ja, lekker rauw :p
Printable View
ja, lekker rauw :p
Thanks Bass Blom!
More people? More people? More people?
Hi
Naast (lees: NAAST) de mening van Aaronstonebeat leg ik een afwijkende mening.
Je hebt autobiografich, als meest intieme vorm. De 'ik' uit je liedtekst vertelt van dingen die die 'ik' zijn overkomen. Als je dat een beetje persoonlijk vindt, kun je doen als of het om een ander gaat. Die kun je hij of zij noemen.
Ik ben daar allemaal niet zo voor.
Autobiografisch kijkt naar binnen. Is self centred. Geen echt goede zaak voor een artiest. Het leidt ook vaak tot ontboezemingen waarvan ik denk dat ik daar als publiek helemaal niks mee te maken wil hebben. Of ronduit zielig egocentrisch gedoe zoals bij Crosby, Stills, Nash. Gingen ze weer eens aan partnerruil doen en dat werd de volgende single. Wat een treurigheid!!
Je kunt ook denken: we leven in een maffe wereld. Laten we hem een beetje maffer maken. Biografisch dus. De 'ik' uit de songtekst, wordt geconfronteerd met een TomTom met Gilles de la Tourette. Zie mijn publicatie van de tekst Tom de la Tourette hier op GN.
Of je kunt last hebben van een auto die terugscheldt. Of van een vouw die terugslaat.
Of je kunt net van plan zijn Gill te zoenen totdat je de heerlijke kont van haar zusje in beeld krijgt.
Of met een beetje gegoochel met de taal
Drink een glas Albarino*
Duitse druif? men zegt van wel
een neus van hele foute boeketten
de hele wijn ruikt naar overspel
Of de spot drijven met gejank:
De werkdruk is gigatisch
met zo'n stress is t zo gebeurd
en geen hond die t wil geloven
k heb laatst mijn nagel nog gescheurd
Ik had laatst nog verkering
want ze had een lekkere kont
tot dat ik de graffiti las
over haar relatie met haar hond
Over kennelijke misstanden:
Overwerkte doktertjes in het AMC
ze zien er zo slecht uit dat je bijna zou zeggen:
ga zitten jongen, wat scheelt eraan
Overleeft dit huwelijk
een bezoek aan |IKEA op zaterdagmiddag?
Of:
Feng Shuï gaat de deur uit
net als Almere stads milities
als tegenhanger van de Kama
doen wij boze bedposities
Of tegen yuppen taal gebruik:
Waar ik vooral tegenop zie is de quality time
het moet allemaal ineens zo leuk
Als je iets zoekt met een korter leven
dan de plantjes van Ranzijn
dan is het wel het waanidee
dat alles leuk moet zijn
Op vakantie? Leuk!
Shoppen? Leuk!
Journaal kijken? Leuk!
Naar IKEA? Leuk!
leren sparen? Leuk!
leren zwemmen? Leuk!
leren sparen? Leuk!
leren strijken? Leuk!
Of insider grappen**:
Met groet van Max Tailleur
Zelf tot in de dood trouw
Max schreef Pot voor meneer
Jij schrijft Pot voor mevrouw
Nou ja, je snapt.... met een beetje pech ga ik nog een uurtje of wat zo door.
Wat ik hoe dan ook zou voorkomen? Ik hou van jou ik blijf je trouw. Of andere treurige ontboezemingen die 'je alleen in een liedje kunt zeggen'. Zoals I have to say I love you in a song. Jim Croce bijvoorbeeld.
Denk er maar eens over na en kom er maar op terug als je daar nog eens verder over van gedachten wilt wisselen. Daarvoor is een forum misschien niet de meest handige plaats, zeker als je over jouw ideeën wilt praten zou ik dat niet hier doen. Ik sta op het punt weer een idioot aantal niet gebruikte ideeën weg te donderen, dus mij zal het jeuken allemaal. Snap je?
Wat ook nog een rol speelt, is dat autobiografisch enorm afremt. Het zijn jouw echt gevoelde emoties en daar wil je serieus mee omgaan.
Gewoon biografisch, dus de 'ik' die van alles meemaakt, schrijf je met wat geluk in een 20 tot 30 minuten.
Dan heb ik nu goed nieuws: Het is zondag. Aan het werk!!!!!
Vriendelijke groet, Gus
* geen idee of ik het goed heb geschreven
**de insider grap snapt Han S wel en de rest waarschijnlijk niet. Zo kun je voor de grap geintjes verstoppen in je tekst.
OMG :crazyhappy: duhsjaak slaat op hol :hide:
Hi
Ik ben altijd op hol.
