-
Dan gok ik dat het wel mee valt :D
Tsjonge Nico, heb je een slechte bui?
Af en toe een aanname en die controleren is ook een manier van troubleshooten hoor, niet iedereen begint met het bellen van Eneco als de stroom uitvalt, sommige mensen kijken eerst in hun eigen stoppenkast...
-
Nee hoor en die mensen gan dus kijken of de stop door gebrand is (= visueel meten) gaan daarna kijken of er niet een apparaat rook uit komt of stink of geblakerd is (= meten [geur]). En gaan niet redeneren. Goh zal de wasmachine toch niet stuk zijn....laten we maar alvast een nieuwe kopen.
Tot nu toe zit je al een aantal dagen te puzzelen wat het toch wel niet zou kunnen wezen. Terwijl als je de scope en een meter had gepakt het waarschijnlijk in een paar uur had opgelost.
Nico
-
Ik HEB de scope er aan hangen en meet me gek :(
Ik weet gewoon niet waar ik naar zoek...
-
Dan beginnen bij de basis.
1) kloppen alle spanningen?
2) kloppen alle weerstandswaarden?
3) Hoe groot is het ingangssignaal?
4) Hoe groot is het signaal bij elke trap?
5) Hoeveel stroom loopt er door de eindpitten?
Nico
-
Met veel moeite een testsignaal van 20mV ingesteld (scope calibreren - hoe ging dat ook alweer) zit veel ruis op zo'n klein signaaltje dus een mooit sinusje is het niet nu...
Ga nu meten
-
Ok, ik hoop dat dit voor de overige lezers ook interessant is (?)
Met ingang van 20mV (top-top waarde, een sinusje van -10 to +10 dus)
Na 1e trap: 2V
Na 2e trap (kathode van 2e helft V2) is de handel natuurlijk afhankelijk van de volumeknop VOL I:
- standje "2": 4V
- standje "4": 7V
- standje "6": 10V
- standje "8": 36V
- standje" "10": 60V
t/m standje 8 blijft de sinus mooi schoon, daarna komt er zichtbare ruis op de toppen...
Ik ga nu alle componentwaardes t/m hier even meten.
-
t/m 2e stage, alle weerstanden geen overdreven afwijkingen.
Tijd voor sociaal zijn en een film aanzetten ofzo ;)
-
Dus kan je dat in ieder geval elimineren....Beetje laat voor sociaal gedrag...
-
Laat? tIs half 10 :)
Morgen verder.
-
die van mij geeft niet zoveel ruimte hoor op zaterdagavond....