Oorspronkelijk geplaatst door
vulvasonic
Ik ben een groot liefhebber van metalen nuts. Ik denk aan die ball gevallen die op de eerste Jeff Beck signatures zaten (plus de eerste serie Deluxe stratocasters meen ik). Messing, ook lekker. Maar waar ik zelf de meeste ervaring mee heb is de locking nut op één van mijn Japanse strats, behorend bij de Kahler Spyder trem. Als ik de gitaar voorzie van nieuwe snaren, dan klem ik in de eerste twee of drie dagen het spul nog niet vast. Klinkt misschien idioot, maar ik ben verliefd op dat geluid en de snaren hebben alle vrijheid om te bewegen naar de zijkanten (vergelijk het qua uiterlijk met de zogenaamd brom eliminerende metalen 'tanden' naast de elementen van een Jaguar), waardoor geen enkele snaar springt of vals gaat klinken. Dus zónder de locking nuts vind ik ze al geweldig. Ergens ook logisch. Immers, het geluid sluit veel beter aan bij dat van snaren over een fret, dan dat van snaren over een ander materiaal.
Weliswaar geen metaal, maar ik zou het liefst een groot deel van mijn collectie laten voorzien van Graph Tech spul. Het heeft uiteraard veel minder die wonderschone metalige klank, maar daar staat tegenover dat ik me altijd veilig voel met dat Graph Tech spul. En het klinkt beter dan de meeste alternatieven. :)