hij is kleuterproof dus ja :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
Printable View
hij is kleuterproof dus ja :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
Euh, yep...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zjanke
Ik sta morgen op het station in Utrecht, dan kunnen we daar gelijk oversteken. Je kunt me herkennen aan een roos in mijn knoopgat en een olifant op mijn hoofd.....
Oftewel, je hebt PM
Ben ik even blij. Heb vandaag net mijn Korg DT-10BR uit de states ontvangen.
Splinternieuw met gratis Patchkabel voor een luttele 50 eurootjes incl. verzending. Belastingen hoefde ik niet te betalen.
Interessant!
Ik heb zelf een tijd lang een TU-2 gebruikt, helemaal top alleen merkte ik dat ie wat van mijn basis-signaal afsnoepte. Plaats voor een A/B kastje heb ik niet in mijn pedalboard.
De Korg Pitchblack leek mij de oplossing maar ik zie dat ie hier niet wordt aangeraden...
Dus...welke eisen stel ik aan een tuner:
* True Bypass (dus de TU-2 valt VOOR MIJ af)
* Duidelijke Led's ook in daglicht (Korg pitchblack is te onduidelijk in daglicht????)
* Compact formaat
* Alternatieve stemmingen duidelijk kunnen aangeven (en niet met een klein puntje ergens in de hoek,(Korg DT10) da's niet duidelijk genoeg)
*Precies zijn (duh)
Welk pedaal voldoet volgens jullie aan deze eisen-lijst???
http://www.turbo-tuner.com/
http://www.turbo-tuner.com/images/st2-249h.jpg
ziet er wel heel erg aantrekkelijk uit, kijk eens naar de specs en het formaat! Ik ben benieuwd naar praktijk ervaringen, maar volgens mij heeft niemand in Nederland er eentje...
Heb nu een TU2 en die bevalt me op alle fronten zeer goed, behalve de bypass dan. Hij zit dan ook niet in mijn signaalketen. Nu ontstemt mijn gitaar praktisch niet, dus stem ik alleen voor het spelen en misschien een keer tussendoor, maar dan plug ik wel even om. Met dat in mijn achterhoofd denk ik aan een volumepedaal met tuner out als oplossing, maar de volumepedalen die ik heb geprobeerd zijn ook tonesuckers, tenzij je naar de duurdere modellen gaat. Koop je een a/b box, dan kun je net zo goed die turbo-tuner gaan halen.
De planet waves is niet betrouwbaar weet ik uit ervaring.
De korg DT-10 vind ik te groot. ;-)
@ Don Olivier: de buffer in de DT-10 is goed genoeg, en de voordelen van de Pitchblack (true bypass) wegen niet op tegen de slechte afleesbaarheid. In daglicht ga je er echt niks meer van zien.
Dan mijn bevindingen:
Boss TU-2 (€89):
Bekend pedaal, werkt goed, is ook goed afleesbaar, maar door het harde verspringen van het lampje weet je niet of je er net onder of net boven zit. Nauwkeurigheid zit wel goed, al hadden we wel een extra stemrondje nodig (heeft waarschijnlijk te maken met de gitaar, kwam nieuw uit het rek en de TU-2 was het eerste pedaal wat we testten. Later ging het stemmen ook makkelijker).
Korg DT-10 (€79):
Net een stapje beter afleesbaar dan de Boss, met name het schermpje met de letter (of nummer van de snaar). Het ziet er allemaal net even wat helderder uit. En het grootste voordeel t.o.v. de Boss is dat deze ledjes niet verspringen maar “verschuiven”. Als je iets off tune bent, gaat het lampje ernaast flauw branden. Dat werkt in de praktijk net effe handiger. Nauwkeurigheid is super. Ook ziet ie er goed stevig uit, helaas wel wat groot.
