Ik heb nu al een paar keer zelf fineer gemaakt van minder dan 1 mm dik, met de frees; van eiken en ceder. Weliswaar maar iets groter dan een headstock, maar als je het met kleine beetjes weghaalt, lijkt mij het wel te doen.
Printable View
Ik heb nu al een paar keer zelf fineer gemaakt van minder dan 1 mm dik, met de frees; van eiken en ceder. Weliswaar maar iets groter dan een headstock, maar als je het met kleine beetjes weghaalt, lijkt mij het wel te doen.
En nog een kleine schuurvondst. Ik heb hem voorzien van vers schuurpapier, dus hij is weer up en running. Een robo-sander, schuurrol/drum of wat dan ook.
Gemaakt van een stuk vurenhout. Gaatje erin en een schroefdraad M6 er doorheen met wat volgringen en boutjes. Vervolgens het blok in de kolomboormachine gezet en met een rasp een en ander rond gemaakt en schuurpapier erop. In eerste instantie met dubbelzijdig tape, alleen dit liet los door de warmte die vrijkomt met het schuren. Gisteren heb ik er schuurpapier (korrol 24!!!) op gelijmd. Ik hoop dat dit beter blijft zitten.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-11-11001.jpg
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-11-11005.jpg
Ik heb ideëen voor een schuurstation. Binnenkort zal ik daar een schets van maken en posten.
Hieronder een fancy uitvoering voor een fineerschraper.
hiermee heb ik de fineer voor randinleg en rozet geschraapt, soms tot 0,25 mm.
Gemaakt uit resten populier-multiplex, maar zal binnenkort in dunner berk-multiplex gemaakt worden, en 90° gedraaid omdat het schraapsel bleef liggen voor het mes, zodat het bij een volgende doorhaal mee onder het fineer tussen het mes geraakte, waardoor het fineer vast geraakte.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC01998.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC01999.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC02000.jpg
ik geloof niet dat ik begrijp hoe dit werkt.
wil je het eens toelichten?
ik snap ongeveer hoe het werkt, maar waarom is het vlak schuin?
Ok, even toelichting bij de fineerschraper.
Als je randinleg op je gitaar plakt, en je gebruikt alleen de standaard dikte, wordt het allemaal nogal dood, hetzelfde, er zit niks 'spannends' in je gitaar. (mijn mening, maar vergelijk maar eens een handgemaakt instrument van een proffecioneel bouwer, en de instrumenten die aan de lopende band worden gemaakt.)
Het is de bedoeling dat je het vel fineer in stroken snijdt, 10 cm langer dan de lengte die je nodig hebt, en om het gemakkelijk te maken +/- 1,5 a 2 cm breed.
Daarna klem je het toestelletje in de bankvijs, of met een spanklem op de werkbank (zorg ook dat hetgeen waarop het toestel vaststaat zwaar genoeg is, een workmate trek je zo omver), en haal je die strook fineer tussen mes en schuine tafel.
Doormiddel van het wieltje kan je de tafel voor en achteruit geleiden, waardoor de opening tussen tafel en mes groter of kleiner wordt.
Het mes is onderaan vlak geslepen en vlijmscherp afgewet, is echt nodig, anders trek je het fineer kapot. maar de kant waar het mes vrij is, is een beetje schuin geslepen zodat het fineer er handig onder kan.
Zo haal je heet fineer enkele malen onder het mes door: ook ondersteboven, achterstevoren en alle kanten waar iets af kan.
En zo ga je dunner en dunner. esdoorn kan zo tot op 0,2 mm geschraapt worden, met de nodige voorzichtigheid.
aaronstonebeat was dus juist.
stijn
En nu een fotootje, ik hoop dat de close up groot genoeg is om wat te zien.
Rozet en randinleg met esdoorn, palissander, noten en ebben.
Het gitaartje is een kopie naar een instrument van louis panormo, een bouwer uit londen, midden 19e eeuw.
stijn
[IMG]http://i475.photobucket.com/albums/r...itgesneden.jpg[/IMG]
Bij deze mijn idee over het schuurstation. Ik heb een foto van de tekening gemaakt, maar dit is niet te zien. Dus een korte uitleg en een foto van de vorderingen.
