakje op het moment (alleen de driver van het normal kanaal, met daarachter een effectlus). Ik zou de voorversterker ontkoppelen van de eindversterker door een niet al te kleine weerstand (5W). Die weerstand kun je eventueel schakelbaar maken.
Dit zijn de spanningen;
Amp gaat wel ruisen als ik meet op de de voorversterkerlampen.
Code:V1 – ECC83
1 2 3 4 5 6 7 8 9
123 - 0,875 h h 123 - 0,876 h
V2 – ECC83
1 2 3 4 5 6 7 8 9
193 48,5 71,2 h h 193,3 48,4 70 h
V3 – ECC83
1 2 3 4 5 6 7 8 9
137,9 - 0,843 h h 247,8 138,3 138,4 h
V4 – EL84
1 2 3 4 5 6 7 8 9
- - 11,15 h h - 349,7 - 330,0
V5 – EL84
1 2 3 4 5 6 7 8 9
- - 11,15 h h - 349,6 - 330,1
V6 – EZ81
1 2 3 4 5 6 7 8 9
257 - 353 h h - 257 - -
Volgens mij zijn dat nette waarden, vooral de EL84s zijn mooi symetrisch. Ik heb in m'n London City een insert gemaakt (eindversterker ingang net voor de fasedraaier). Daar heb ik een Engl 530 op aangesloten, en daarmee de eintdrap stabiel gekregen (zelfs zonder tegenkoppeling:cheerup:), maar goed, je kunt er ook ecc81 in proberen, m'n LC gaat eigenlijk ook veel te hard, dwz de eerste trap. Bij jouw zijn de waarden niet te hoog, maar je kunt het proberen met een deelbare weerstand, had Nico een mooi verhaal over.
Waar zou de feedback zich dan bevinden? Ook met het meten van het uitgangsvermogen heb ik geen ervaring. Iemand die me kan helpen?
Stop maar met zoeken. De 18W heeft geen neg. feedback
Ok ;) dat is duidelijk. De amp is in ieder geval luid hoor, maar 't is jammer dat het EF86 kanaal al enorm snel overstuurd, en op high gain klinkt dat een beetje fizzy, je kent het wel. Maar verder heeft ze een mooie tone.
Da's niet zo gek. De gain van een EF86 gaat al gauw richting 150. Dus gaat ie op max volume al gauw over zijn nek. In ieder geval eerder dan een ECC83.
Om dit topic even te stelen: heeft iemand ooit negative feedback 'geprobeerd' bij een 18W? Ik ben van plan het in mijn zelfbouw versterkertje (ook op basis van een 18W) in ieder geval even te proberen en als het echt veel ('goed') klankverschil oplevert schakelbaar te maken oid.
On-topic: de fizzyness valt op zich wel te verhelpen met wat modificaties. De phasedraaier wil nog wel eens op een 'fizzy' manier vervormen. Ik weet niet wat je daar nu voor een weerstanden hebt zitten, maar er is genoeg over geschreven op het internet wat je kunt proberen.
Hoort het in feite ook te zijn, dat als de mv volledig open is ( dan is dat volgens mij hetzelfde alsof je er géén hebt?), dat de amp al meteen overstuurt, vanaf je het volume een klein beetje opendraait. Er is op dat punt dus géén clean. Hoort dit zo?
Ik zou bijna denken dat je een GND aansluiting ben vergeten. Is dit bij beide kanalen?
EN wat gebruik je ? Humbuckers?
en check de draden van de volume potmeters. Dat je ze niet hebt omgedraaid.
Overigens dit is geen PPMIV. Dit is gewoon een extra volume potmeter. Die zou nog wat hoog kunnen verliezen. Maar niet de verschijnselen die je opgeeft.
Ik zou de bedrading nog eens goed nalopen.
Ja ik gebruik filtertrons, hebben wel lage output. Ik zal alles nog eens checken, misschien een brakke soldeerverbinding, ik weet het niet.
Het verschijnsel de je beschrijft, lijkt op het verkeerd om aansluiten van een volume potmeter(Signaal en loper). Als hij helemaal dicht is, dan hoor je niets (signaal wordt kortgesloten naar GND). Eenmaal een beetje open, krijg je de volle pond aan de ingang van de volgende trap.
Er komt niet de volle laag door hoor, het begint met een klein randje, en is al high gain vanaf 3 ofzo. Volumepot ompolen zou andere verschijnselen vertonen imo?
al gecontroleerd?
De potmeters zijn goed geschakeld. Ook heeft alles aarde gekregen, voor zover ik zie.
Nico heeft hier gelijk, Als je het signaal uit de voortrap aan de loper soldeerd is het signaal alleen klein in de beginstand. De rest van de potmeter heeft nauwelijks invloed op de volgende ingang. Kleine moeite om je potmeters even te checken, je moet toch ergens beginnen.
Frans.
edit: net te laat
Toch waardeer ik jullie hulp hoor! Anders ging ik hier nooit met zo'n amp staan, zonder dit forum. Foutzoeken is natuurlijk één van de moeilijkste dingen, zeker als je al niet eens zeker bent als er wel een fout is :seriousf:
Ikzelf niet, maar kan daar wel aanraken. Wat dient er gemeten te worden dan?
Heb nog iets ontdekt; op het EF86 kanaal, als het volume open staat ( weinig of veel maakt niet uit; ), en ik tik op het chassis of eender waar, hoor ik dat door m'n speaker. Is de EF86 microfonisch?
Bedankt!
Ongeveer 1/8 dus: rond de 6-7 dB, da's niet zo heel veel. Die 25u 50V elco bij de schakelaar, is die voor het ontploppen? Lijkt me dat die toch wel wat invloed heeft de filtering van lage frequenties (rond de 100 Hz even snel uit het hoofd?) op die plek.