@joonepoon
hout nja MDF:P dat van de mal over was ja ik had het ook al gezien volg je project zeker veel succes daarmee.
Printable View
@joonepoon
hout nja MDF:P dat van de mal over was ja ik had het ook al gezien volg je project zeker veel succes daarmee.
Hehe, eindelijk:P. Ik ben gisteravond verder gegaan met de gitaar. Heb de stukken hout eerst recht gemaakt met een schaafmachine en daarna door de vandiktebank gehaald om ze de goede dikte te geven. Dit werkte perfect moet ik zeggen. Daarna heb ik de stukken gelijmd nu is het de lijm laten dogen en vrijdag gaan we weer verder als het goed is.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/DSC00134.jpg
Past perfect tegen elkaar.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/DSC00127.jpg
Don't interrupt the master when he's with his machine
Groeten Alex
gehoorbescherming!!!!!!!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
@no 1 hops Zo veel lawaai maakte de machine niet en er kwam ook geen fijn stof vanaf dus maskertjes waren ook niet nodig maar goed dat je het zegt.
ff mierenneuken: maar een schaafmachine zonder fijn stof ??? en zo'n machine maakt zowiezo een schadelijk geluid (dat wil niet zeggen dat het niet te verdragen zou zijn)
Goeie afzuiging?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door st.robot
En als je er niet 8 uur per dag mee werkt, kun je wel iets meer geluid verdragen dan 80 dB.
Hebben jullie bij repetities, optredens en concerten van andere bands ook oordoppen in? Ik denk namelijk dat dat schadelijker is dan 10 minuutjes bij een schaafbank staan. ;)
Er zat een goede afzuiging op en voor de rest 10 min doet niet zoveel kwaad idd. Nou gewoon weer verder:P.
Misschien heb ik ergens een foto gemist, maar is je hals nu uit 1 stuk mahonie of heb je twee delen verlijmd?
Is dit sterk genoeg als je dit uit een stuk doet?
En heb je je top eerst los van de body verlijmd, zodat je deze later als 1 geheel op de body kunt lijmen?
Mooie werkplaats trouwens, moet een genot zijn om zo te kunnen werken.
Compliments voor je site en je opdracht-uitwerking... Zou zo weer naar school willen.
Marc
probleem met gehoorbeschadiging is dat je het verlies ervan niet merkt.( en dat geldt dus ook voor optreden op hoog volumeCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
jeff beck, de gitarist van de who zijn er sprekende voorbeelden van hoe het dus niet moet)
dus voor mijzelf heb ik mij gewoon aangeleerd dat wat voor machinaal houtbewerking ik ook doe, doppen op
Hals is in feite 2 stukken een lange plank om het zo maar te zeggen en een blokje dat ik eraan heb gelijmd om de hiel te maken. http://i257.photobucket.com/albums/h...alexw/hals.jpg Het is wel duidelijk als ik een foto upload denk ik, was ik vergeten te maken. Ik denk zeker wel dat het sterk genoeg is voor de hals.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc_olly
Ik heb de body idd eerst los verlijmt en de top los verlijmt dan ga ik de cavity's uitzagen en dan de top erop.
Hoop dat het duidelijk is.
Alex
Echt complimenten voor je aanpak, niet alleen de gitaar maar ook hoe je het inzet in je schoolproject en hoe je het presenteert. Ziet er al heel erg profi uit.
Succes ermee!
Alex,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
Wat ik bedoelde was: net zoals je de body uit 2 stukken hout in de lengterichting hebt opgebouwd, heb je dat ook voor de hals gedaan. Dus niet alleen het blokje, maar echt de hele lengte van de hals.
Of ga je grafieten strips o.i.d aanbrengen naast de trussrod?
Het is inderdaad 1 stuk hout en ga er niks aan doen behalve dan de trussrod in de hals. Dat komt wel goed kwa stevigheid gebeurt wel vaker.
Vrijdagavond weer aan de slag geweest. We hebben de body en de top uitgezaagd. De nek en kop aan elkaar gelijmd. Cavity's gezaagd en hier een inkeping voor de afdekplaten gemaakt met de frees. Het was een productieve avond voor meer foto's en uitleg zie de site.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3081.jpg
gelijmde body
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3106.jpg
uitgezaagde body
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3109.jpg
nek-kop verbinding
P.S. kan iedereen de site nog zien?
Mooi werk hoor!