Het wordt een plateau met daarop een geleide. In het plateau zit een lager. Deze zorg ervoor dat de schuurtol niet kan gaan zwabberen. Wat ik wil gaan proberen te maken is een schuurtol die net als een volgfrees kan werken. Vandaar dat ik een deel van de tol iets kan laten zakken, zodat er gekozen kan worden. Met of zonder volggeleide.
Hier het plateau met het lager.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-11-15025.jpg
De bevestiging aan de boorkolom geschied door 4 bouten. Ik heb nog geen schuurtol gemaakt, maar dit is de opstelling met de als waar de tol aan vast komt te zitten.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-11-15026.jpg
geweldig dit. Ik heb mijn kantenfrees aangepast zodat ik ik mooi de bindingsleuven mee kan frezen. Werkt goed, en zodra ik een massief stuk perspex of zo vindt wil ik deze eigenlijk nog een keer opnieuw maken. Het heeft precies de zelfde mogelijkheden als het bijgeleverde gietijzeren geleidingsstuk, maar door het aanlegvlak langer te maken geleidt hij nou langs de zijkant van de gitaar en doordat het aanlegvlak op het bovenblad nu door het houten ringetje nog maar een paar mm is en zeer dicht bij de frees heb ik geen last meer van krommingen in het boven en achterblad.
http://s327.photobucket.com/albums/k...t=IMG_2203.jpg
http://s327.photobucket.com/albums/k...t=IMG_2207.jpg
Ik ben (bijna) toe aan het lijmen van de brug. Ik heb dit de vorige keer gedaan met een paar fikse lijmklemmen, maar ik ben/was telkens bang dat deze wegzakt en de rand van het klankgat beschadigd.
Daarom heb ik een C-lijmklem gemaakt.
De basis is een lijmklem met een bek van 12cm uit de "5-euro-bak" van een welbekende bouwmarkt. Het beweegbare deel is vast gezet met een boutje op ongeveer 7,5cm afstand van het vaste deel (voor de zekerheid ook het vaste deel van een boutje voorzien, het blijft zooi wat er uit die bakken komt)
Vervolgens al het overbodige ijzer weggeslepen.
Deze klem is goed te gebruiken voor western gitaren, voor een klassieke gitaar zal in de meeste gevallen de overspanning te klein zijn.
De bek sluit niet helemaal, dat is ook niet nodig want er komt nog een drukblok op en ik ga nog een hulp stuk maken zoals dat op Stewmac wordt aangeboden. Met twee aparte drukblokjes voor de uiteinden van de brug.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-11-30008.jpg
Die klemmen zijn inderdaad de grootste rommel die je je kunt indenken. Als je ze 10 x goed gebruikt zijn ze om weg te gooien.
Maar ik denk dat je lang kan doen met zo'n klem als je enkel de kam moet lijmen, zoveel druk komt daar nu ook weer niet op.
Goed gevonden.
Mijn fototoestel ligt nog in het atelier, zal een van de dagen hier eens een foto posten (i.v.m. het lijmen van een kam) waar de meeste hier van achterover gaan vallen. :-)
s
Ik weet niet of dit bij een custom tool topic hoort, maar zo zet ik mijn kam vast op een klassieke gitaar.
de kam:
http://i475.photobucket.com/albums/r...r/DSC05275.jpg
De onderkant van de kam:
http://i475.photobucket.com/albums/r...r/DSC05520.jpg
de ronding aan de onderkant van de kam, is een heel klein beetje flauwer dan de bolling van de klankkast, de vleugeltjes raken niet helemaal (hopelijk is het goed te zien):
http://i475.photobucket.com/albums/r...r/DSC05265.jpg
En dan als alles gechecked en gedubbelchecked is, met een sigarettenblaadje als voeler, wordt de kam, eenvoudig weg gelijmd met twee spieën en een koord. nothing more, nothing less.
http://i475.photobucket.com/albums/r...r/DSC05521.jpg
s
Interessant, en mooi in zijn eenvoud. Hoe bepaal je de positie van de brug op een klassieke gitaar? Precies met de kam op de mensuur of zijn er standaarden ter compensatie voor de intonatie?
En met wat voor lijm doe je dat?
