En waarvan Richie er heel veel speelt, bijna in elk nummer. De gitaarsolo van "Death/Alive" zit er echt vol mee.
Printable View
Quote van forumlid Gearjunkie :seriousf:Citaat:
Richie Sambora is een Gearjunkie.
:)
dusssss.
als ik het goed begrijp is een pinsh-harmonic.
moet je eerst met je plactrum aanslaan en daarna met je duim.
Maar wel snel achter mekaar en op een subtiele manier. anders sla je als het ware gewoon 2x aan;) Rory gallagher kan het ook. VOlgens mij doet hij het ook veel. Maar je moet even experimenteren met je EQ van je amp en met de lead kanalen
Thynx voor de tip:hippie:
ga het nu uitproberen. :punk:
Genoeg gain en treble erin draaien. Dan gaat het wat gemakkelijker.
oke, het ging wat moeilijk. misschien lukt het nu:rockon:
maakt het eigenlijk uit wat voor'n versterker je hebt???
Zoek voor pinch harmonics op youtube even op Zakk Wylde of Dimebag Darrell. Die hebben allebei goede uitleg over hoe het moet. Zo heb ik het ook geleerd. Voor je het weet gaat kun je het doen alsof het niks is. Ik vind het leuk om a la Zakk WYlde overal eentje in te proppen.
maakt in princiepe niet zoveel uit welke versterker je gebruikt. Het is gewoon een manier van spelen. En idd met veel gain zal het wat makkelijker gaan. En als het lukt, probeer ook je hand dan is te verplaatsen vanaf de brug dichter naar de hals toe. Je zal merken dat harmonics op verschillende posities aanslaan ook anders klinken
Hehehe, pinch harmonics is inderdaad een kwestie van effe oefenen (en daarna moet je weer af te leren dat je het niet iedere keer moet doen als je een solo speelt). :)
Als ik jou was zou ik overigens vooralsnog niet teveel geld uitgeven aan een goeie amp. Denk dat je met een 2e hands multieffect (en natuurlijk veel oefenen) al een heel eind komt.
Dat scheelt je een hoop geld en geeft je wat meer gevoel van welke effecten precies wat met je geluid doen.
bon jovink!
ik vind het een kut geluid van een kutband. 1e klas parkeerplaatskontneukersbijmekaar!
Kan je net zo goed michael jackson na gaan lopen doen in zn vrije tijd.
oftewel 'het is net niet echt mijn ding' en probeer gewoon geluid te vinden wat je leuk vind.en niet een band met een budget dat jij zo snel niet voor handen hebt aan geluids besteding.precies het zelfde gaat je nooit lukken.je moet het zelf ook in de vingers hebben.
NET niet? Met de criteria die je opnoemt zou ik eerder hopen dat het HELEMAAL niet jouw ding is. :soinnocent:
Maar goed. Jij vindt het geluid kut, de TS is er fan van. Dat kan. Daar gaat het nu niet om.
Ik zeg nogsteeds: Koop een Nova System en oefen als een gek.
Zitten jullie nou serieus een beginner honderden euro's aan gear aan te praten terwijl hij het verschil toch niet gaat horen? Kan hij niet beter eerst beginnen zijn Cube goed in te draaien, dan kom je al erg in de buurt.
Hij geeft zelf aan een budget van 500 euro te hebben ter verbetering van zijn sound. Leef je dan uit, zeg ik dan, maar koop wel het juiste gear. Ik heb zelf nooit goed geluid uit een Cube horen komen, dus voor mij is een gear upgrade logisch.
Heb je sowieso al een geluid uit een Cube horen komen ? Dit is pure onzin. Als je nog aan het rondkijken bent op de markt is een TC Nova System echt overkill. Het zal wel erg goed zijn, maar hij gebruikt er nog niet 1/10e van, zeker niet in het begin. En tegen de tijd dat hij wel zo ver is, weet hij precies wat hij wil, en dan is dat misschien niet jet TC Nova. Je kunt die niet zomaar in het wilde weg aan iedereen aanraden die wat vraagt over een mfx.
Goed. Die Cube moet een prima Sambora-geluidje kunnen voortbrengen. Ik stel me zo voor dat de Metal Stack of gewoon Metal de beste stand lijkt. Doe er ook een lichte delay of een stevige reverb in voor het solowerk. Bass, mid en treble is altijd moeilijk om op afstand in te schatten, maar probeer eens wat met een mid-humpje (bas op twaalf uur, mid op twee uur, treble op één uur). De gain mag voor solostukjes best omhoog (twee uur?), maar vergis je niet, voor de slag moet die stevig omlaag.
En voor Dead or Alive mag je er een stevige chorus bijkappen om dat 12snarige gevoel te krijgen.
Je gitaar is een superstrat. Da's prima, die van Richie ook. Hij speelde vooral op strats met een humbucker in de staart, net als die van jou. Er is natuurlijk een verschil in hout, in kwaliteit en in resonantie, maar laat dat je nu nog absoluut niet tegenhouden.
