Polyurethane, die barstjes vertoont en er vervolgens met gemak afgaat?
Printable View
Polyurethane, die barstjes vertoont en er vervolgens met gemak afgaat?
Mijn '92'er bladerde ook.
Dat over de fretjes lakken is gewoon een beetje een ding.
Maar goed.
Kennelijk te testen met aceton.
Zou zeggen; doen!
En if so?; lekker kliederen met nitro dan.
Ik ben totaal geen Fender Whisperer, maar kan met redelijke zekerheid melden dat jouw gitaar géén nitro lak heeft. Vroegah was nitro zo ongeveer de lak van alles, zelfs auto's, maar Fender is daar vrij snel vanaf gestapt.
Nitro heeft wel wat voordelen, maar relict behoorlijk vlot (wat tegenwoordig helemaal in is), het vloeit fantastisch bij het spuiten en de kleuren zijn heel natuurlijk. Het nadeel is dat je er als arbeider vrij eenvoudig invalide van wordt of zelfs aan dood gaat. Wat dat betreft eigenlijk een voortzetting van het oorspronkelijke bedrijf van DuPont.
Allen bedankt voor de wijze woorden!
Toch nog even dit:
het begint er stevig op te lijken, na nog wat zoekwerk, dat de finish op mijn strat polyurethaan is.
ik heb altijd gedacht (én gelezen) dat polyurethaan slijt- en krasvast is, veel steviger dan nitro en slechts met de grootste moeite van je hout (gitaartoets) is af te krijgen, vaak d.m.v. slijpen.
Daarom, als ik nu mijn toets bekijk die vol zit met craques (haarscheurtjes in de lak, die ook lós lijkt te komen), dan verschiet ik hier wel van!
Ik dacht 'm plaatselijk 'even' met nitro over te spuiten, maar dit wordt 'n heel ander verhaal.
Kan ook nog zijn dat de vorige eigenaar 'iets' met nitro heeft uitgeprobeerd (over de poly dus).
Paar puntjes.
Die toets wordt natuurlijk niet zo dik gespoten als een body, en die lak wordt continu onderbroken door de fretslots. Daar gaat, heel subtiel, vocht tussenkruipen. Die hals beweegt véél meer dan de body, dus die lak beweegt ook daar veel meer. Geen wonder dat die dunne poly dan daar barstjes vertoond.
Poly is veel harder dan nitro, en veel minder gevoelig voor temperatuur (je kan harder polijsten voordat de lak echt zacht wordt), dat is echt wel zo. Maar los krijgen? Nee, dat is kinderspel. Fohn erop en het laat zo los.
Dank je, Orpheo.
Ik zou de ruimte tussen de 1e en 2e fret (die is nu kaal en blank) kunnen grond en op kleur kunnen brengen met nitro. Dit 'n paar weken laten drogen en er dan overheen gaan met poly blank?
Poly over nitro zou moeten kunnen, andersom niet heb ik begrepen.