Waarom zo lang?
Je kunt toch ook een gewoon verlengsnoer, indien nodig, gebruiken?
Printable View
Ik zit er ook over te denken om een backplate te maken in mijn 2HE rackje met alleen een Replifex en een stroomblok met 3 adapters (1 voor de Replifex, 2 voor m'n pedalboard).
De backplate wordt in mijn geval een frontplate denk ik, omdat het stroomblok al achterin zit en er geen ruimte meer is voor een backplate.
Ik twijfel een beetje welke stekkers ik zal gaan gebruiken voor de 9V toevoer naar m'n pedalboard.
Ik kan hiervoor natuurlijk gewoon jacks of XLR voor gebruiken maar zijn er nog andere mogelijkheden?
De gewone 9 V stekkertjes lijken me niet erg geschikt.
Ik zit nog met de vraag hoe ik m'n pedalboard ga voeden. Ik dacht eraan om een stekkerdoos om te bouwen naar powercon out (grijze plug) die ik dan op mijn backplate prik. Goed idee of heeft iemand een beter plan? Ik moet er op dit moment een Behringer FCB1010 en een Dunlop Crybaby Wah mee voeden. De Wah laat ik liever op adapter dan op batterij lopen.
Ik wil later een GCP/GCX en die kan gevoed worden via MIDI. Dan komt er ook een volumepedaal bij (passief?) en dan kan de Wah misschien tóch beter op batterij. Maar vooralsnog liever via adapter.
Vandaag m'n belastingcenten binnen gekregen dus in principe kan ik gaan bestellen. Ik wil alleen eerst nog ff naar de studio om te checken of die kabel daadwerkelijk bruikbaar is (ik weet eigenlijk wel zeker van wel. Alleen misschien is de plug te groot. Hij is behoorlijk).
Dat gebeurt zaterdagavond en als de plug in orde is ga ik daarna dus bestellen. Hoewel ik vandaag nog besloten heb m'n rackadapter toch maar een IEC plug te geven en m'n gitaar ook een input op de plate te geven, gisteren om grills aan de achterkant te maken :P. Maar ik denk dat ik zondagavond toch wel de laatste hand aan alle zaken heb gelegd.
Vandaag heb ik ik bij de lokale winkel (Nederland Muziek) een Samson PB10 powerconditioner gekocht. Hij doet het prima :).
Er zaten 4 IECmale-to-IECfemale kabels bij en twee daarvan kan ik gebruiken (voor preamp en g-major). Ik twijfel nu wel een beetje of ik de kabels op maat wil knippen. Is inderdaad mooier maar is het echt nodig? De pluggen kosten 1,50 of zoiets dus dat is de moeite niet :P.
Overigens: Waarom is er geen afspraak dat alle powerinputs aan de linkerkant (of rechts voor mijn part) moeten zitten? :S. M'n preamp, poweramp en powerconditioner hebben dat, maar bij de G-Major en Rane mixer zitten ze rechts :S. Dan kun je toch geen mooie 'unikabel' maken? :S:S. Wat is hiervoor de meest praktische oplossing?
Tevens: kan iemand nog even zijn mening geven over het wel of niet afdekken van de achterkant? Ik heb nu zo'n mooie gooseneck lamp voor de achterkant maar die zie je dus niet als 'ie afgedekt is.
Haha ja dat had ik indd ook al gezegd. Ik denk dat ik het toch maar niet doe :P.
Ik twijfel nog heel erg of ik wel alle pluggen heb bedacht die ik wil hebben. Ik heb nu het volgende:
-guitar input (jack)
-powercon in (naar powerconditioner)
-powerocn out (naar een stekkerdoos. Is dat een goeie optie om mn pedalboard te voeden?)
-MIDI (XLR5aderig) in (uit heb ik nog niet nodig dus dat komt later)
-Stereo jack in (relays)
-poweramp out L (naar cabinet)
-poweramp out R (naar cabinet)
De overige 5 maak ik dicht met desbetreffende plugjes. Raden jullie nog andere dingen aan? Ik gebruik een powerconditioner, preamp, mixer, multifx en poweramp. Alles in 1 flightcase en ik wil m'n pedalboard (Behringer FCB1010 en Dunlop JH1 wah) ook vanuit hier voeden. Dus een stekkerdoos lijkt mij een leuke optie.
