heb je een paar voorbeelden?
Printable View
heb je een paar voorbeelden?
Ik hoop dat ik je goed begrijp met jouw vraag naar voorbeelden.
Bijvoorbeeld jouw opmerking:
in 't 2e deel legt gitaro uit dat er regels zijn waarom bepaalde akkoorden bij elkaar passen
zo passen C en G bij elkaar
Ik mis nog het theoretisch inzicht waarom deze dan bij elkaar horen, echter gezien de reacties kreeg ik het gevoel dat dit voor heel veel akkoorden geldt en daarom mijn vraag of dit ergens uitgewerkt is op basis waarvan je dus kunt gaan combineren.
Ik denk dat het besef en de kennis van de toontrappen toch het belangrijkst is in dit geval:
I :Majeur (maj7)
II :Mineur (mi7)
III :Mineur (mi7)
IV :Majeur (Maj7, evt. #11)
V :Majeur (dominant 7)
VI :Mineur (mi7)
VII:Halfverminderd (mi7b5)
Of in C:
I II III IV V VI VII
C - Dmi - Emi - F - G - Ami - Bmi(b5)
Septime-akkoorden:
Cmaj7 - Dmi7 - Emi7 - Fmaj7 - G7 - Ami7 - Bmi7(b5)
Vervolgens hoef je dit "alleen maar" te vertalen naar de toonsoort die je wilt om alle passende akkoorden te vinden.
Hierboven zie je dus ook dat G en C "bij elkaar horen". (V en I in de toonsoort C)
Maar ook bijvoorbeeld het klassieke:
C - G - Ami - Emi - F - C - F - G
Dit heeft te maken met majeur toonaarden (die je kan vinden met kwinten, tertsen, ... en die shit) die je denk ik kan vinden bij de lessen van Jeroen.
Bv. bij C: I, IV en V van C zijn C, F en G dus deze passen bij elkaar.
Zo heb je dit bij alle 12 de majeur akkoorden en ook bij Maj7, meer kan ook maar zover ben ik nog niet.
Ik denk dat dit klopt, niet?
Edit: dat hierboven had ik nog niet gezien en daar staat ongeveer hetzelfde maar dan beter uitgelegd
in 't heel kort:
trap 1
C majeur ladder is c d e f g a b
je neemt de 1e 3e 5e en eventueel 7e toon van deze ladder
die (c e g) vormen samen het C majeur akkoord (of Cmaj7 = c e g b)
trap 2
neem nu dezelfde tonen maar begin bij de d
d e f g a b c
die (d f a) vormen samen het D mineur akkoord (of Dm7 = d f a c)
trap 3
neem nu dezelfde tonen maar begin bij de e
e f g a b c d
die (e g b) vormen samen het E mineur akkoord (of Em7 = e g b)
trap 4 enz
als je dit met alle trappen doet, krijg je:
C Dm Em F G Am Bdim
dit kan je met alle toonladders doen en dan krijg je dit:
http://blog.myspace.com/index.cfm?fu...b-503f84a3bfeb
en hier vind je nog veeeeeeel meer info over welke trappen leuk bij elkaar klinken:
http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html
Kun je eigenlijk volgens de gewone akkoorden (bv bij G: I IV V = G C D) er dan gewoon 7 bijzetten om er een blues van te maken? Of heeft de blues speciale toonaarden?
Dus ook bv. van F Bb C (is dus in F) naar F7 Bb7 C7?
Door achter C, D en G een 7 te plaatsen maak je van al die akkoorden een Ve-trap, oftewel uit verschillende toonsoorten. Maar daar trekken ze zich in de blues niks van aan. Dan pakken ze gewoon G-mineur-penta + bluenote (c#) en trekken ze hier en daar aan wat snaren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roebbeke
bij een I IV V schema gaat dat prima
C F G wordt C7 F7 G7 (solo in C penta min)
G C D wordt G7 C7 D7 (solo in G penta min)
enz
zie de 2e link die ik bijvoegde
Hoe gebruik jij die bluenote trouwens Jeroen? Stel, blues in G(7): akkoorden zijn G7-C7-D7. In geen van die 4-toonsakkoorden komt de c# (bluenote) voor. Over G7 is ie een verminderde 5, over C7 is ie een #9 en over D7 is ie een maj7. Slaat dus eigenlijk nergens op die c#. Toch is ie de belangrijkste noot in de blues????????????????
Bij die link had ik het net gevonden :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Bij Blues with a Bridge. Van I IV V had ik al door, dus daar mag wel een 7 bij, maar bij de brug zit je toch niet meer in dezelfde toonaard en met I IV V?