zo ben ik begonnen:dance:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Printable View
zo ben ik begonnen:dance:Citaat:
Ik denk dat het voor mij meer een kwestie is van mijn hersenen even te laten omschakelen. Ik merk dat het een beetje verwarrend is dat de hoofdtonen niet van laag A naar hoog G lopen maar CDEFGAB. Ik vind het dus nog lastig om theorie en praktijk samen te brengen omdat het voor mij nog niet logisch is. Het is gewoon even een kwestie van omschakelen.Citaat:
Huiswerk dus! das een tijdje geleden ;)
ik vind dat ook niet logisch, vandaar mijn opmerking erover
maar dat is een kwestie van aannemen dat dit nou eenmaal zo is
uiteindelijk is 't ook maar een naampje, ze hadden de tonen ook q w e r t y u kunnen noemen, hahaha
de volgende stap is dat je gaat leren waar de witte toetsen op je gitaar zitten, beginnend met fret 0 t/m 3
http://img1.putfile.com/thumb/9/25818234296.jpg
of klik hier
onderaan zie je de dikste snaar, naar boven toe in 't plaatje is dus naar beneden toe op je gitaar
de tonen helemaal links (EADGBe) zijn de namen van de snaren (als je de snaar los/open speelt (zonder een vinger er op te zetten))
zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315
Jeroen bedankt voor de info. Ik weet nu wel alle tonen op de gitaar te vinden, eigenlijk veel makkelijker dan gedacht! Ik ken ze nog lang niet uit mn hoofd maar dat komt vanzelf ik beheers de logica nu wel.
Ik heb alleen een kleine vraag:
In je theorie noem je het rijtje verhoogde, verlaagde toonnamen:
cis dis eis fis gis ais bis
ces des es fes ges as bes
Naar wat ik allemaal begrepen heb bestaan bis ces eis en fes niet?! Ze staan er echter wel bijgenoemd. Waarom?
Ik hoor het wel, ik verdiep me even in de Dominant...dat was vannacht even te veel van het goeie ;)
neem een Ab majeur akkoord: as c es
maak daar een mineur akkoord van door de terts te verlagen
c wordt ces
Abm = as ces es
hetzelfde zie je als je van de majeur een mineur ladder maakt:
een verlaagde c noem je een ces, net zoals een verlaagde b een bes heetCode:1 2 3 4 5 6 7
Ab majeur = as bes c des es f g
1 2 b3 4 5 b6 b7
Ab mineur = as bes ces des es fes ges
Ok ik volg je een beetje ja....theorie zit er nog niet helemaal zo in dat ik alles meteen snap maar die code kom ik wel uit echter bestaan deze tonen toch niet op mn gitaar?
er zit toch ook een bes op je gitaar?
waarom zou er dan geen ces op je gitaar zitten?
dat is dus mijn vraag, ik snap dat er een bes is (zwarte op de piano) maar tussen b en c zit dan toch niets? of waar zit dan de verhoogde b of verlaagde c.
p.s. hier staan ze ook niet (denk ik):
http://www.akkoord.be/downloads_files/toetsenbord.pdf
de zwarte toets waar jij het over hebt, die noemen we de ene keer een bes, en weer een andere keer een ais
tis dezelfde toets, alleen noemen we hem soms anders
dit heeft maken met de functie van die toets
functioneert hij als een verlaagde b (kleine terts bijv), dan noemen we hem bes
zo werkt dit ook voor de c toets, en alle andere toetsen
ja dat is me duidelijk maar tussen E en F, B en C zit toch geen zwarte toets dus hoe kun je dan bv een bis hebben of eis?