Heeft die Powerconditioner geen 9V output?
Zo nee, dan zou je er idd een stekkerdoos bij kunnen doen.
Dat heb ik ook gedaan en ik moet zeggen: dat is wel ideaal, gewoon 1 stekker in het stopcontact en alles gaat aan, evt. met een aan/uit schakelaar op je backplate?
De stekkerdoos heb ik met 2 schroefjes, die ik door de bodem van m'n case, in de kunststof stekkerdoos gedraaid.
Let daarbij op de lengte en de plek van die schroefjes; geen kortsluiting veroorzaken. ;)
Ik wil voor de stekkerdoos een powercon out (grijs) gebruiken. De stekker van de stekkerdoos gaat er dus af. Ziet er pro uit en werkt mijns inziens prima.
Ik heb nu een stekkerdoos met aan/uitschakelaar achterin mn rack liggen en daar zit (zat, nu heb ik mn PC) alles in. Ook de stekkerdoos met FCB en wah. De FCB zit inmiddels in de powerconditioner, maar die gaat als ik mn backplate heb dus weer in de stekkerdoos.
Ik heb besloten de achterkant toch maar open de houden ivm koeling en er bij kunnen. Volgens mij ben ik dus wel klaar. Morgenavond ga ik bestellen zodat ik mezelf nog wat speling geef (met ontdekken van nieuwe dingen :P). Mocht ik tot het laatste moment nog dingen ontdekken dan wacht ik nog af.
Het idee van aanschaf van een GCX/GCP en pedaltray is er ook, maar dat is duur dus ga ik nog mee wachten. Dat komt in m'n huidige 4HE rack. Maar het is niet echt nodig dus ik wacht er nog mee. Voorlopig wordt m'n rack dus klaar.
Ik zoek nog kabelbandvoetjes om mijn kabels goed aan het rack vast te plakken. Chiel heeft dat in zijn rack heel mooi gedaan.
Op internet zijn ze echter pas per 100 stuks te bestellen en de verzendkosten bij verschillende winkels zijn ronduit belachelijk. Weet iemand of dit soort dingen ook bij bv praxis of gamma beschikbaar zijn? Ik vind ze erg handig.
Of misschien een andere oplossing?
Misschien de altijd verrassende elektro-boer bij jou in de buurt :)
Daar ga ik zéker even een kijkje nemen. Ik verwacht niet al teveel moeilijkheden met het vinden van die dingen eigenlijk, aangezien ze ook in huis, tuin en keuken-elektra worden gebruikt.
Onder andere om de laatste reden heb ik mijn order geplaatst en alles is dus in bestelling (de flightcase al vanaf vrijdag). Ik ben benieuwd hoe snel ze dit keer zijn.
Ik heb ook heel bewust het woord 'voorlopig' gebruikt ;)
Gratis tip: de gamma heeft kleefsokkels te over!! Kleine verpakkingen, dat wel, 10 stuks.
Maar: works like a charm!!
Gaaf thanks man! Daar ga ik zeker even heen. Misschien heb ik eind van de middag wel eventjes tijd.
Daarstraks ff langs gamma geweest en ze hadden inderdaad de voetjes die ik zocht. 3,60 euro voor 10 en ik heb er gelijk maar 30 gehaald. Heb ik er iig genoeg :).
Ik ben ook aan het kijken waar en wat ik wil gaan bestellen voor m'n patch panel en vraag me af of het veel uitmaakt, in kwaliteit, duurzaamheid, etc., of ik deze goedkope of deze dure stekker neem.
Ik heb er in totaal 3 nodig en dan ook nog de chassis-delen ervan.
Dit scheelt in totaal wel zo'n €30,-.
En het verschil tussen deze en deze?
Wat voor signaal gaat er doorheen? 5aderig MIDI? Volgens mij kun je dan best zo'n goedkope stekker gebruiken. Ik weet het niet zeker, maar met goede soldeerpunten komt dat wel goed. Er hoeft immers geen audiosignaal doorheen.
Ander punt is de stevigheid. Ik denk echter dat die van DAP wel stevig genoeg is, eigenlijk..
