Stapelen van JCM900-1960 A/B cabinetten
We schrijven het jaar des heren anno 1987/88 het is december.
Al sinds enige tijd was ik aan het oefenen in de kunst van het gitaarspel.
Aangekomen op het niveau waarvan ik dacht het wordt tijd voor een heuse versterkerdt. Met de nodige flappen, vergezeld met mijn broertje zijn wij op de bus naar Zwolle gesprongen om naar de grote 1 muziekwinkel te gaan. Aldaar aangekomen liep ik naar een fullstack van het merk Marshall. Van boven naar beneden was deze als volgt gestapeld. B cabinet, A cabinet en JCM 800 amp daar boven op. Zo had ik dat altijd gezien dus zo hoorde dat dan ook. Vier luidsprekers recht naar voren en twee geheel nutteloos schuin naar boven. Het zag er maar wat stoer uit.
We maken even een sprong door de tijd.
We schrijven het jaar onzes heren 2010.
De geschiedenis heeft zich op wat details herhaald en wederom moet er na enige tijd een fullstack komen. Nu echter gewapend met enige vorm van kennis in betreffende materie. Inmiddels is er een JCM 1960A kast aangeschaft en is er oriëntatie gebezigd op de aanschaf van eenzelfde kast maar dan van het type B. Tot mijn schrik lees ik dat integenstelling tot wat ik altijd als zeker heb beschouwd nu een grote leugen blijkt te zijn. Het A cabinet hoort op de grond te staan en B er boven op. Ineens maakt dat dat slanted ook zinnig!!
Deden wij het allemaal verkeerd en hebben wij twee speakers teveel gekocht?
Vroeger waren onze materialen beter en kon er nog veel ontdekt worden qua geluid. Maar duidelijk ontbrak het ons aan inzicht hoe het eigenlijk hoorde!
Met vriendelijke groet,
twijfeltje.