Korg Pitchblack (€69?):
Veel van verwacht. En daarom ook tegengevallen. Ten eerste is de verlichting echt heel zwak. In daglicht gaat echt een probleem worden met dat ding. Ook is de verdeling minder breed dan de DT-10 (minder ledjes), en ik had het gevoel dat het groene gebied erg breed was. Waar ik bij de vorige twee tuners met een kleine draai al van het groene afweek, had deze een grotere marge. Hij bleef vrij lang groen. True bypass is leuk, maar in dit geval totaal ondergeschikt aan de nadelen.
Planet Waves CT04 (€89):
Ziet er op zich mooi uit, erg zwaar ook, en helemaal in black chrome zonder tekst. Die staan op het rubber onderop (?). Ook hier die flauwe ledjes (deze en de Pitchblack hebben oplichtende vlakjes, de andere drie echte ledjes, en die laatste zijn echt veel feller en beter afleesbaar). Iets minder flauw dan de Pitchblack, maar door de bolle plastic ring heb je echt altijd last van spiegeling, hoe je hem ook bekijkt. Nauwkeurigheid was de minste van allemaal. Ook hier een grote marge in het groene gebied en een verspringend ledje. En ook kun je maar heel slecht zien of het pedaal aan staat. D.m.v. het knipperen van het middelste segmentje van de display (waar de letters op komen te staan) kun je zien dat ie aanstaat. Echt slecht, ik heb er echt een paar seconden naar moeten zoeken, en dan was het in het donker zelfs nauwelijks te zien.
Hardwire HT-2 (€99):
Mooi degelijk pedaal. Althans, dat lijkt zo. Aanvankelijk hadden we storing van de adapter en deed ie het helemaal niet. Na alles eruit en weer aangesloten te hebben deed ie het wel weer ineens. Vaag… Pedaal is vergelijkbaar met de Boss qua nauwkeurigheid en afleesbaarheid. Ook deze had verspringende ledjes. Wel leuk van deze vind ik de blauwe indicatie-led en het blauwe center-ledje, en naast de center zit eerst nog een geel ledje, daarna komen de rode ledjes. Puur optisch, maar wel mooi.
Aldus, mijn top5:
Allereerst de Korg DT-10, IMO echt het beste pedaal wat er momenteel te koop is, en voor €80 zeker niet duur.
De Boss en de Hardwire ontlopen elkaar niet veel, maar door de opstartprobleempjes van de Hardwire en de beproefde degelijkheid van Boss, zet ik de Boss TU-2 op de tweede plaats.
De Hardwire dus op korte afstand op 3.
De Korg Pitchblack komt dankzij zijn slechte helderheid op 4.
En op grote afstand, verreweg de minste die we getest hebben, de Planet Waves.
Leuk, een tuner test, dat zie je niet veel :)
Ik verbaas me nog altijd over de klachten over de bypass van de TU2. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, en ik let er altijd op als ik een pedaal aanschaf. Mijns inziens heeft ie gewoon een heel degelijke gebufferde bypass, niks mis mee. Is dat dan exemplarisch?
Toffe test heren!
Jammer dat die pitchblack en PW tuners nogal wat min punten hebben. Deze twee vind ik kwa layout wel erg tof eruit zien. Ik dnek toch dat ik ook voor de DT10 ga. Zeker nu ik deze revieuw heb gelezen. Jammer dat het te ver weg was en ik geen vervoer had anders was ik ook gekomen met de Fender tuner en de Behringer tuner (beiden niet super maar ach, leuk om te vergelijken met de rest ;) )
Toofe revieuw heren :rockon:
Ik verbaas me daar ook elke keer weer over, maar nou zijn mijn oren ook niet geweldig meer. Ik heb het ook wel 's getest, met en zonder tuner, ik hoorde geen verschil. En dat ie gebufferd is kan nog wel 's handig zijn ook.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
Volgens mij is het gewoon dezelfde buffer die in ieder ander Boss pedaal zit. Oké, daar wi je er geen zes of zeven van op een rijtje, maar verder...