Vind je de hoek kop/hals niet erg groot? Lijkt me wel een graad of 20, terwijl 13 (meen ik) de maat is voor 'n LP.
Op mijn tekening staat 16 en dat is deze hoek ook dus:S. We zullen merken hoe het gaat.
de halshoek ziet er mij ook nogal vrij groot uit, voor de rest mooi mooi
Williams gebruikt in zijn boek zelfs een halshoek van 18 graden.
Nog een vraagje zit namelijk nogal te twijfelen hoe ik de toets nou moet gaan inzagen. Kan ik gewoon de frets aangeven en dan met een fijn zaagje de frets inzagen want ik zie op charlottes site een heel moeilijke bak en ik begin een beetje ontmoedigt te raken:P.
Je kunt ook een prefab fretboard kopen van guitarsupplies of tonefactory. Niet duur, slots zitten er al in, soms ook inlays en alles (betaal je uiteraard wel wat meer voor). Soms zijn ze ook al geradiust, scheelt ook weer een middagje zweten. Persoonlijk ben ik voor prefab fretboards, t mss niet geheel zelfbouwstyle maar ach ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
Ik heb op mijn eerste gitaar een prefab gebruikt. Geeft wel zekerheid over de plaats van de slots.
Ik ben nu toe aan het zagen van de slots voor mijn huidige project, dit ga ik zelf doen, maar zie er ook als een berg tegenop. Ga gebruikmaken van een hulpstuk dat een beetje lijkt op een verstekbak. Dan heel precies aftekenen met een mesje en zagen met een fretzaagje.
je site doet t prima
Bedankt voor de reacties, het fretboard wil ik toch erg graag zelf maken omdat ik dan zoveel mogelijk zelf maak. Maar het kan dus gewoon door de frets recht in te zagen met een fijn zaagje. Hoe diep doe je dit ongeveer want als je er nog over gaat schuren voor de radius?
Ik zaag ze voor, zodat de slot zichtbaar blijft na het aanbrengen van de radius. Dan zaag ik ze op diepte, net iets meer dan de baard van de fret is.
Oke dank je misschien dat ik er vanavond al aan begin maar even kijken:).
Bedenk me dat nu pas maar er komen ook bindingen om het fretbord. Ik wou daar maar niet in gaan zagen iemand die me kan uitleggen hoe ik dit doe?
Op deze site is perfect te zien hoe ze een binding maken langs een fretboard en hoe ze vervolgens de fretten installeren. Ik denk dat deze foto's meer zeggen dan een goede uitleg.
Binding:
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sev...fretboard.html
Fretten:
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sev.../fretting.html
Erg bedankt die kende ik niet ziet er erg duidelijk uit weer wat minder om me zorgen over te maken:).
Zondag heb ik twee afdekplaatjes gemaakt voor de cavity's dit is een beetje mislukt dus ik denk dat ik het nog een keer overnieuw doe. Ik heb ze gezaagd met een gewone figuurzaag.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3124.jpg
Maandag avond zijn we ook weer bezig geweest dit maal hebben we de hals uit de lijmklemmen gehaald en er een trussrod kanaal ingezaagd met een zaagbank die in hoogte verstelbaar is. Dit ging heel goed.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3144.jpg
Daarnaast hebben we de body ook gelijmt deze staat nu in de lijmklemmen en volgende week maandag ga ik er verder mee.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3143.jpg
uit wat is de cavity plaat gemaakt? als het metaal is heb ik niet meteen een oplossing, als je plastic zou gebruikt hebben kan je een mal maken, en dan een grof uitgezaagde versie er tegenhouden
en dan mooi frezen :)
Ze zijn van plastic ik denk dat ik dat wel eens ga proberen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pueblo
Morgen ga ik weer verder maar ik heb nog en vraagje over het shielden, ten eerste kan ik dit met aluminium folie doen of moet dit dikker zijn, moet ik het ook doen in de gaten voor de pickups en de switch.
Het is gebruikelijker je trussrod andersom te plaatsen. Nu zie ik het afplaktape - lijkt me - dat de u-channel dicht houdt. De opening van de U-channel plaatsenm de meesten naar beneden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
Groet,
Enra.
je kan het gewoon met alu folie doen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yalexw
bij de bouwmarkt hebben ze van die zelfklevende folie in diverse breedtes.
ik zag het laatst bij de Gamma bij de kachelpijpen hangen
wel ff op letten dat je alle stroken alufolie contact laat maken met elkaar, de lijm aan de achterkant geleid niet.
de gaten van de PU's hoeven niet geshied te worden
suc6 er mee
@Enra, Klopt heb hem er alleen ingelegd om te laten zien moet idd andersom erin.