Hey,
Dit was mijn eerste drumsander, zelf gemaakt van een deegroller uit een kinderbaksetje.
heb ik een hoeklijntje in gemaakt om het schuurpapier in te klemmen. Tevens aan de onderkant geleid om zwabberen van de rol te voorkomen. Werkt goed!
http://home.planet.nl/~jonk1070/bran...gitaar/114.jpg
Inmiddels heb ik er een vervangende machine voor aangeschaft! Werkt Perfect!!!
http://www.buitelaar.nl/uimages/1619...drumsander.jpg
vr.gr.
Branko
@ aaronstonebeat:
Op de foto met de onderkant van de kam, zit de stellat mee in het touw gebonden.
Deze is 650mm lang + 2mm (breedte van het zadel) + 1,5 a 2 mm aan de baskant.
De lat wordt op de hals uitgelijnd met de topkam op z'n plaats en met twee spanklemmen vastgehouden (met bescherming aan de bolling van de hals)
In de kam zit een blokje hout van 1cm hoog en 2 mm breed, daarop de breedte van de lat aangeduidt.
De kam met het blokje hout past onder de 2 extra mm, en de kam wordt dan een beetje schuin gezet (de ruimte voor het zadel is ook al schuin ingezaagd in de kam) doordat er aan de baskant 1,5 mm bijkomt.
Lijmen gebeurd met verse huidenlijm.
Eerst wordt de plaats waar de kam moet komen verwarmd met een even groot blokje verwarmd op een strijkijzer of schotelverwarmer (ook een man heeft huishoud artikelen nodig :-) )
De kam wordt ingelijmd, geplaatst onder de stellat, waarna de spieën worden geplaatst, en de lijm met een warme en vochtige (niet kletsnatte) borstel voorzichtig wordt weggehaald.
voila.
s
@ Stijnkekens:
Dank voor de toelichting! Op deze manier dus? :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UALVEEQY.jpg
Totale lengte van de lat 652 mm. De exact mensuur bij deze gitaar is dus 650 mm? Dunne e-snaar op de mensuur en dikke e-snaar 1,5 a 2 mm erachter?
@ aaronstonebeat
Jep, je hebt gelijk, maar dan staat op je tekening de kam aan de bas kant 2 mm teveel naar achter. eerder zo:
http://i475.photobucket.com/albums/r.../kamlijmen.jpg
Ik hoop dat het blauw duidelijk is:
dat is een spie.
Heeft iemand een idee onder welke hoek de stalen pin staat in een tool voor het scherpmaken van schraapstalen?
Tweede vraag: waar kan ik de stalen pin van maken. Ik zit zelf te denken aan een stukje aanzet-ijzer, of zal een gewoon rondijzer ook voldoen?
Hier een link naar de tool die ik bedoel.
http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sc...Burnisher.html
Ik gebruik daar gewoon een oude driekantsvijl met handvat voor, die ik langs de drie kanten heb vlakgeslepen op een slijpmolen.
Geleerd van een oud schrijnwerker en werkt perfect.
Klein beetje olie gebruiken bij het zetten van het schraapstaal.
Waarom weet ik niet, maar het is mij verteld, en uit ondervinding weet ik dat het beter werkt.
s
Gisteren de brug klem gemaakt.
Het is een alu vierkante pijp (hol 15mm) van 16cm. Hieraan een vast blok om het midden te persen van de brug. Verder twee verstelbare blokjes voor de uiteinden.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-12-24003.jpg
Hij staat zo'n 16 graden uit het lood. Ofwel 74 graden dus, afhankelijk van welke kant je het bekijkt.
Wat voor materiaal je kunt gebruiken, zou ik niet weten. Maar ik heb op Youtube (kan even de link niet meer vinden helaas) wel eens een filmpje gezien van iemand die het apparaat demonstreerde, en vervolgens liet zien dat een echte vent zoiets natuurlijk gewoon even uit de hand met een schroevendraaier doet :D
is het bericht van die stukjes hout nou al verwijderd?
Gewoon rondijzer is waarschijnlijk te zacht.
Je kunt een oude rattestaart afslijpen. Dat staal is er ideaal voor.