De enige tip, en die kost niks, is: Veel naar hem luisteren, veel liedjes naspelen en na een tijdje sluipt er veel van hem in je spel. Een goeie '80's metal sound kun je altijd wel gebruiken, en als je die hebt en de techniek, klink je vanzelf wel als hem.
Edit: Oké. Zo kom ik aan mijn Richie-sound op eender welke versterker. Gitaar met brughumbucker->BSIAB II (Brown Sound In A Box, vergelijkbaar met een ZVex Box of Rock) met redelijk veel gain en treble->BBE Sonic Stomp->Versterker. Dat laatste pedaaltje is niet het meest geliefde pedaaltje dat er bestaat, maar ik zweer erbij voor de bas of voor een gelikte eighties sound. Het trekt alles recht, erg moeilijk om uit te leggen.
Helaas heb ik wel geluid uit een Cube horen komen. Mijn vorige huisgenoot irriteerde me rot met een, mijn medegitarist in de band oefent thuis met een, en ik er staat bij mij in de winkel een hele stapel. Naast een leuke clean bieden ze niet veel meer. Het is overigens wel HET geheime wapen onder de versterkers voor akoestische gitaren. Maar verder vind ik een Cube voor geen meter klinken.
Daarnaast raad ik de Nova System niet in het wilde weg aan iedereen aan. Ik ben van mening, dat als je een hoop geld wilt uitgeven aan iets, dat je het dan meteen goed moet doen. En om dan een ME-70 oid aan te raden, omdat het goedkoper is doe ik niet aan. Je wilt goed geluid, en de enige multieffect binnen zijn budget die ik goed vind klinken is de Nova System. Overigens werkt goed geluid als je beginnen bent als sterk motivatiepunt.
Mijn persoonlijk voorkeur gaat verder totaal niet uit naar multi-effects, maar voor beginners is het gewoon handiger.
Als je ff terug leest, begint hij op een gegeven moment over 500 euro voor effecten etc. Dus ik zeg, doe dan meteen een goeie...
ja... klopt.
max. 500 euro, dus liever 400 of 350.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
en dan nu een ander bericht :
voor iedereen die geen bon jovi fan is of hier negatieve berichten gaat plaatsen.
ga lekker iemand anders irriteren in plaats van hier een beetje te lopen rondbazuinen want
sommige mensen vinden het gewoon leuk goede muziek te luisteren en niet naar door computergemanipuleerde ongeinspireerde bagger!!
bedankt voor het lezen van dit bericht.
niets nieuw kopen!!
Gewoon die harmonics en palm muting leren, dan ben je al een heel eind onderweg!
Ik krijg een "prima" sambora geluid uit mijn vox vt(tje).
what?hoor ik een gear junkie richie sambora beschuldigen dat hij richie sambora is terwijl hij zegt dat hij een gear junkie is?
dan zit angus young zeker ook in ac/dc!
Maar weer serieus, ik denk eigenlijk niet dat je hiervoor een andere versterker moet gaan halen, ook omdat je dan weer aanloopt tegen het onpraktische van op je slaapkamer/woonkamer spelen in relatie tot de buren. Ook een vette Marshall of Diezel gaat het niet worden in de woonkamer.
Goed leren spelen, misschien onder de bezielende leiding van een gitaardocent die je het kan voordoen hoe je pinches e.d. speelt.
ik heb al 5 jaar les.
Kijk, aan deze berichten hebben we nog eens wat! Hulde...
:???:
OT: Sambora zijn sound valt niet te kopieren. Ik veel dezlefde spullen als Sambora maar nog steeds niet zijn vingers ;) En daar zit het hem nou juist in. Je kunt wel een hele dikke setup hebben maar daar kom je er nog lang niet mee. Ja grotendeels, en je komt ook behoorlijk dicht richting zijn sound.
Sambora speelt nu sinds 2000 ongeveer op Marshall JCM2000's (DSL, 100watt). Hij heeft een paar jaar terug eens Devided by 13 en Diezel gebruikt maar uiteindelijk toch weer bij de oude vertrouwde Marshalls terug gekomen. Hij gebruikt 4 of 5 JCM2000's en een Marshall Vintige modern. Richie heeft door de jaren heen ontzettend veel Marshall's gebruikt maar voornamelijk de JCM800 series. In 1995/95 heeft hij Fender Tonemasters gebruikt omdat hij in de knoop lag met zijn endorsment bij Marshall.
Naast al het Marshall geweld gebruikt hij KMD 2x12 combo en nog wat rackamps (o.a. H&H).
Over zijn gitaren kan ik heel duidelijk zijn: alles! Verscheelt enorm. Hij heeft een hele poos op voornamelijk strat-achtige gitaren gespeelt maar zie hem nu steeds vaker met alleen maar les paul achtige gitaren en zijn ESP/LTD signature serie (en die is nieuw niet eens zo gek duur!).