Als het goed contact maakt, maakt het volgens mij echt geen ruk uit wat je pakt. (d'r gaat toch alleen 'electriciteit' doorheen). ( en ja, dat geldt wat mij betreft OOK voor kabels waar je gitaarsignaal doorheen gaat)
Natuurlijk zullen de wat duurdere/bekendere merken wat beter scoren in de categorie duurzaamheid, maar wat heeft zo'n stekker nou te lijden..Helemaal niks (ervan uitgaand dat dit de stekker is die in je rack blijft zitten)
Ja, de chassis-delen blijven uiteraard in het rack maar ze worden wel veelvuldig gebruikt.
Door de XLR stekkers gaat alleen midi, 2 x 9 Volt en een schakel signaal voor de JVM410H.
Die laatste is in principe gewoon een signaal kabel maar ben ik van plan om samen met 9V op een XLR stekker aan te sluiten.
Twee van de jack chassis-delen worden gebruikt voor gitaar-signaal (Send/Return).
De andere twee voor het schakelen van de verschillende amps.
Zou het voor het gitaar-signaal veel uitmaken of ik hiervoor de duurdere versie neem?
Ik heb even een berekening gemaakt en het scheelt zo'n €48,-!! (€20,- tegen €68,-) als ik de goedkopere neem.
Voor gitaarsignaal neem ik geen risico en ga ik voor deze Neutrik pluggen en kabel van Cordial. Vergulde pluggen schijnen onzin te zijn, maar ik vind ze goed. Zorg iig dat de soldeerpunten goed zijn en er genoeg koper in de kabel zit.
Qua signaalverbindingen doe ik het een stukje rustiger aan, zoals Hole ook al zegt.
Ik zeg nog maar eens: als het goed contact maar, maakt het helemaal NIKS uit wat voor spul je gebruikt.
In de hi-fi wereld zijn er ook van die idioten die voor 1 meter kabel 100 euro of meer neertellen (dat heten dan geen kabels, nee meneer, dat is een interlink).
Wetenschappelijk is niet aangetoond dat dit enig effect heeft. Ik gebruik zelf (voor mijn 5.1 setup) kabel van de bouwmarkt van 1 euro de meter. PRIMA.
Ook eens een blinde test gedaad tussen zo'n el-cheapo kabel en een " interlink" ...9 van de 10 mensen kozen de goedkope of hoorden geen verschil.
Natuurlijk is een goede shielding wel belangrijk, zeker in een rack, maar in principe is een kabel een kabel..dus pak niet het duurste van het duurste, neem de gulden midden weg
Kijk maar eens hier
Maar er staat ook zoiets:
Ik denk dat het over Hifi gaat, maar vertel een gitarist dit verhaaltje maar eens over zijn buizenversterker...Citaat:
Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Een goede buizenversterker is alleen veel duurder.
Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.
Als het om HiFi weergave gaat mogen versterkers en zo geen eigen "karakter" hebben. Het enige wat telt is een zo goed mogelijke getrouwheid aan het orgineel.
Ja
bij hifi gaat het om natuurgetrouwe weergave van het geluid, bij gitaren juist om kleuring door de versterker ;)
True. Maar waarom zijn buizenversterkers dan toch zo geliefd bij hifi-fanaten? Zal toch wel íets goeds aan zijn?
tja.
Als het duurder is, dan zal het wel beter zijn...toch ;)
So they say :P
Goedkope stekkers zijn soms slap, wiebelig, slecht te solderen, niet goed passend, snel stuk, enz enz. (valt vaak reuze mee). Daarom minder geschikt voor intensief "on the road" gebruik. Over slecht contact zou ik me niet teveel zorgen maken. De contacten van een cheapo plug zullen vast sneller oxideren dan duur spul, maar daar zul je bij normaal gebruik weinig last van hebben. Bezuinig op pluggen waar het kan en waar het nodig is (toch, als je centen hebt, zou ik niet moeilijk doen). Als je in de toekomst aan een groter, beter, |vul hier zelf een superlatief in| rack toe bent kun je altijd nog nog met betere/ duurdere spullen aan de slag.
Ik denk dat ik dan de gitaar-signaal (send return) chassis-delen maar van Neutrik doe.
