Een AKG C451, een Neumann KM(1)84, of de nog veel duurdere mics van Schoeps, maar een Sanken CU31 of CU32 is ook mooi voor akoestische gitaar.
Kleinmembraan condensermics dus, de goedkopere is en blijft minder mooi.
Printable View
Een AKG C451, een Neumann KM(1)84, of de nog veel duurdere mics van Schoeps, maar een Sanken CU31 of CU32 is ook mooi voor akoestische gitaar.
Kleinmembraan condensermics dus, de goedkopere is en blijft minder mooi.
Volgens mij bedoelde hij klassieke MICS voor een gitaarversterker :)
Maar ik gebruik ook vaak grootmembraam condensators voor akoestische gitaar hoor, een of twee u67's klinken prachtig, of goedkopere als SP b1's klinken ook prima.
@skanky:
Ik bedoelde inderdaad mics om een elektrische (versterkte) gitaar op te nemen...
Die Ribbon mics lijken me ook erg cool inderdaad, maar ik dacht dat die over het algemeen vrij kwetsbaar zijn en niet zo goed tegen grote geluidsdruk kunnen...
De 421 had duidelijk meer laag en transparantie dan de SM57, de SM57 leek eigenlijk alleen maar een soort lelijk, nasaal en schreeuwerig middengebied mee te geven, maakt alles heel krasserig...
Dat van die 30 a 50 cm afstand was ook wat ik bedoelde, geeft het geluid echt veel meer body volgens mij, maar wat zijn dan goede (klassieke) mics om daarvoor te gebruiken?
Ribbons kunnen wel tegen geluidsdruk maar niet tegen luchtstromen, en zo erg heb je dat niet bij versterkers....een Royer 121 kan tot max 135dB, dat haal je niet zo maar....
Een 57 kan heel bruikbaar zijn hoor, het heeft heel erg met plaatsing te maken en met de combinatie met andere microfoons.
Microfoons die ik gebruik op 30/50cm afstand zijn oa: Neumann u87, MG m990 of de goedkopere SP B1/C1, soms werkt ook een akg c414 ook nog wel eens goed.
Als je een mic op wat afstand plaats moet je wel goed luisteren of ie nog in fase staat of dat je de polariteit om moet draaien.
Over die faseproblemen heb ik inderdaad wel eens iets gehoord...
Ik geloof best dat zo'n SM57 bruikbaar kan zijn hoor, hij prikt wel door de mix, alleen is het gewoon niet echt een representatief geluid...
Volgens mij zijn de meeste mics die je nu opnoemt wel echt hele dure jongens is het niet?
MG staat voor Mogami en SP voor Sennheiser Pro als ik het goed begrijp?
Nee, MG staat voor Microtech Gefell, dat is idd een dure jongen. SP staat voor Studio Projects en is juist behoorlijk goedkoop, een B1 kost rond de 100 euro en kan je ook live gebruiken om close te mic'en, klinkt geweldig!
Ah, allemaal namen die ik helemaal niet ken... :D
Goede tip van die Studio Projects, dat is inderdaad niet zo duur, is hij voor gitaristische toepassingen beter dan zeg een Rode of zoiets?
Ja dat vind ik wel, persoonlijk heb ik niks met Rode's. Voor dat geld zijn er veel betere mic's te vinden....zoals bv Audio Technica AT4040
Oh, je bedoelt amp micing. Probeer ook eens een Beyer M88.
Als je voor cleane geluiden gaat is die ook mooi. Ik heb voor een Vox versterker met Shadows geluiden een Neumann M149 gebruikt samen met een 50 jaar oude AKG D14S. En iedereen vindt die D14S mooier dan de Neumann.
Voor die Neumann heb ik meer dan 4000 euro ex BTW betaald, de AKG D14S kocht ik voor 75 euro via Marktplaats.
Voor gitaar amps gebruik ik meestal de Sennheiser MD421, de MD441, de Beyer M88, de genoemde AKG en ook wel de SPB1.
Als ik twee of meer mics gebruik zet ik ze ook vlak voor de speaker en dan nog moet je fasefouten oplossen met minieme verplaatsingen.
Als je een microfoon op enige afstand plaatst heb je hoe dan ook een fasefout, de truc is om er geen last van te hebben.
Als je een goed klinkende ruimte hebt zet dan eens een microfoon neer die de andere kant op gericht is, dus van de versterker af. Je krijgt verassende effecten met dit gereflecteerde geluid.
We zitten zwaar off topic nu.
BTW, the 57 is a piece of junk.
Ja, sorry van dat off-topic gedoe, ik dacht dat het om klassieke mics ging om een (elektrische) gitaar mee op te nemen...