Die vocal pot hoort zo, maar eigenlijk moet er een logaritmische pot in, dan verloopt het effect een stuk geleidelijker.
Printable View
Die vocal pot hoort zo, maar eigenlijk moet er een logaritmische pot in, dan verloopt het effect een stuk geleidelijker.
Alleen bij de vocal een logaritmische of bij alle potmeters een logaritmische erin?
Aloha,
Het was weer een tijdje geleden, maar ik heb nu de tijd gevonden om er nieuwe transistors in te zetten (BC109B). Het scheelt echt veel, alleen vond ik nu dat de felheid er iets teveel af was.
Uiteindelijk heb ik de 0,01uF condensator weer teruggezet en nu ben ik helemaal blij. Hij klinkt nu veel meer vintage dan een originele Cry Baby, maar nog wel met een fijne bite en een veel mooiere oewoooooaaaaaaaah :)
Nu nog true bypass, maar dat kan nog wel even wachten (eerst mijn BYOC Large Beaver aan de praat krijgen)
- Lomeos
Ja ik heb de 0,01uF ook terug gezet.
Anders was die idd niet fel genoeg.
Ben wel benieuwd hoe het eigenlijk klinkt met die transistor :D
In 1 woord, smooth!!!! Het gaat net wat soepeler klinken dan met de MPSA18's.
Hmm dus, ook interessant voor mij ;)
ik ga het ook doen denk ik.
Maar lomeos had het over stansistors, dus meervoud.
Heb je er meer vervangen buiten de BC109B dan?
D'r zitten er toch 2 in?
http://www.schematicheaven.com/effec...ig_wah_LAH.pdf
2x 2N3904
(of 2x BC109B in het geval van de Vox)
Zijn de transistors trouwens in bede gevallen te vervangen door de 'betere' transistor, of moet je voor de Vox een andere hebben?
Smooth inderdaad. Hij klinkt echt een stuk beter. Je kan d'r echt mee kletsen nu :)
In de huidige Cr Baby zitten 2 MPSA18's, die ik heb vervangen door twee BC109B's. Er zit ook nog een derde transistor in (geen idee welke) voor de bypass buffer. Die bypass buffer gaat eruit zodra ik een nieuwe schakelaar heb voor true bypass.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelTM
Overigens zijn de BC109B's volgens mijn lokale electronicawinkeltje 'oudjes', dus misschien zijn ze lastig te krijgen (al heeft Newtone ze nog gewoon).
-Lomeos
Ik ging naar de winkel voor de BC109B
maar die hadden ze niet.
Ze hadden wel CBC550C die waren precies hetzelfden zeiden ze maar dan de moderne versie.
Het zal wel hetzelfden effect geven als de BC109B toch?
Nee, want transistors hebben ook een eigen klank.Code:Het zal wel hetzelfden effect geven als de BC109B toch?
de BC serie heeft meer felheid (108/109) dan bv de cbc 550.
Maar gewoon proberen , kan geen kwaad.
Heb je naar de dastasheets gekeken? Denk het niet.... De BC550C heeft een HFE (versterkingsfactor) van rond de 600. De BC109B heeft een versterkingsfactor (HFE) van 150. Concreet betekent dit dat je een faktor 4 x hogere versterking krijgt bij dezelfde instellingen. Ik zou er vanuit gaan dat hij anders gaat klinken.
Maar het zal er wel beter op worden dan het orgineel toch?
Niet per se. Nico heeft gelijk dat de gain erg hoog is. Aan de andere kant worden B109C's vaak gehyped voor het gebruik in wah's.
Daarnaast hoeft verandering niet per se verbetering te zijn. dat zou suggereren dat de jongens die het origineel hebben gemaakt 9Dunlop in dit geval) totaal geen idee hebben gehad wat ze aan het doen waren... en dat lijkt me ook wat kort door de bocht.
Zal ik ze er gewoon in zetten en kijken of het klinkt?
Klinkt het niet dan ben ik de lul met mijn optreden volgende week.
Klinkt het wel, dan heb ik gelukt.
