Campbell American Guitar Precix
Gitaar: Campbell American Guitar Precix (Tanya Donelly signature model)
Prijs (evt. met link): Inclusief invoerbelasting € 1300,-. Maar toen stond de Dollar nog wat ongunstiger dan nu.
Vorm: Fender Stratocaster achtig maar wel kleiner.
Muziekstijlen: De Campbells worden veel door Blues en Country gitaristen gebruikt als ik de site mag geloven (wat ik doe...). Ik gebruik hem voor rock in veel diverse stijlen.
Waarom deze gitaar? Voornamlijk omdat ik fan van de naamgeefster ben, Tanya Donelly. Ik heb haar een keer live gezien met de betreffende gitaar en ik vond hem aangenaam klinken.
Kun je het geluid beschrijven? Dit model heeft maar één element: een Seymour Duncan SH-11 Custom Custom humbucker. Clean vind ik het geluid behoorlijk warm. Doet mij een beetje aan de Stratocaster denken maar eerlijk is eerlijk: zo'n kenner ben ik ook weer niet. Hij klinkt wel iets voller en warmer dan mijn SG Standard. De sustain is ook goed. Indrukkwekkend goed zelfs. Zeker weer in vergelijking met de SG. (Daar heb ik inmiddels ook 2 nieuwe Seymour Duncans in gelegd en dat verschil is wel wat minder nu.)
De humbucker is ook single-coil te gebruiken. Dan wordt het geluid wel erg flets, zeker clean, maar dat kan ook zijn nut hebben.
In overdrive is de gitaar overigens een behoorlijk scheur-ijzer. Het "zwaardere" werk kan deze gitaar prima aan naar mijn mening.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ... De gitaar speelt zeer soepel. Tot deze gitaar was mijn SG mijn enige gitaar, en die vind ik nog steeds fijn spelen, maar de Precix is gemakkelijker te bespelen. Ik weet niet hoe of waarom (Smallere nek? Betere ligging van de snaren?) maar het gaat gewoon soepeler.
Ik heb al aardig wat positieve kritieken gelezen over de diverse modellen van Campbell American Guitar en kan in elk geval de Precix van harte aanbevelen als een goede all-round gitaar van hoge kwaliteit.
Website Campbell American Guitar
Review van de Precix
Harmony Central reviews van de Precix
Review van 3 andere modellen
Plaatje van mijn gitaar zal ik opsnorren en er later bij zetten...