Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Ha, eindelijk iemand met een nuchtere kijk op het hele hout-verhaal.
waarom mensen waarde hechten aan goed hout? Nou, het moet stabiel zijn, en dat jaren blijven (zeker bij een hals). Het moet mooi zijn (mooie flame maple top of een birdeye hals ziet er gewoon goed uit).
Je wilt gewoon het beste, dus ook het beste hout.
Voor wat betreft de klank bij een electrische gitaar begin ik steeds meer te denken dat het hout de klank bepaald, maar dat doen de elementen, je vingers, de snaren en je versterker veel meer.
Wat je zegt over dat houtsoorten onderling een miniem klankverschil opleveren dat versterkt meestal niet te horen is, is niet waar. Houtsoorten bepalen wel degelijk je klank.
Je merkt het bijvoorbeeld al heel goed als je een strat hebt met een esdoorn toets, en je vervangt de hals voor eentje met een rosewood toets.
Doe het eens, als je de kans hebt, en je hoort het verschil.
Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil zit in je manier van spelen. Ik klink op een strat anders dan op een LP, maar je kan nog steeds horen dat ik het ben, en dat geldt denk ik voor bijna iedereen.
Als de klank van hout niets zou uitmaken, waarom zouden de fabrikanten dan nog die mooie houtsoorten gebruiken, en niet gewoon multiplex met fotoflameprint?
Je zou een gitaar ook kunnen gieten uit een kunststof, maar juist doordat ieder stuk hout anders is, heeft iedere gitaar zijn eigen geluid en karakter.
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens, behalve met deze zin: "Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. "