Ik schrijf iedere dag een liedje. Zo'n liedje is gebaseerd op een ideetje. Mijn ideetjes schrijf ik op in een ideetjes blok. Er zijn veel meer ideetjes dan liedjes. Iedere drie jaar gooi ik de ideetjes die niet zijn gebruikt weg.
Niet om op te scheppen dus, maar om Wis uit te dagen. In Amsterdam is er een oud spreekwoord dat zegt: Van wat, komt wat. Dus alleen als je iets doet kom je op een nieuw idee.
Dus, Bass. Jij hebt nu Guckenheimer Sauerkraut Band in bezit. Jij, met de dame, ook aan de slag. Ze is vast wakker.
Mijn hele leven ervoor gestreden om geen manager te worden, en nu probeer ik iedereen aan het werk te zetten. Lachen hoor.
Fijn weekend, Gus
yeah, duhsjaak for prez :cheerup:
@DuhSjaak
Dankje voor je verhaal.
Ik heb het met plezier zitten lezen!
In de mei vakantie heb ik zeeen van tijd.
+ een eigen huis voor een week (teksten schrijven) dus
Heb dus gelijk al een onderwerp haha.
Dankje! wist niet dat het eigenlijk zo makkelijk was.
Maar ik wel het natuurlijk wel in het engels doen.
Want dan weer wat moeilijker is..
Tnx!
Hi
Engels is niet moeilijker. En ik zal je vertellen waarom.
Een tekst (een lied) heeft een bepaald formaat. Een ritme. Binnen dat ritme van de melodie, past een bepaalde tekst. Of het past wordt bepaald door het aantal lettergrepen.
Dus als je een tekst gaat schrijven maak je met jezelf een afspraak. Alle regels hetzelfde aantal lettergrepen klinkt wat mechanisch. Kleine variaties klinken vloeiender. Bijvoorbeeld:
Couplet (regel van)
7
6
7
6
een bruggetje met iets kortere zinnen geeft wat spanning, dus bruggetje
5
5
5
7 lettergrepen
Refrein afhankelijk van wat je wilt, mar zou ook
7
6
7
6 kunnen zijn
Engels is makkelijker is zo'n ritme (metrum) te passen omdat zij nooit hebben toegegeven aan die debiele Germaanse manier van plakwoorden.
Zij hebben heel veel woorden van één of twee lettergrepen. Als je je tuintje wilt straten, zijn kleine steentjes makkelijker dan van die grote. Da's met woorden niet anders.
In navolging van een Engelse heer, maken H.H. Polzer en ik al 25 jaar 'ollekebollekes', een dichtvorm die is afgeleid van de 'humpty dumpty'.
De vorm is vrij, maar de 2e zin van het tweede stuk is één woord van 6 lettergrepen. Mag wel anders, maar dan is het geen ollekebolleke.
Ik heb het veeeeel makkelijker dan die Engelsman. Catwalkmodelletje, fundamentalistisch, mijn dochter en ik hebben ooit een zoektocht door de taal gehouden. En schrokken van het aantal woorden (ondertussen) met 6 of meer lettergrepen.
Investeringsbankier is zes, maar milieuaansprakelijkheidsverzekering, zijn er 11!
Dus er zijn veel woorden in de NL taal die zo groot zijn dat ze niet meer in een tekst passen, de tekst ontwrichten en zo.
In het Engels overkomt je dat niet zo snel. Ook niet omdat je in het NL nogal eens hebt dat het woord past (metrum) maar dat het qua uitspraak of accent niet meer is te doen. Ik heb haar op mijn RAdar klinkt goed, maar raDAR klinkt Wilders. Slecht geintegreerd dus.
Andere truuk: Zoek een liedje op dat eenvoudig is en dat je goed kent.
Tel het metrum, dus tel het aantal lettergrepen.
Schrijf een tekst op je favoriete liedje. Als de tekst af is bedenk je er een andere melodie bij.
De voorbeelden mag je met plezier gebruiken. Die waren vooral als voorbeeld over een 'ik' die wat dingen overkwam die uit de fantasie kwamen. Ze hebben het niet tot liedje geschopt, dus die gaan op korte termijn weg. Be my guest, zeggen ze in da UK.
Schrijf maar heel veel. Dan zit er zeker leuk spul tussen. Schrijf je er maar een paar, hoe groot is die kans dan? Heeeeeel klein dus.
Some girls van de Stones wordt beschouwd als één van hun sterkere platen. Daarop staan 10 liedjes. Daarvoor namen ze er 40 op. Enig idee hoeveel ze ervoor hebben geschreven? Als je heel veel schrijft, kun je gaan schiften: Die wel, die niet etc. Als je er 3 schrijft niet. Dan zul je het daarmee moeten doen.
Sukses.
Vriendelijke groet, Gus