Ik heb twee Boss pedalen op m'n pedalenplank, een TU-2 en een LS-2 Line Selector (kan ik ook absoluut niet meer zonder) en ik heb het idee dat de buffers in die pedalen het signaal redelijk opkrikken. Ik weet het niet, ik ken het technische verhaal niet, maar gezien buffers daarbij kunnen helpen en ik met tien pedalen nauwelijks tonesuck heb, heb ik sterk het idee dat juist die Boss pedalen daar een positief effect in hebben.
edit: Zat er zo over te denken, volgens mij heb ik niet één pedaal dat true bypass is. Of de Ibanezjes moeten al true bypass zijn, maar vooor zover ik weet niet.
Twee van de vijf pedalen die ik heb zijn true bypass. De OCD en de Screamer. En eerlijk gezegd heb ik er nog niks van gemerkt...
Vanmiddag geruild en nu past ie niet op mijn board :chicken:
Een DT10 is dus net te breed. Ik had gedacht dat ie zou passen omdat de aansluitingen achterop zitten ipv aan de zijkant, maar dat is dus niet zo....
Effe mijn board gaan aanpassen, dat wilde ik toch al als ik mijn nieuwe amp heb, maar de noodzaak wordt nu wat groter.
De DT10 is toch niet breder dan een TU2 met aan de zijkant twee jacks aangesloten?
O en succes met je amp man, onbegrijpelijk dat die bakken niet populairder zijn.
Dat dacht ik dus ook, maar het past gewoon niet...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Als een van die 15 volgers nou eens een bod wil doen...Citaat:
Ik ga de laatste minuut wel kijken, hopen dat ze over elkaar heen buitelen of allemaal in de laatste 5 seconden hetzelfde bod doen. Zijn er toch 14 die naast de pot piesen :satisfie:
Pitchblack in de praktijk
Gisterenmiddag door de pakketdienst bezorgd, vanaf MusicStore. Spitzenklasse!! En gisterenavond gelijk ermee opgetreden. Begin van de avond was het nog vrij licht, de Pitchblack bleek prima af te lezen en 's avonds natuurlijk helemaal. Zeker, de DT-10 is duidelijker maar het niet af kunnen lezen van de Pitchblack, zoals enkele voorgangers claimden, daarin kan ik niet meegaan. Natuurlijk, als je toevallig naar de zon toe staat te spelen, dan kan ik me voorstellen dat de duidelijkheid te wensen over laat.
De Pitchblack met aan beide zijden een haakse Neutrik plug is overigens breder dan een DT-10. True Bypass wordt geregeld middels een relais, dus geen 3PDT-switch o.i.d. De footswitch zelf is hetzelfde als in de DT-10, dus het metalen deel drukt op een veer en die veer drukt weer op een microswitch. De bodemplaat van de Pitchblack is van plastic en de schroefjes waarmee de bodemplaat aan het pedaal is bevestigd, zitten ietwat verzonken. Daardoor is het niet mogelijk het pedaal m.b.v. fietskettingschakels aan je board te bevestigen.
Het stemdisplay, die dus aangeeft of en hoeveel je out of tune bent, "verloopt" ook zoals een DT-10. Dus de ledjes "vloeien" aan en uit. Als extraatje vind je onder dit display ook nog twee driehoekjes, aan beide zijden eentje. Deze verlichte driehoekjes zijn ook te vinden op bijv. de Boss TU-12 en ook op de TU-2, dus deze geven ook nog extra aan dat je in tune bent. Daarmee wordt de "onduidelijkheid" van het display ook weer een beetje gecompenseerd. Overigens heeft de DT-10 deze driehoekjes niet. Al met al een prima tuner.
