Behalve een majeur 7... Verder is idd alles mogelijk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
Printable View
Behalve een majeur 7... Verder is idd alles mogelijk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
klinkt misschien stom maar ik snap het verschil niet tssn een lysich dominant en bebop dominant. Ja lydisch is een #4, dus een fis op C7 en bebop is een maj 7; b dus.
verder vind ik t ook "kut" dat je het op de 1e tel moet beginnen. Dat je bbv de fis naar een g laat oplossen na wat klieren.
Dat vind ik juist een van de mooiste spanningsnoten op een dominant septiemakkoord...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
Verschillen: zoals je zegt zitten er andere noten in. Verder geeft lydian dominant een gealtereerde klank door de b5, terwijl de bebop scale dat niet geeft. En bij lydian dominant vanaf de 1e tel gespeeld vallen de akkoordtonen niet allemaal op een sterkte tel. En als laatste: de maj7 van de bebop scale is puur een chromatische tussennoot tussen 7 en 1 en wordt niet los gespeeld.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
Ter demonstratie van de bebop scale weer even een Green-lickje:
G7 (of Dm7)
-------------------------------
8-7-6-----------5----3--------
--------------5----------5--4--
----------7---------------------
--------------------------------
--------------------------------
Los je die toevallig op naar klein septiem?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
of naar tonica, kan beideCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve
Ik weet dat beide kan, maar ik vind maj septiem naar klein septiem erg lekker!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaspie
Had recent wat lekkere myspace opnames van Tristan gehoord, dus was benieuwd of hij nog een voorkeur heeft.
Nee, gewoon recht ertegenaan spelen, vindt 'ie lekker, haha... :D
Ook te gek trouwens om een majeur septiem in een dominant septiemakkoord te spelen, gewoon terts, groot en klein septiem, en de bas de grondnoot laten spelen...
Ik denk zowiezo niet zo in het oplossen van spanningsnoten, het is voor mij meer een kwestie van een bepaalde klank ergens tegenaan spelen om dan over te gaan naar een andere (consonantere) klank...
Bedankt voor het compliment trouwens Erwin... :)
Graag gedaan! :) In die song van jullie, Answer me(de gitaarsolo daarop), is voor de topic starter een mooi voorbeeld hoe je een solo jazzier kunt laten klinken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Ik zou mijn gear er bijna op verwedden dat 9 van de 10 forummembers hier gewoon Dm penta op zou spelen en het daarbij zou laten(niks mis mee overigens).
Bij jou hoor ik: Dm penta, D dorisch en op het moment met de dikke delay/reverb erbij; D hele toons. En het klinkt nog goed ook :rockon:
Haha, gelukkig vindt jij het ook goed klinken en ben ik niet de enige... :D
Mijn basisidee voor die solo is inderdaad ook dat ik een beetje in die drie verschillende ladders hoor en die zeg maar in en uit elkaar probeer te weven...
Ik gebruik soms ook de andere penta's, Emi penta en Ami penta en soms als ik de solo live speel kom ik op een bepaald moment ook uit op Octotonisch en/of Lydisch, het kan in dit geval (met de D min of meer de hele tijd in de bas) in principe allemaal natuurlijk... :D
Het grappige is ook wel dat het nummer een one-taker is, volledig live met de hele band ingespeeld, wat dat betreft dus ook echt op de Jazz-manier gedaan, niks overgedubd... :)
kun je me ook een voorbeeld geven verminderde accoorden? oftewel; wanneer pas je diminished toe?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
alvast bedankt
Als zo'n akkoord in het nummer zit (duh, maar toch) en in plaats van een 7b9 akkoord. De noten van een Fdim zitten namelijk allemaal in G7b9. Maar dan is de vraag: wanneer gebruik je die.
Om even bij dat voorbeeld te blijven: Als de G7 oplost in een C-akkoord, (maj7,min7,of 7) kun je er meestal een G7b9 voor in de plaats spelen. Dus dan kun je ook Fdim gebruiken. Over een lange G7 vamp kan het ook, klinkt wat meer fusion-achtig dan.
