wat vinden jullie eigenlijk van mijn vader moeder kind verhaal?
helpt dat ter verduidelijking van het tonica, dominant en mediant verhaal?
of werkt het eerder verwarrend?
Printable View
wat vinden jullie eigenlijk van mijn vader moeder kind verhaal?
helpt dat ter verduidelijking van het tonica, dominant en mediant verhaal?
of werkt het eerder verwarrend?
persoonlijk vind ik het een beetje kinderachtig:P
maar het ligt er natuurlijk aan aan wie je het verteld.
als je echt er in geintresseerd bent en een beetje een volwassen leeftijd heb denk ik dat je het ook wel zonder die synoniemen moet kunnen begrijpen.
altans al ik voor mij zelf spreek,
ik vind het wel creatief bedacht, dat wel ;)
Goed gedaan Jeroen! Leuke manier van uitleggen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Als vervolg zou ik de septiem er in gooien. Daarna 4-klanks akkoorden en tenslotte de penta-ladders, en dan heb je zo ongeveer 99% van de pop- en rockmuziek te pakken. Ik denk dat het op het forum teveel info zou zijn om met 9 t/m 13 te werken. Eerst maar eens wat voorbeelden nav bekende songs zou ik denken. Want DE vraag die altijd nav theorie wordt gesteld is: wat moet ik ermee? :rockon:
ah ja neef 7 komt op bezoek, hahaha :seriousf:
Ik heb nog een vraag. Ik kan blijkbaar niet goed zoeken, maar ik wil juist buiten de standaard progressies spelen. Veel theorie die ik vind valt altijd terug op het stapelen van tertsen binnen de majeur ladder. Ik wil juist weten hoe ik hier uit breek. Bijvoorbeeld als ik in C speel en een F akkoord speel is het dan logisch om naar een Bb te gaan omdat dit het verschil is in de C en F majeur ladder?
Oftewel wat zijn goede modulaties. Hoe kom ik uit deze standaard akkoorden en naar de zoals jij zegt gezinnetjes die niet goed bij elkaar passen. Met soli wil ik namelijk ook meer eruit halen dan de in de majeur ladder blijven.
Wat kan ik het best als zoektermen gebruiken, want ik kan het niet vinden. Ik kom alleen de standaard zaken tegen.
Ik was begonnen met een heel verhaal over gelijkgestemde gezinnen (akkoorden) uit verschillende dorpen (toonsoorten), maar het werd naar mijn mening een beetje onoverzichtelijk toen ik begon over adoptiekinderen (gezinnen met kinderen die uit een ander dorp komen). Als je gezinnen uit verschillende dorpen wilt combineren, kun je het beste zorgen dat ook zij enigszins gelijkgestemd zijn. Of bijvoorbeeld dat het adoptiekind van het ene gezin uit dorp A lijkt op een kind of ouder van het gezin uit dorp B. Of dat alles goed samen gaat in je hele reis, is weer afhankelijk wat je volgende bezoek gaat worden (dorp C misschien?).
Kort praktijkvoorbeeldje dan maar. Stel je speelt in C majeur (c d e f g a b). Een C7 zou dan bijvoorbeeld over kunnen gaan in een Bb en dan Gm of Eb, en iets met B voordat je weer begin met C (verder spelen in C majeur toonsoort). Geen idee of dit echt lekker klinkt, maar theoretisch gezien zou je er iets mee moeten kunnen. Ik zal nog even de noten van de akkoorden uitschrijven:
C7 c e g bes
Bb bes d f
Gm g bes d
Eb es g bes
B b es ges/fis
C c e g
Verder weet ik niet helemaal precies wat ik doe, misschien dat anderen wat kunnen analyseren en uitleggen ... ? Zodra je bijvoorbeeld twee akkoorden buiten je normale toonladder speelt, en je herkent toevallig een andere toonsoort waar die twee akkoorden binnen vallen, dan kun je hiermee verder spelen.
Had iemand nog wat aan dat gezinnen en dorpen verhaal ... ?
_________________,
3 keer 3 is negen
haal doop mies
e man cipatie
joop en jan
en rubber
voor al-
leman
Jeroen,
Ik vind het top dat je tijd besteed aan het uitleggen van dit soort materie.
Eigenlijk vind ik dat alleen opbouwende kritiek toegestaan zou moeten zijn.
Ook al valt het duppie bij mij niet zo snel als gewenst dan toch hulde voor deze acties.
ik weet hier bar weinig van, google is je vriendCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebass
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...orie+modulatie
ik vond 't wel geinig, kan me goed voorstellen dat het nogal onoverzichtelijk werdCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroensnake
ik denk dat het beter is om hier een apart onderwerp over te starten en onze experts er bij te halen
Goeie vraag! Een goeie aansluitende modulatie is vaak 1 extra mol of kruis. Dat zie je juist veel in de jazz met hun II-V-I'tjes. Dan gaan ze eerst bijv.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebass
Am7 - D7 - Fmaj7 (toonsoort F)
om dan te vervolgen met:
Dm7 - A7 - Cmaj7 (toonsoort C: volgende stap op de kwintencirkel: extra #)
Maar je ziet ook wel:
Am7 - D7 - Fmaj7 en dan Fm7 - Bes7 - Esmaj7. Dan heb je er 2 mollen bij.
Lijkt me lastig om op te googelen. Toch een kwestie van de kunst afkijken bij andere nummers. Heeft te maken met componeren. Of met reharmonizen.
En de kwartencirkel:
eerst:
Gm7 - C7 - Fmaj7 (toonsoort F)
en dan:
Cm7 - F7 - Besmaj7 (toonsoort Bes)
(nog veel gangbaarder).