Kan niet anders zeggen dan dat ik het er volledig mee eens ben! Heb zelf een maandje of 2, 3 een Pitchblack en ben er zeer tevreden over. Had daarvoor de Planet Waves maar die vond ik het nét niet. De PB heeft gewoon dat vloeien van de LEDjes en heb nog nooit last gehad van slechte leesbaarheid.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dml
Dan kan het bijna niet anders dat we een slecht exemplaar hadden. Misschien pakte de voeding niet goed en liep hij op zijn halflege batterij of zo, da's het eerste wat me te binnen schiet, want de lampjes waren flets en vloeiden niet. Tenminste, twee man sterk die het niet zag... lijkt me stug dat we allebei niet op zaten te letten.
Thanx voor de aanvulling!
Ja, de Pitchblack vloeide wel hoor. Ik vond alleen dat er een erg grote marge zat op het groene lampje. Ik kon vrij ver heen en weer draaien voordat ie van het groene lampje afliep.
Maar één van de gele verlichte driehoekjes gaat echt direct uit als je ook maar iets afwijkt. Ik snap het wel, als je eenmaal de DT-10 gewend bent, dan lijkt de Pitchblack als snel een "stap terug".Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Ja, maar die lampjes zitten er toch niet voor niks? Ik let helemaal niet op die driehoekjes, ook niet op de TU-2. Ik stem op de ledjes, niet op de driehoekjes. Anders moet je op twee dingen gaan letten.
Je zal er maar moe van worden ;)
Die driehoekjes zitten er ook niet voor niets. Ik heb ook nog nooit iemand horen klagen over die driehoekjes bij een TU-12, wat toch één van de meest verkochte tuners is (en veel gebruikt door de pro's, for what it's worth). Ik neem aan dat jij vast wel in staat bent in één oogopslag te kunnen zien wat er zich op een oppervlakje van ong. 5 cm2 afspeelt en ernaar kan handelen. Maar goed, ieder z'n meug, zoals gezegd heb ik ook een DT-10, maar met de PB kan ik me ook prima redden.
Nou, ik zal je vertellen dat ik er op mijn TU-2 nog nooit op gelet heb. En toen we de pedalen hebben getest, is het me niet eens opgevallen dat ze op de DT-10 niet zitten, terwijl ik de TU-2 gewend ben. Ik ga uit van de lampjes, en dat moet voor mij goed zijn. Maar iedereen heeft zijn eigen eisen natuurlijk, dus echt objectief kun je zo'n test natuurlijk nooit uitvoeren.
Ik heb mijn DT10 dus geruild met Zjanke voor zijn TU2 en ik ben echt heel erg blij, het niet vloeien van de ledjes in combinatie met de driehoekjes is voor mij echt ideaal, bovendien is de TU2 op het podium nog een pak beter af te lezen dan de TU12H die ik ook nog heb...
Grappig om te zien dat wat de één als nadeel ervaart een groot voordeel kan zijn voor een ander. :)
Smaken verschillen Hans ;)
Maar nu ik dit allemaal weer lees ga ik weer twijfelen tussen de PB en de DT10 :angry: :satisfie:
Op zich wel logisch, want jacks zitten niet altijd in de weg. Zeker niet als-ie op het randje van je plank ligt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zjanke
Ik ben zeer tevreden over de DT10, hoewel hij misschien wel iets te nauwkeurig is.
Té nauwkeurig? :???:
Als je zo lomp speelt als ik, wil het nog wel eens zo zijn dat wanneer je aanslaat de toon net iets hoger is, en dat na een fractie van een seconde de toon alweer lager is. Met de tuner in de boss ME50 had ik hier nooit last van. Nu heb ik er ook niet echt last van, maar het resulteert wel in dat zenuwachtige.
Ik begin het geloof ik wel te begrijpen. De TU2 en dergelijke blijven langer stilstaan als een noot even zuiver is. Dat komt 'rustiger' over. Met de DT10 zie je iedere beweging boven of onder de noot. Je meot dus ook niet verwachten dat als je een snaar aanslaat dat de snaar, als -ie al zuiver genoeg is, lang perfect op het midden blijft staan. Ik heb het vermoeden dat mensen dat van andere tuners gewend zijn en dan moeilijk wennen aan de DT10.