Effecten heeft hij ook bergen van en van gebruikt. Op de foto's van Jeroen zie je een aantal pedalen. Naast deze pedalen maakt(e) hij gebruik van de Boss CH-1 Chorus, PN-2 Tremelo/pan (Keep the faith), CAE custom made tremelo, Boss SD-1 Overdrive, Framptone talkbox, Dunlop wah's (diversen), CAE midi switcher etc etc.
Over Jon, die speelt enorm veel gitaar zelfs! Vaak speelt ie op een zwarte Takamine G-series (daar heeft hij er een aantal van), Ovation gitaren, Fender Telecaster, Gibson Les Paul Custom en nog een paar planken ;)
Overigens speelt Jon op een Mesa Booge Dual Rectofier (ik dacht een duo, kan ook een triple zijn) en nog een paar amps waaronder Marshall. Welke effecten Jon gebruikt weet ik niet, als hij trouwens effecten gebruikt...
nee, 3 jaar electrisch en daavoor de basis enzo.
Reageer dan niet zo op mensen die weten waar ze over praten en probeer er wat van op te steken.
Begin bij het schema wat gepost werd waarmee je het sambora geluid kon benaderen op je cube, en ga dan bezig met je pinch harmonics.
Lukt het en wil je daarna dichterbij het ''echte'' geluid komen ga er dan pas meer geld aan uitgeven.
ja, inderdaad 4 dagen geleden wist ik niet eens wat pinch harmoncs waren.
nu ben ik wel druk aan het oefenen voor toneel dat overgens helemaal niet op richie lijkt.
Klopt allemaal! Je zult Richie vooral herkennen door zijn Talkbox gebruik. In de monsterhit van bon jovi (living on a prayer).Live gebruikt hij niet heel veel effecten.
Hier nog een paar links:
http://funksheet.blogspot.com/2009/0...bora-gear.html
http://www.guitarist.co.uk/page/guit...jovi_exclusive
Ook heeft die rond 2001 veel op (tom) anderson gitaren gespeeld.
En de Taylor doubleneck is speciaal voor meneer sambora gebouwd!
kun je een pinsh-harmonic ook als akkoord spelen? :punk:
Eigenlijk niet, hoezo?
Tapped-harmonic akkoorden kunnen wel, ik gebruik ze vrij vaak....maar begin daar nog maar niet aan.
zal ik doen, als ik de pinsh-harmonics heb geoefend zal ik er nog wel een keer naar vragen.
nog wat van wikipedia:
For most of the 80s and early-mid 90s, he used Marshall amplifiers, particularly the JCM800 models with 4x12" speaker cabinets and a variety of rack and pedal units (including effects). During his Stranger in This Town tour, Sambora used 2 Marshall JCM800 2203 heads and a Fender amp head (model not specified), with 3 4x12" Marshall cabinets. In 1995, Sambora started using Fender ToneMasters with Fender ToneMaster 4x12" speaker cabinets, following the These Days Tour. On tour, he used up to 12 cabinets on stage. For the studio sessions of his second solo album, Undiscovered Soul, he also used a Fender Bassman 4x10" combo and a Vox AC30. On the tour, he used Fender ToneMasters, a Marshall amp head, a Vox amp head and a VHT Pitbull in combination with Fender ToneMaster 4x12" and 2x12" speaker cabinets. In 2000, Sambora started using the Marshall JCM2000 DSL series (both on the tour and recording sessions of Crush). The song "It's My Life" was also recorded with a Mesa Boogie Dual Rectifier. He has also used the Marshall DSL series on the Bounce tour, as well as a Hughes & Kettner amp, occasionally. During their Have a Nice Day tour, Sambora used Diezel and Divided by 13 amplification and custom made 4x12" speaker cabinets. During the studio recording sessions of the Lost Highway album, he used Matchless, Bogner Ecstasy and Diezel Herbert amps. In 2007, he started appearing on stage with 2 halfstacks, again featuring Marshall JCM2000 DSL amplifiers and custom made 4x12" cabinets.
In late 2007, Sambora became an endorsee of The ESP Guitar Company, and a new Richie Sambora signature model, the LTD SA-2, is being debuted at the 2008 Winter NAMM show.
In 2008, Sambora began to use a Matthias Jabs Mastercaster, along with vintage guitars, such as a 1958 Gibson ES-335, and a 1954 Gibson Les Paul Junior.
According to "Young Guitar" (Japanese magazine), Richie Sambora use (during the Tokyo show in 2008) an A/B box, Frampton Talkbox, Jimi Hendrix Dunlop Wah, Keeley Sd-1, Stock SD-1, Roger Mayer Octavia (butane paintjob), Boss CH-1, EHX Electric Mistress Deluxe. He also uses a MIDI rig.