-
http://i591.photobucket.com/albums/s...oodjazzer5.jpg
Vandaag weer hard gewerkt al zeg ik het zelf. Het "geultje" waar de lage E door moet in het staartstuk uitgevijld voor de dikke E bassnaar.
http://i591.photobucket.com/albums/s...oodjazzer4.jpg
Attilla Zoller pickup gemonteerd. Mooie cleane heldere sound. Dikke Alpha 500K potmeter erachter en dan hup naar de uitgang. Topkam vervangen door een Graphtec, de oude was geknapt bij de dikke E bassnaar... Was wel een roundwound. Ik heb er nu flatwound Fender bassnaren op en Thomastik Infeld 013 flatwound gitaarsnaren. So far so good. Vol en warm geluid met fingerstyle jazz.
-
Trekt de hals dat wel allemaal op termijn?
Maar indien ja, te gek experiment. :)
-
Haha, te gek dat je zo durft te experimenteren! Ben benieuwd naar het resultaat! (Soundwise bedoel ik dan --> opnamen! :) )
Zelf ben ik een veel te traditionele eikel voor dit soort dingen, zou ik nooit durven. Ik moet wel zeggen dat ik bij het begeleiden van een zangeres of een ander solo-instrument met alleen gitaar, de lopende bassen gewoon uitvoer op m'n gitaar (zit .013 flatwound op) en dat kan zelfs teveel gaan 'boemen' in de bas, zeker als je de bassen met de duim doet, beetje à la Wes, dan demp je ze ook nog wat. Geeft in mijn oren voldoende suggestie van een contrabas.
Maar nogmaals: petje af!
-
Vanmiddag een saxofonist van de jazz workshop op bezoek gehad, even gejamd, geen opnames gemaakt, stom he! :dontgeti: Ik zal eens kijken qua soundclip.
Halsje houdt het prima. Bedenk dat een gitaar een schaallengte heeft van pakweg 25 inch. Een Fender bas is 34 inch. Snaarspanning hangt af van materiaal, snaardikte, schaallengte en de toonhoogte waarop we de snaar stemmen.
De snaarspanning is juist wat laag vooral op de lage E. Die klinkt vooral onderin wat modderig. Ik heb er nu longscale snaren op, Fender flatwounds. Misschien ooit nog eens shortscale snaren erop. Maar experimenteren met bassnaren is duur. Ik had er eerst roundwounds op maar die vernielden mijn topkam en eten je frets op...
Ik heb de snaren achter de brug en de topkam gedempt met schuimrubber. Ik probeer de bassnaren wat af te dempen met mijn rechterhandpalm. Aanslaan met de duim dus, de gitaarsnaren met de vingers.
Ballads gaan wel, bossa, eenvoudige jazzblues in medium tempo. Uptempo bop nummers met walking bass is, ehhm, uitdagend :soinnocent:
Ik vind het wel te gek dat ik nu dat octaaf eronder hebt wat je altijd mist als je alleen speelt zonder bassist. De afstand tussen de basnoot en de rest van het akkoord wordt nu ook groter, je krijgt dus bredere akkoordliggingen net als bij een piano. Klinkt beter vind ik.
-
Oh ja als jullie denken dat ik gek ben, dan hebben jullie gelijk :seriousf:
Maar ik ben helaas niet de eerste met dit idee, kijk en luister hier maar eens naar...
http://www.youtube.com/watch?v=-B7btsk6ASE
-
-
Opbouwend bedoelde opmerking. Dit is hoe dan ook een stijl die wat jaartjes nodig hebt voordat het echt leuk wordt, en soepel lijkt.
Timing is niet helemaal lekker. Doordat het nu veel meer klinkt als een beperkte bassist & een beperkte gitarist, ipv 1 gitarist die meerdere partijen uit zijn instrument haalt lijkt dat nog kritischer. Af en toe een rake met gedempte noten, of een ghostnote op de 3 achtste van de baspartij (daarvoor kan de wijsvinger heel handig zijn. Je kunt veel voordeel halen als je de pink kunt gebruiken bij het aanslaan) Qua geluid biedt het best mogelijkheden, maar ik denk wel dat je nu je baslijn ook echt niet even op de D snaar kunt doortrekken.
-
Ik heb even snel wat ingespeeld. Maar je hebt inzover gelijk dat ik altijd meer een plectrumgitarist ben geweest en dit is weer een heel andere pot met wurmen. Je moet ook niet alternating bass spelen zoals de akoestische fingerpickers. En je hebt maar 2 bassnaren dus je moet veel heen en weer fietsen over de hals.
-
Klopt, ik zou trouwens (terwijl ik dit soort begeleiding heel veel gedaan heb) ontzettend moeten oppassen om de baslijn niet af en toe over de D snaar door te zetten. Maar timing en groove zijn gewoon zo vreselijk essentieel. Per akkoord/greep gewoon wat baspatroontjes uitwerken die je bij die greep kunt gebruiken, en dan in walking bass stijl, bossa achtig snel en langzaam, met verschillende patroontjes voor de baslijn, en verschillende patroontjes voor de vingers. Die dingen goed doorspelen met een lekkere feel, tegen een metronoom op 2 en 4 bv. Als je die patroontjes hebt kun je vrij snel ter plekke een begeleiding in elkaar draaien als iemand een akkoordenschema voor je neus zet, zonder al te hard te hoeven denken. Voor deze stijl 'time well spent' It don't mean a thing if you can't tap your foot to it!
Een paar van die echte uitdaging dingen kunnen ook leuk zijn, zoals I Wish, of Superstition waarbij je een baslijn zo consequent mogelijk moet laten door laten lopen. Of bv. zoiets
http://www.youtube.com/watch?v=W4X1PZEpR_A
-
Hi
Ineens wist ik weer waar ik dat eerder was tegengekomen. En ineens wist ik het weer: Zoot Horn Rollo, een van de vele personen die ooit met Captain Beefheart hebben gespeeld.
http://www.youtube.com/watch?v=I03ARMNnZS4
Trouwens een loop stationnetje een idee voor je? Hoe zijn je avonturen verder verlopen?
Kortom, ik ben nieuwsgierig.
Vriendelijke groet, Gus