Oorspronkelijk geplaatst door drap
Da's leuk dat je Nirvana noemt als voorbeeld. Nirvana heeft namelijk zo ongeveer dat betekend voor de rock/popmuziek in de jaren '90 als wat de Beatles en de Stones hebben betekend begin '60. Natuurlijk niet in zo'n extreme mate, maar dat is ook zeker niet wat ik ermee bedoel. Maar de rock/pop scene was echt volkomen ingedut en veel verder dan 2Unlimited en dat soort onzin ging het niet meer op de radio, hier en daar een uitzondering daargelaten. Tot dat Nirvana volledig doorbrak. Dan mag je Nirvana niks aan vinden, maar ze deden het wel met een eigen geluid en vrij originele dingen en het zorgde er wel voor dat de weg vrij was voor andere rockbands. Denk maar aan bands als Pearl Jam, Soundgarden, of Alice In Chains en hoeveel van dat soort bands had je toen wel niet meer. Nirvana stond aan het begin van al die grote rockbands uit de jaren '90. Zelfs metalbands hebben er van geprofiteerd destijds, zwaardere gitaarzaakmuziek was ineens weer aanvaardbaar, ook voor de radiozenders. Ik ben heel blij dat er een band zoals Nirvana heeft bestaan, naast dat ik ze tekstueel vaak briljant vond.