Dat is het, ja. Nu moet ik zeggen dat de DT-10 wel went. Het wekt ook wel vertrouwen als je elke kleine fluctuatie in toonhoogte terugziet op het scherm. Da's ook nog eens hartstikke leuk als je een snaar opdrukt :DCitaat:
Ik heb ook een paar weken terug mijn TU2 weggedaan en staat er een zwarte DT10 op mijn pedalenboard te pronken.
Ik stem altijd door een "flageolet" (heet dat zo?) te nemen op 12de fret, mijn gitaren zijn natuurlijk perfect geïntoneerd anders moet je dat niet doen :)
Die DT10 is echt vele beter dan zo'n TU2, minder onrustig, geleidelijker, stabieler.
Ik heb hem ook niet in de keten staan (a/b). Top tunertje!
MS
Ik lees dat wel vaker, maar ik blijf het vreemd vinden. De flageolet op de 12e is per definitie een octaaf. Daarvoor hoeft je gitaar niet geïntoneerd te zijn, toch?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Misery Signals
Ik denk dat je de koe bij de horens hebt Mitch... :)
Dat 'fluctueren' van de DT10 wekt bij mij gewoon niet genoeg vertrouwen dat mijn gitaar echt gestemd staat en dan blijf ik maar stemmen...
Het heeft er ook zeker mee te maken dat je op het podium vaak zonder geluid stemt, dan wil je gewoon op de een of andere manier zeker zijn dat je gitaar gestemd staat...
Ik ben in ieder geval ontzettend blij met de TU2, twee outputs waar bij de ene uitgang je signaal gebypasst en bij de andere uitgang het signaal juist doorgelaten wordt als je gaat stemmen, ideaal voor als ik geen volumepedaal heb (bij sommige stemmingen is het namelijk makkelijker om dat even zo op gehoor te doen, bijvoorbeeld als je alleen een drop D wil stemmen ofzo)...
Daarnaast vind ik het menu van de TU2 om verschillende stemmingen te kiezen ook makkelijker in het gebruik, alhoewel de DT10 natuurlijk wel meer mogelijkheden heeft...
@FruscianteFan: precies omgekeerd. Als de intonatie niet goed is, heb je geen perfecte octaaf meer.`Daarom is het ok zo belangrijk om goed te intoneren.
@Tristan: mede door onze eigen bevindingen en jouw problemen ermee begreep ik ineens het punt. Ik heb nooit een TU2 gehad dus ik heb er ook geen last van; ik verwacht niet van mijn tuner dat -ie keurig stil blijft staan :D
idd, lijkt me onzin om de flageolet op de 12 fret te gaan stemmen, dit is toch altijd exact een octaaf hoger dan de losse snaar en heeft helemaal niks met intonatie te maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
verder gerbruik ik ook al jaren de tu-2, iedereen in de band bij ons trouwens, en dat werkt prima.
denk ook dat het beste is als je in 1 band allemaal hetzelfde model tuner gebruikt, want verschillende merken stemmen niet helemaal hetzelfde heb ik de indruk.
Haha, en ik maar gefrustreerd stemmen tot ik een ons weeg, waarbij de andere bandleden lichtelijk geirriteerd mij aankijken zo van "sjongejonge, wat doet die gast er weer lang over om te stemmen zeg"... :seriousf:Citaat:
Als je in drop C speelt is dat niet zo gek... Een flageolet is veel duidelijker en strakker dan als je een snaar los aanslaat... Het is ook een toon die de tuner veel beter oppakt dan een losse snaar...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol
En pardon altijd 't zelfde? Als je gitaar niet goed geïntoneerd is klinkt je 12de fret vals tov de losse snaar als je deze indrukt of er een flageolet op doet...
Probeer maar eens, veel beter om te stemmen...
MS