Mja misschien als ik de ouwde onderdelen er voorzichtig uithaal dat ik ze er weer terug ik kan zetten mocht het niet klinken.
Zoals de plastisch chirurg zei:
Onze huidige techniek is heel betrouwbaar, maar het blijft toch een gok.
Voor een optreden zou ik zo'n mod niet doen tenzij ik zeker ben van de zaak.
Je hebt al raad gekregen. Ik doe er nog een schepje bovenop. Zelf had ik die BC550C ook al eens geprobeerd, ook BC337 en nog wat troep. (ik heb heel wat liggen :)).
Uiteindelijk met BC109B beter gemaakt. Low-gain he?
Na aanleiding van dit topic zelf ook even mn crybaby gemod :)
ik heb hem true-bypass gemaakt + de buffer eruit
ook heb ik er BC109B's in gezet
Nu klinkt de wah veel vloeiender en ook een stuk transparanter
maar ik heb wel een volume drop en het lijkt ook alsof de wah een
stuk minder bereik heeft, je hoort veel minder verschil..zijn dit
veel voorkomende problemen?
Wat betreft het volume: dit klopt wel. Je moet eigenlijk ook even de 390 (of 470) ohm weerstand vervangen door een 270 ohm (zie link in eerste post van deze thread). Of door een potmeter zoals ik heb gedaan. De oudere transistors zorgen voor meer gain. Dat moet je nu compenseren. Ook lijkt het true-bypass maken een volume-drop te geven, maar dat is eigenlijk andersom: de originele buffer geeft gewoon minder door dan bij true bypass.
Qua bereik: het is zo dat de wah iets minder fel is met deze transistors. Zelf vind ik dat wel prettig. Ik heb overigens nog wel met de potmeter van de wah zelf gerommeld en deze helemaal op max gezet als ik de boel intrap.
-Lomeos
Ik had inderdaad al zo'n vermoeden dat het aan de buffer lag en de transistoren lag..
Ik heb de potmeter van de wah zelf ook op max gezet maar er is echt weinig vervorming merkbaar van het originele geluid, dit zou dan aan de gain liggen?
Dus stel ik hang er een 500 ohm potmeter aan dan zou hij ook ongeveer zo fel moeten gaan klinken als eerder? maar dan wel vloeiender enzo maar het gaat om het idee ;)
Heb je de 0,01uF vervangen door een 0,022uF?
als dat het geval is dan zou je die eens terug moeten zetten.
Dan is de wah ook gelijk een stuk feller ;)
Nope, alleen true-bypass gemaakt en de buffer verwijderd, en de condensatoren vervangen
Je kunt wel zien dat ik nog niet helemaal thuis ben in de electronica :makeup:
Ik bedoelde dat ik de transistoren heb vervangen...
Ik had nu het idee om er dan een 500 ohm potmeter aan te hangen en dan aan te sluiten op pootje 1 en 2, hierdoor zou door de potmeter "normaal" gezien verder open te draaien, de weerstand toch minder worden en zo zou er meer gain moeten ontstaan?Citaat:
Wat betreft het volume: dit klopt wel. Je moet eigenlijk ook even de 390 (of 470) ohm weerstand vervangen door een 270 ohm (zie link in eerste post van deze thread). Of door een potmeter zoals ik heb gedaan. De oudere transistors zorgen voor meer gain. Dat moet je nu compenseren. Ook lijkt het true-bypass maken een volume-drop te geven, maar dat is eigenlijk andersom: de originele buffer geeft gewoon minder door dan bij true bypass.
Qua bereik: het is zo dat de wah iets minder fel is met deze transistors. Zelf vind ik dat wel prettig. Ik heb overigens nog wel met de potmeter van de wah zelf gerommeld en deze helemaal op max gezet als ik de boel intrap.
-Lomeos
Op zich is de sweep nu wel heel vloeiend en transparant maar ik wilde hem eigenlijk iets feller..
Wat voor effect zou het terugzetten van 1 van de transistoren hebben?
Vandaag even weer geswitcht tussen de oude en nieuwe transistoren..
