het maakt ook nog een wereld van verschil of je een transistor half stack met een buizencombo vergelijkt: buizen geven een mooier geluid (imo) maar zijn dan ook veel duurder...
Printable View
het maakt ook nog een wereld van verschil of je een transistor half stack met een buizencombo vergelijkt: buizen geven een mooier geluid (imo) maar zijn dan ook veel duurder...
40W buizen gaat bv. ook veel harder dan 100W transistor en het verschil tussen 50W en 100W buizen is (bij Marshall plexi's dan) 3 decibel. Bij buizen EN transistor versterkers is het dus niet zo dat 100W per definite 2 keer zo hard gaat als 50W.
een combo volstaat in de meeste gevallen. zeker als er een PA gebruikt wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thom TK
ik gebruik een Rivera R55 met daaraan een extra cab met een 12 inch speaker. dit levert meer dan voldoende geluid voor de meeste situaties. als je met een PA werkt, volstaat het voor alle situaties.
sommigen stellen dat een stack meer mogelijkheden biedt. dit is dus niet het geval. een combo geeft je alle mogelijkheden die een stack ook heeft + het gemak van klein en draagbaar.
je kan aan een combo, mocht dit nodig zijn, net zo goed een 4 maal 12 speakerkast hangen namelijk.
stacks zijn er voor de show. 8-)
klopt niet helemaal, 3 decibel is precies een verdubbeling van de geluidsintensiteit en dus van het vermogen, als het vermorgen echt het enige is dat verandert krijg je dat bij alles waar geluid uit komt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sash
Als je trouwens vindt dat je amp niet hard genoeg gaat moet je er wat dichter bij gaan staan, geluid werkt kwadratisch (kwadratenwet> 2(pi)r^2), twee keer zo dichtbij is 2^2=4 keer zo hard.
nog iets leuks over 100 watt en 50 watt dat in het voordeel spreekt van de mensen die zeggen dat 100 watt echt wel veel harder is dan 50 watt.
stel je speelt in een band met een drummer die hard slaat en 50 watt produceert met zn snare drum (voorbeeldje) jij gaat daar staan met je 40 watt pro reverb op vol vermogen, dan levert de drummer 100% en jij slechts 80% relatief gezien, als je dat vergelijkt met een 100 watt amp voluit dan lever je opeens 200% vanw at de drummer levert.
ik heb een halfstack, puur om ruimte gebrek
dat lijkt heel dubbelzinnig, maar nu kan ik met 1 4x 12, en meerdere tops spelen. (of in iedergeval 'hebben ') want als dit beiden combo's waren, dan had ik geen plek meer, en nu is het gewoon simpel uitwisselbaar
daarbij komt dat ik de meeste tops koeler vindt dan de meeste combo's
ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicci
ik vind mijn top veel draagbaarder om van huis naar repetitieruimte mee te nemen dan een combo hoor, mijn top weegt 20 kgen is makkelijker te dragen dan een combo (meestal 30 kg of meer)Citaat: