http://www.youtube.com/watch?v=I1yGlTJ5I_o
http://www.youtube.com/watch?v=yM5TP...eature=related
En hoe tover ik dit uit mijn vingers? Gebruikt gij ook toonladders?
Printable View
http://www.youtube.com/watch?v=I1yGlTJ5I_o
http://www.youtube.com/watch?v=yM5TP...eature=related
En hoe tover ik dit uit mijn vingers? Gebruikt gij ook toonladders?
Yup. Veel penta, aangevuld met veel dorisch en mixolydisch (zegt men).
en gebruikt gij verschillende toonladders door elkaar?
Wie bedoel je met gij?
ik gebruik soms als oefening op elk akkoord een andere toonladder.
Naar een nummer luisteren, hals afgaan en raden wat er bij past lukt totaal niet. Ik vind alles passen bij elk nummer? :mad: En mijn gokjes zijn altijd fout.
Dan wordt het tijd om eens aan je gehoor te gaan werken:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuvdv
http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html
Vink ze allemaal uit (klik op het V symbool), vink dan bijv alleen maj2 en maj7 aan en klik op New Interval. Je krijgt 2 tonen te horen en jij moet raden of de verhouding tussen deze 2 tonen een grote secunde (maj2) of groot septiem (maj7) is. Als je denkt dat het maj2 is, dan klik je op maj2, enz...
Let op, dit is echt geen makkie, dus niet zo maar wat gokken, maar echt proberen het verschil te horen. Klik op PlayMode om beide tonen ook samen te horen (dit wil nog wel eens helpen). Succes :listen:
Ik bedoelde eigenlij Hij dus gebruikt John Frusciante verschillende toonladders door elkaar?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Geen idee. Zal best wel. Een nootje extra hier en daar. De basis zal echter in één toonaard zijn, zoals vaak het geval is met pop muziek.
Heb die filmpjes eens bekeken. Zo te horen is het inderdaad vooral in de ruigere stukken veel pentatonische blueslicks en verder wat melodische dingen in ionisch (majeur), aeolisch en mogelijk dorisch. Ik hoor hem eigenlijk niet echt ladders mengen over 1 akkoord. Kortom: theoretisch is het allemaal niet zo ingewikkeld. Om het met dezelfde overtuiging te spelen, dat is weer een ander verhaal.
Op die momenten dat de band soleerde en mijn collega een solo inzette, vermocht ik nog wel eens een ander akkoord onder een toonladder te leggen. De effecten daarvan zijn bijzonder geinig en zijn te vergelijken met die Japanse aflevering van Banana Split waarbij een onwetend slachtoffer in een toilet zittend zijn behoefte ging doen waarna alle muren van het toilet werden weggetrokken en het toilet in een discotheek veranderde.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
''Zelf ben ik ooit begonnen met één ladder: de pentatonische mineur ladder.''
Ik ging dus naar die link en zag een hoop akkoorden , wat is pentatonische mineur ladder en wat heeft het met soleren te maken?
ik ben 90% zeker dat dit de domste vraag ooit is maar ik stel hem lekker toch <.<
Merijn,
Je maakt een gedachte fout.
Het is niet de bedoeling dat je alle 'bolletjes' tegelijk speelt, maar na elkaar en op een gegeven moment door elkaar.
De bolletjes die je ziet zijn de noten die je (achter elkaar) kan spelen met op de achtergrond een akkoord.
Op dit filmpje zie (van 0:00 tot 2:25) je wat de bedoeling is.
Misschien is het handig als je een boek uit de bieb haalt met de basisbeginselen. Ik denk dat deze topic iets te hoog gegrepen is voor jou, want al gauw komen er meedere en moelijkere 'ladders'. Ik zou mij eerst 'vast bijten' in de eerste ladder die -=Jeroen=- vermeldt.
Dus als ik het goed begrijp zijn het allemaal combinaties van noten die bij mekaar passen en eerst moet je ze leren clean en snel achter mekaar te spelen en dan moet je beginnen met een noot een bend de geven of van de een naar de andere te sliden zodat je uiteindelijk een solo bekomt of heb ik het fout?
ik snap de bedoeling van die ladders niet zo goed denk ik :chicken:
Wat je zegt klopt precies.
Weet iemand toevallig in welke toonaard The Zephyr Song van de RHCP staat? Ik zou graag improviseren en zelf wat aanpassen in dit nummer maar ik ken maar 3 akkoorden uit het nummer en daar passen 100-en ladders bij:
http://all-guitar-chords.com/chords-to-scale.php
aah nu snap ik het , eenmaal je weet in welke greep een liedje hoort , kun je er zelf dingen bijverzinnen , cool :)
Ik wil dat je eerst zelf gaat proberen. Ik zal je op weg helpen door te verklappen dat het couplet (1e stuk) in een andere toonsoort is als het refrein (2e stuk). Speel over het eerste stuk een pent.min ladder en schuif deze op totdat jij vindt dat het past. Waar kom je op uit?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattijs
Doe vervolgens hetzelfde met het 2e stuk (vanaf 0:50 ongeveer). Begin op de 3e positie en schuif door totdat jij het vind passen.
Waarom? Nou omdat je het anders nooit zelf leert horen. Probeer het in ieder geval, als het echt niet lukt, zal ik vertellen wat ik zou spelen.
Als je 2 verschillende posities goed vindt passen is dat prima, 3 kan ook nog, maar vind je meer dan 3 posities passen, dan wordt het tijd voor wat gehoor training!
bedoel je met verschuiven dezelfde vorm in een andere positie?
Ja, en aan de noten op de lage E snaar kun je dan zien in welke toon je speelt.Citaat:
en welke posities kan ik hiervoor gebruiken? (0-12??)
Nou dat moet je nu dus zelf gaan bepalen, op gehoor.
Ik zal het nog iets makkelijker maken voor je:
Over het couplet speel je 1 van deze 2, aan jou te bepalen welke:
http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1
Over het refrein (0:51) speel je 1 van deze 2:
Die eerste was een makkie, als je had gezegd dat je Bb min beter vond klinken dan A, dan had ik je aangeraden er meteen mee te stoppen en je gitaar te verkopen.Citaat:
Die tweede is wat lastiger, omdat beide ladders heel goed kunnen. Toch is B min.pent ietsje beter. Kan je ontdekken waarom?
Door intervallen te trainen, leer je beter onderscheidt te maken tussen wat wel en niet harmonisch klinkt. Ik zeg expres niet 'kan', want in principe kan alles. Door het verschil te horen tussen een kleine en een grote terts, leer je ook beter het verschil te horen tussen dorisch en aeolisch, bijvoorbeeld. Zegt je nu waarschijnlijk nog nix, maar je zal zien dat die training zn vruchten af zal gaan werpen.
En tuurlijk kan je aan de hand van de partituren zien wat de toonaard is, maar dan moeten de partituren wel volledig kloppen en dat is vaak niet zo. Dus beter leer je het op gehoor, dan heb je helemaal geen partituren meer nodig.
???Citaat:
in dorisch zit een grote zes(wat deze ladder een majeur tint geeft na t einde toe) aeolisch is kleine zes, voor de rest zijn ze gelijk.
dus kun je lang blijven oefen om een grote terts erin te vinden naja sommige ongetrainde oren horen mineur voor majeur een vice versa hehe
hmm en wat zou er voor de majeur tint zorgen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door taylor
geen grote terts zoals jij wilt dat iemand gaat oefenen
de majeur tint(slecht gekozen woord misschien in dit geval voor een mineur ladder) komt omdat in alle 3 de majeur ladders een grote zes zit ,dorisch verschilt ook maar 1 noot met mixolydisch.
gezien vanuit de zelfde grondnoot natuurlijk maar dat hoef ik er niet bij te vertellen neem ik aan....
of puur als intervallen want daar hebben we t hier over.
Ik vrees dat je het niet helemaal begrepen hebt. Volgens mij bedoelt jeroen dit:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door taylor
D dorisch = D E F G A B C D
interval B - D = kleine terts
D aeolisch = D E F G A Bb C D
interval Bb - D = grote terts
Mss omdat dit in een hogere positie staat en dus beter te horen is?Citaat:
Wat is het verschil tussen F# en B pent.min?Citaat:
Speel nou eens alleen die toon over dat nummer, welke vind je beter klinken?
Juist, dus door het verschil te horen tussen een kleine en een grote terts, kan je ook het verschil horen tussen dorisch en aeolisch. Uiteraard kan je dit ook horen door te luisteren naar de kleine of grote sext.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
Welke hoor jij beter/makkelijker Taylor? Terts of sext?
tja... als weer binne een ladder weer intervallen gaat kijken(en vergelijken) dat had ik dus idd niet begrepen .want als je zit staan een regel zoiets van: dan begrijp je ook beter t verschil tussen dorisch en aeolisch met de woorde grote terts erbij.
maarja begrijp jeroen zijn visie wel vaker niet,vind ook wel link voor beginners die dit toch blind mee pikken misschien ,kom bij een leraar verschil tussen dorisch en aeolisch antwoord leerling grote terts en dan heb je t over mineur ladders tja...
met gehoortraining hoor je (dorisch,aeolisch ect) eerst t mineur gedeelte want je begint vooraan toch? niet achteraan wat jou "theorie" geeft van grote een kleine terts wat ook kan natuurlijk maar wel de omgekeerde wereld vind ik.
Ik herhaal
Citaat:
Ik ben het in deze wel met Taylor eens.
Jeroen, jij redeneert dus naar beneden, bijv. van D naar B in D Dorisch, en dat is dan een kleine terts. Dat vind ik ook geen prettige manier van redeneren, want je gehoor zegt je dat die B een grote sext is op de grondtoon D en niet een kleine terts onder de grondtoon. Sowieso is het het makkelijkst om alles te horen in relatie tot de grondtoon van het akkoord of de tonaliteit waarin je zit, en dan klinkt die B als een sext, ook al is het misschien ook een terts van D af.
Intervallen zijn wat dat betreft behoorlijk nietszeggend, want een kwart in C groot van G naar C klinkt heel anders dan een kwart van C naar F. Je moet alles in z'n muzikale context horen.
Ik zei helemaal niet dat je aan de grote of kleine terts kan horen of het dorsich of aeolisch is. Ik zei dat door het verschil te leren horen tussen 2 intervallen je ook 2 verschillende ladders beter kan onderscheiden. Kwestie van hoe je het leest:
Ik bedoel hiermee, dat wanneer je oren gewend zijn om onderscheidt te maken tussen een kleine en grote terts, je deze overal in kan herkennen. Zo zal je makkelijker het verschil horen tussen een mineur en een majeur akkoord, maar ook tussen een 7, m7 en maj7 akkoord (allemaal stapelingen van tertsen). Naarmate je meer intervallen leert herkennen, leer je ook makkelijker onderscheidt te maken tussen allerlei andere dingen waaronder de verschillende modi. De één herkend echter bepaalde intervallen beter dan de ander. Zo herken ik de tritonus, kleine secunde en groot septiem zonder enige moeite, maar heb ik nog steeds moeite met de kwart en kwint. Je hoeft dus niet slechts de 6 te herkennen om het verschil te horen tussen dorisch en aeolisch, ik hoor dat voornamelijk aan de verhouding tussen de 3 en 6 (reine kwart=aeolisch, tritonus/overmatige kwart=dorisch). Ieder zn ding natuurlijk.Citaat:
dat kan wel zijn maar toch is t een vreemde manier van uitleg vind ik.. maar tis je goed recht hoor!
mij idee was om toch ff een andere kijk er op te geven (of zoals ik heb gehad jaren terug wat gewone basistheorie is ,niks bijzonders verder)niet om jou aan te vallen ofzo :-)
Ach ik ben zelf de grootste miereneuker dus ik mot nie zeure ;)
ik probeer al even verschillende ladders en een beetje te improviseren maar het lukt me niet op iets degelijks te improviseren of zelfs uit te schrijven, ik zou ook graag een solo of een soort tussenstuk willen maken met verschillende akkoorden tussen (bijv: swing life away van Rise Against) zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige ben en geef me wat van je geweldige tips aub
Blijven proberen, en oefenen, oefenen, oefenen.
En dan ineens heb je het.
en wat is juist een Ninte Tone Scale? (vb: C)
http://all-guitar-chords.com/guitar_...t&t=0&choice=1
weer een andere ladder die je op allerlei akkoorden kan toepassen, om te kunnen afwijken van de kerktoonladders. kan je bij de wholetonescale en octotonische scale leggen.
mss gebruikt €cinema hem?
persoonlijk vind ik het leuk moest je hem kunnen toepassen, maar je kan verder gaan, bezig blijven... scales leren, en half kennen.
De 9tone scale zit zo dicht tegen chromatisch aan, dat hij er eigenlijk niet toe doet. Leer chromatisch te spelen en je hebt in één klap ook de 9tone, wholetone en dim ladder geleerd.
(is niet helemaal waar natuurlijk ;))