Op mijn myspace staat het nummer Scool, het thema daarvan bevat aardig wat dingen uit de dimladder.
kan iemand een vbtje geven over de bebopscale? Of lydisch dominant?
Een audiovb :)
Bm7b5 - E7#9 - Am7 ''Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eddyvanbuiten
Over Bm7b5 speel je B heel-half en over E7#9 speel je E half-heel.
http://www.all-guitar-chords.com/gui...+Half&get2=Get
dank je, ja gewoon een toonladder opzich klinkt inderdaad als een drol.. maar ik zoek gewoon wat richtlijnen;Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteveM
ik zal wat concreter zijn; kan je (of iemand anders) me voorbeelden geven van een aantal accoordenschema's met de bijbehorende toonladders / theorie etc? de tot nu toe geposte antwoorden gaan me iets boven de pet. ik begin pas met jazz. ik heb redelijk theoriekennis, maar geen concervatorium antwoorden ajb ;)
In dit topic werd al heel wat informatie gegeven, en idd er zit niet de structuur in waar je als beginneling direct mee aan de slag kan. Dat is eigen aan een internet forum, , en dat is het verschil met les krijgen , of het nu aan een conservatorium is of waar dan ook.
Ik ben zelf pas 2 jaar geleden begonnen, dus ik ben ook een beginneling, en zo zal ik me wel eeuwig blijven voelen.Het leven is te kort om het allemaal te snappen.
DUS :Wat heb je intussen zoal geprobeerd, en wat specifiek vormt nog een probleem?
Misschien helpt het op die manier, al zal er weer een stroom ( zij het niet gestructureerde) informatie worden gegeven, althans dat hoop ik...
nu speel ik vooral in mineur-, majeur-, pentatonische en blues-ladders,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
en ik wil me wat verdiepen in bijvoorbeeld de melodische mineur-ladder, één van de ladders die in de jazz wordt gebruikt.
ik wil graag voorbeelden van een accoordenschema, met per accoord aangegeven welke toonladder ik hierin kan gebruiken.
als voorbeeld een standaard accoordenschema:
accoord toonladder
Am......A mineur
G.......A mineur
F.......A mineur
E.......A harmonische mineur
Bluestoonladder moet je je absoluut aan houden.
Melodisch mineur : kan je bvb gebruiken over een dominant akkoord.
Over een C7 bvb kan je F of G melodisch mineur toonladders spelen.
Je zal merken dat er outside noten in voorkomen, en dat is de bedoeling.
In één van de post ( eurocinema dacht ik ) in dit topic wordt aangegeven dat je moet rekening houden welke noten je speelt op de down beats en op de up beats ( anders klinken die noten vals ). Je gaat dus in je hoofd best denken in achtsten maten : één EN, twee EN, drie EN, vier EN......de EN valt op de upbeat.
Je doet dit al onbewust als je blues speelt :bvb met een F# over een C7.
bvb G melodisch mineur over C7 : F, G#,G,E.
of : F#, A,C,Bb,F#,A,G.
Progressies komt wel.
Dan gooien we er enkele akkoorden tussen :
Gdim7, Fmaj7, Emin7b5,Edim7.....en dan hangt het er van af waar je naartoe wil .......
Helemaal mee eens, dat is precies wat ik ooit eens heb trachten te demonstrerenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteveM
http://uk.youtube.com/watch?v=pANavyqP1_E
Blij dat je er bij bent....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maternotten
weet jij toevallig hoe alle modi van melodisch mineur heten?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
lekker lui man!!! Goeie frasing, lekker laidback!!!!!!!!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maternotten
..hoor ik Bach achtige etudes ?
Niet bewust in ieder geval, maar ik heb wel ooit Bach gespeeld.....je weet meestal zelf niet precies wat er allemaal in je hoofd blijft hangen of waar het vandaan kwam.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johantipker
Nu we toch aan't slijmen zijn, Matt...... het mag wat meer zijn
whaaaa
ik speel gewoon mineur met wat chromatische nootjes erdoorheen.. klaar :)