F#/Gb, F en E (power akkoorden).
Die dusCode:e]-------------
B]-------------
G]-------------
D]-4--3--2----
A]-4--3--2----
E]-2--1--0----
Printable View
F#/Gb, F en E (power akkoorden).
Die dusCode:e]-------------
B]-------------
G]-------------
D]-4--3--2----
A]-4--3--2----
E]-2--1--0----
Bump bump >_>
A.u.b?? :(
Sorry RBF, ik zou het niet weten..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reel Big Fish
Heeft niemand antwoord op deze vraag? Kom op jongens! :D
Ok, je kunt het loopje zien als een Dmineur/Dmineur Blues. MAARRRRR... je hebt er wat chromatische noten inzitten, daardoor wordt het wat lastig te herkennen. Dmineur toonladder is: D E F G A Bb C D
Het is moeilijk om losse theorievragen te beantwoorden als je nog (bijna) niets weet van theorie en harmonie. Op de verschillende gitaarsites is wel het een en ander te vinden. Google is je vriend!
Verder was je op zoek naar een goed boek? Ik vind de serie van Jodi Fisher wel goed, "beginning jazz guitar" is een mooi begin. Wordt uitgegeven door Alfred Publishing en o.m. te koop in Amsterdam bij Hampe & van Berkel en Dijkman. (Engelstalig)
Verder kun je meer vinden op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic_scale
En dit artikel op godinguitars.com is ook heel goed:
http://www.godinguitars.com/ofscalesandmodes.pdf
succes ermee!
Hmm oke... niet erg duidelijk (ook niet hoe je nou zag dat het in D stond, ik zou E zeggen, tja, newbie heh :seriousf: ) maar ik kom er wel een eindje mee. Bedankt! :)
Ik snap alleen niet helemaal wat ik met die F#/Gb (chromatisch?) moet doen dan...
Anyway, dat boek is voor Jazz neem ik aan, maar ik wil meer de Rock/Metal kant op. Kan ik dan niet beter een ander boek nemen, iets wat zich meer mainstream op de theorie richt? Liefst ook in het Nederlands. Niet dat ik slecht in Engels ben, maar Nederlandse termen zijn vaak toch duidelijker.
Alvast bedankt!
Muziektheorie is voor jazz hetzelfde als voor metal hoor :satisfie:
Maar goed. Terug naar je vragen:
- Nederlandstalige boeken ken ik zo even niet, maar die zijn er vast.
- Verder vraag je waarom ik denk dat het loopje in Dmineur staat: het loopje komt steeds weer op de D en de A terug, dus het akkoord kan D zijn, of A, gewoon proberen. Een goeie indicatie dat het om (een vorm van een) D-akkoord gaat, is dat de A dan fungeert als de Kwint van D! Je krijgt dan een zgn. 1 - 5 - 1 cadans (waar ook veel klassieke stukken op eindigen) en die wijst dan heel duidelijk richting D.
De reden dat ik vind dat het mineur is, is vanwege de C en de F (kleine terts), en het feit dat het loopje aflopend qua toonhoogte is.
De grap van muziek is: het MOET helemaal niets zijn, qua akkoorden dan. Als je het E-akkoord wilt spelen over dat loopje dan moet je dat gewoon doen. Je merkt zelf wel of je vindt dat het past of niet.
Aha. Mijn bedoeling was om op iedere laatste noot een akkoord te spelen, dus op de F#/Gb, F en E. Dat komt zo mooi uit met die E, lekker palm muten :).
Ik weet nu nog niet helemaal hoe die Guitarport werkt en hoe ik er mee op kan nemen, maar zodra ik het door heb, zal ik het stukje hier ffies posten...
Misschien ga ik vanmiddag ff langs Feedback voor een boek. Ik ga hier weer posten! Bedankt in ieder geval paulusdeBKB!
Zojuist getipt door pimmetje in de chat: www.c-majeur.com. Das wat makkelijker. Sowieso (getipt door Jax) bestel ik het boek Eenvoudige algemene muziekleer. Iemand nog aanraders?
zoals ik al zei kun je beter eerst zelf theorie gaan leren ik wil je wel zeggen maar het heeft heel weinig zin op die manier omdat je het het dan niet begrijpt.
2 dingen die ik al gezegt had is belangrijk bij powerakkoorden.
1.ze zijn dus niet majeur of mineur daardoor geven ze geen duidelijke toonsoort je kunt wel de sugestie wekken van een toonsoort door standaard trappen schema's(zoals bv een I IV V)te spelen in powerakkoorden.
dus simpel voorbeeld I IV V is Cmaj Fmaj G maj dan speel je dus C5 F5 G5-->je oren zullen dit herkennen als een Cmajeur toonsoort al is het dus niet zo!
2.doordat ze geen duideijke toonsoort geven bv als je gaat hakken op de E snaar(E5)zoals veel in metal ,dan kun je er ALLES op spelen.