Ik gebruik er een zetstaal voor:
http://www.toolpost.co.uk/pages/Wood.../burnisher.jpg
Ik gebruik, jaja ik weet het ik ben een mietje, deze. Diverse slijphoeken instelbaar. Kost wel wat maar dat lukt het me tenminste om de schraapstalen weer scherp te krijgen.
http://www.baptist.nl/sitemanager/im...prod1_1305.gif
Wim
Beter een watje met een scherp schraaptaal, dan stoer met een bot ding.
Javaca, dat aanzet ijzer is een goed idee. Volgens mij heb ik zo'n ding in de schuur liggen (ga morgen zoeken). Bedankt voor de tips. Als het tool'tje af is, zal ik hem posten.
Volstrekt overbodig, maar wel leuk, makkelijk te maken en toch een beetje handig.
Een positie bepaler voor het zadel.
Eerste meet je fret 0 t/m 12. Vervolgens draai je hem om. Nog wel iets rekening houden met de compensatie voor de snaar lengte.
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-12-29016.jpg
http://i473.photobucket.com/albums/r...8-12-29019.jpg
Dit vind ik een hele goede! Misschien overbodig, het voorkomt wel dat je je verkijkt op de meetlat.
Je wil niet weten hoe vaak ik al iets 5 of 10 mm te lang of te kort heb gezaagd :seriousf:
Ik ga een Go Bar Clamp maken. Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen (vooral voor de Go Bar). Deze zijn van glasfiber wat lastig te vinden is. Nu kwam ik tentstokken tegen en vraag me af of dit geschikt is. Onderstaande links voor meer info:
Go bar Clamp http://www.stewmac.com/shop/Tools/Cl...ng_System.html
Tentstokken http://www.kampeerartikelen-online.n...5mm-p-265.html
Ik denk dat die tentstokken best zouden kunnen werken. Op marktplaats staan ze ook :
http://link.marktplaats.nl/227378171
Ik denk dat die tentstokken behoorlijk stug zijn en daardoor lastig in bedwang te houden. Die groene bamboe stokken die bij planten zitten is dat niks? Of anders de plastic variant.
Op school gebruikten we er gewoon dunne multiplex latjes (3 mm) voor.
Het hoeft inderdaad niet zo fancy.
- Een plank met 4 gaten, als hemel. Geen betonplex, dat glijdt te hard(eigen ondervinding)
- de bodem, met daarin de uitholling van je klankblad, of rug, ook met 4 gaten.
- 2 draadstangen M6 van een meter, die je doorzaagd, voor elke hoek 1.
- 16 moeren en 16 rondelletjes.
- en dan zoveel mogelijk essen/naaldhout kwartiers gezaagde latjes van 3 mm dik en 2 cm breed, lengte een halve tot 1 cm meer dan de afstand tussen hemel en grondplaat. De punt waarmee je je balkjes klemt, kan je afzagen zodat je een punt belasting hebt.
Het helpt als je de uiteinden van die latjes even in het water dompelt, dan schuiven ze niet over de hemel en het te lijmen object.
Ook altijd naar elkaar toe buigen, anders 'drijft je object over de lijm weg'
Een beetje zoals dit:
_____ : hemel
((())) : klem latjes
------ : bodem
Ik vind dit een van de beste uitvindingen ooit.
Gewoon op een uur al je balkjes op je klankblad lijmen, zonder 1 lijmklem.
s
Bedankt voor deze tips/vereenvoudiging en uitleg. Als het af is, zal ik hem posten.
+1 voor de boodschappenlijst van stijnkenens
Ik heb bij de vliegerwinkel glasfiber stokjes gekocht
zoek nog rubberdopjes die er op passen tegen het glijden
http://lh6.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/SH...ergluedtop.jpg
Weer een stap verder om een goede Go-bar clamp te maken. Ik ben gisteren op bezoek geweest bij Cocobolo. Hij heeft op zijn CNC-freesmachine radius dishes voor mij gemaakt. Geweldig wat zo’n apparaat allemaal kan.
Ik heb nu “beschuiten” met een radius van 28’ en 15’. Van beide maten heb ik er twee. 1 voor schuurpapier en 1 voor de Go-bar clamp.
Hieronder een foto van de dishes.
http://i473.photobucket.com/albums/r...man/Dishes.jpg