De Q1 transistor heeft zeker een belangrijker effect op het geluid, met de oude transistor erin had je weer het instant schelle/doffe geluid wat ik juist wilde vermijden, plaatste je een BC109B op Q1 en en originele transistor op Q2 dan werd het al iets minder maar je had nog steeds een overgang van heel dof naar heel scherp op 1 punt..
Uiteindelijk de 2 nieuwe BC109B's er weer in gezet,
gevolg -> een wel vloeiende sweep die niet zo hoorbaar is omdat hij wat scherpte mist, wel is er geen plotselinge overgang meer van dof/scherp
Nu wil ik wel wat andere transistoren uitproberen, misschien zou een iets minder felle op positie Q2 het verschil kunnen maken maar welke?
@Lomeos, Ash, Tom Hebben jullie misschien ook soundclips van hoe je wah nu klinkt?
Hier zijn wat soundclips. Een beetje sloppy, maar het idee is er. Alles is opgenomen met een Pod XT met de 'Class A-30 TB' Amp, een Vox AC30 emulatie. Via USB rechtstreeks in de computer.
Je hoort steeds eerst het geluid zonder wah en daarna met.
Clean: http://lomeos.com/wah/Wah_clean.mp3
Clean met compressor (Boss CS2): http://lomeos.com/wah/Wah_clean_compressor.mp3
Merk op dat de wah een enorme invloed heeft op de werking van de compressor. Niet echt een goeie combi vind ik.
Tube screamer (TS10): http://lomeos.com/wah/Wah_tube_screamer.mp3
Distortion (Marshall Guv'nor): http://lomeos.com/wah/Wah_distortion.mp3
Ik ben niet echt een wahwah master, maar ik hoop dat je iets mee kunt.
-Lomeos
zo klinkt de wah behoorlijk goed, en zo slecht is je spel niet :)
@ Lomeos
Je had toch ook nog mods gedaan mbv potmeters, staan deze dan ook vol open of hebben deze een ander effect op het geluid?
Zelf zou ik hem graag net iets feller hebben, dus dat word andere transistors..
Volgens Newtone hebben de oude transistors MPSA18 een hfe van 400-1500
De nieuwe BC109B hebben een hfe van 200-450
Nu wil ik een aantal transtistoren bestellen met waardes hiertussen om te kunnen varieren (nog tips?) maar wat betekenen te waardes bij Newtone, kan de waarde van een enkele transistor tussen bijvoorbeeld 200 en 450 liggen of schommelt de waarde hiertussen? :???:
Klopt, ik heb potmeters geplaatst in plaats van vaste weerstanden. Ik heb dus geen idee welke waarden er worden gebruikt, want ik draai gewoon tot ik het oke vind.
Wat betreft de transistors: ik heb daar eigenlijk geen kaas van gegeten, dus ik kan je wat dat betreft niet helpen.
-Lomeos
Je kan dan beter eerst bij de verschillende fabrikanten kijken op hun sites. Daar hebben ze vaak parametrische tabellen. Kun je zoeken wat je wilt en dan gerichter kijken of newtone oid ze heeft. Overigens is die hfe van de mpsa18 zoals hier aangegeven bij een Ic van 10mA. Ik zou eerst eens kijken waar hij nu op ingesteld staat.
wat misschien ook handig is,
misschien heb je het al gedaan, maar om er voetjes in te solderen.
Dan kan je snel en handig van transistors verwisselen.
Ik wou ook de transistor's gaan vervangen vandaag.
Ik heb ze los gesoldeerdt, netjes de voetjes geplaatst.
Maar toen kon ik de BC109B niet vinden.
Enkel maar de MPSA18. ik dacht, misschien heeft het wel dezelfde waarde en heeft newtone die onder een andere naam gezet ofzo.
Ik heb ze er maar gewoon in gedaan en de wah klinkt wel.
Weet iemand of BC109B en MPSA18 hetzelfde is?
MPSA18's klinken wat harder en directer. De BC109B's geven smooth sweep en klinken naar mijn oren subtieler/soepeler.