@ Flappie, Dankje dat is een duidelijk antwoord maar wat doe ik met het switch gat ook gewoon ongeshield?
alu folie kan, maar koperfolie of koperplaat heeft een veel betere shieldende werking.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flappie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kassie
Daarover lopen de meningen uiteen: aluminium schijnt een stuk beter te werken omdat er veel meer 'wervelstromen' in kunnen lopen dan in koper, zelfs als het veel dunner is. Bovendien is het veel goedkoper. En als je de Alu-tape van Tesa neemt, heb je ook nog een geleidende plakzijde; reuze handig.
mmm, had het gevraagd aan een electriciën toen ik mijn gitaar ging shielden. zei: aluminium shield niet, koper wel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat
Dit meldde no 1 hops een tijdje terug in een andere thread:
ik citeer even van deze pagina
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm
Citaat:
Now let’s talk about aluminum. While aluminum has some of the best acoustical properties it has, by far, the worst properties to use for the bridge plate. It’s like salt in a soup -- small quantities can perform miracles but too much will ruin your dinner. Aluminum has an extremely high eddy current potential and when placed under a pickup ( grounded or not grounded) can make a hum bucker hum like a single coil, or make a single coil as quiet as a hum bucker. This all depends on the thickness of the plate. At about ½” thickness your single coil will be as quiet as a hum bucker, but you also lose about 60% output and about the same amount of highs. Leo used a .015 aluminum plate under the pick guard of his 54 Strat to reduce some of the hum and the buzz and take a little bit of the edge from the pickup, resulting in a very musical, sweet tone.
Aluminum has some strange properties, and it’s the only commercially available metal I know of that can eliminate the buzz caused by light dimmers. An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can! This is known some thirty years and the reason why Belden introduced double shielded cable ( Copper braid plus aluminum foil). There is one problem for guitar cords -- the double shielding makes the cable too stiff . It helps quite a bit when you shield your guitar with copper and aluminum foil.
Try this test-- wire a single coil to a jack and plug it into your amp. Put the pickup on a table next to your amp. Take an aluminum pan from your kitchen and put it slowly on top of your single coil and watch the hum disappear!
wat betreft solderen, als je kijkt naar je potmeter, dan is die van metaal.
heb jij op de ondergrond dus folie liggen en drukt de potmeter daarop, dan heb je dus contact .
meestal zit er in elke gitaar een common ground of GND op de volumepotmeter.
daarop word ook de aarde draad van de brug de aarde van de pickups en de aarde vanaf de jack vastgesoldeert als die potmeter dus via de behuizing contact maakt met de shield werkt de shield zoals het moet.
gewone goedkope zelfplakkende aluminium folie waar je ook dakgoten mee repareert werkt perfect.
5 cm breed 25 meter lang en een euro of 14
Interessant ik denk dat ik gewoon voor het aluminium ga. Nog even een kleine update gister avond nog weer wat gewerkt. Dit maal is de body aan de zijkanten geschuurd na het lijmen. Daarna hebben we een stukje van de zijkant gehaald met een frees voor de binding dit ging op een stukje na goed.
http://i257.photobucknet.com/albums/...w/IMG_3162.jpg
Dit hebben we er direct weer aangelijmd en vanochtend toe het hard was hebben we daar ook gefreesd dit keer ging het wel goed.
Daarnaast hebben we de rand aan de onderkant afgerond met de frees dit is ook mooi geworden je voelt de afwerking geeft een goed gevoel.
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3168.jpg
Gelijmde body
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMG_3167.jpg
voor meer zie de site
Hallo
Nou de toets is ook ingezaagd hier zat ik nog wel een beetje mee omdat het zo precies moest maar ik denk dat het goed gelukt is. hier de opstelling die ik gebruikt heb:
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMGP0120.jpg
Het latje aan de bovenkant is gelijk aan de middellijn van de toets, en dan met de winkelhaak krijg je een slotje voor je fret die precies haaks op de middellijn staat.
Het resultaat na 3 uur lang meten en zagen:)
http://i257.photobucket.com/albums/h...w/IMGP0129.jpg