De rest van die goedkope meuk. ;)
Ik ben inderdaad van plan om in de toekomst te gaan uitbreiden met een powerconditioner o.i.d. en misschien nog wel meer van dat leuke spul. :)
Gewoon doen dan. Mocht het alsnog kapot gaan (which I doubt) dan koop je toch de betere Neutrik-versie?
Precies :)
En of dat uitmaakt!
Je moet alleen niet denken dat een interlink van 250 euro veel toegevoegde waarde zal hebben op een JVC-setje van 500 euro. Ik heb zelf wel degelijk verschil gemerkt bij het vervangen van de standaard bekabeling van mijn Hifi-set. Maar dit is niet echt een standaard Hifi setje (om een idee te geven, het 3jaar oude VW'tje van m'n vriendin was goedkoper in aanschaf). Kortom, het moet in balans en in verhouding zijn.
Vergulde pluggen zijn wel degelijk een toegevoegde waarde op de langere termijn. Zo heb ik al meer als eens pluggen moeten vervangen omdat deze gruwlijk waren geoxideerd met een flink dynamiek verlies in mijn geluid als gevolg.
Kabels idem dito. Goedkope kabels hebben vaak een erg dunne kern, zijn intern erg snel breekbaar, hebben een slechte afscherming en hebben last van oxidatie op de langere termijn. Je hoeft echt geen 30euro per meter uit te geven, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen kabels van 0,50euro p/m en 3,- p/m.
De ene situatie is de andere niet, maar als ik mijn rack uit de vrachtwagen rol en aansluit, moet het gewoon werken. Een mankement of defect is geen optie en dan neem je geen risico. Voor thuisgebruikers is het uiteraard een heel ander verhaal. Hetzelfde geldt voor degene die hun apparatuur zelf vervoeren en opbouwen. Kortom, iedereen zal voor zichzelf moeten beoordelen en uitzoeken welke bekabeling aangeschaft wordt. Maar een dure preamp met een slecht afgeschermd en geoxideerd jackkabeltje is natuurlijk doodzonde.
GVD jongens!!!
Mijn XLR 5aderige adapter blijkt dus geen chassisdeel te zijn :S. Hij past NET, maar het ziet er niet echt netjes uit. Furthermore blijkt mijn 5aderige XLR-plug geen XLR-plug te zijn, maar een DIN :S:S:S:S:S. DAAROM vroeg ik dus om hulp......
Hier de XLR adapter en hier de DIN-plug. Dat van die plug is echt heel stom van me, maar wie bedenkt in godsnaam zo'n soort XLR onderdeel. GRRRRRRRRRRRRRR
Misschien kan ik vanmiddag in Amsterdam naar een zaakje waar me wellicht kunnen helpen. Maar het zit er dus in dat ik BEIDE onderdelen nieuw moet kopen :(.
Verder, de jackchassisdelen blijken stereo te zijn. Waarom staat dat er niet?! En deze zijn ook D-type (staat bij de XLR ook, maar zijn dus niet hetzelfde :@).
Jack Chassisdelen zijn altijd stereo. Eén pin dus niet gebruiken, enkel Tip en gnd.
Dat van die DIN plug had ik ook gezien ja, die staat verkeerd geïndexeerd op de site.
De XLR die jij hebt besteld is bedooeld om direct op een printplaat te solderen.
Je moet deze hebben vermoed ik.
En inderdaad, de jacks zijn altijd stereo.
Die ziet er inderdaad bekender uit. Vanmiddag ga ik ff naar een shop in Amsterdam en die zullen zoiets ook wel hebben. Als het niet heel veel duurder wordt neem ik daar iets mee. En dan helaas ook een nieuwe (goeie) XLR5aderige stekker. Want DIN past er niet op :(. Daarvoor heb ik zoiets nodig toch? Kan dus rekenen op MINSTENS 12 euro. Fucking duur zeg! Maar ja, ik wil ze eigenlijk wel vandaag al in huis hebben...
Ja, dat is de goeie. Die 5-polige XLR stekkers zijn bijna 3 x zo duur als de 3-polige, bummer. :(
Volgens mij kun je de onderdelen die je verkeerd hebt besteld bij Thomann zo weer terug sturen en krijg je je geld terug.