Hoe staat je bias ingesteld? Dat maakt ook wel wat verschil.
Printable View
Ah, ik dacht dat je Dries quote om mij iets te vragen ... Excuses.
Mocht het probleem zich netjes verplaatsen dan heb ik dus waarschijnlijk 2 gematchte sets van 2 buizen ipv een quadje. De niet-nader-te-noemen-amp-tech-waarvan-jullie-allemaal-weten-wie-het-is heeft ze toch heel duidelijk verkocht als perfect gematcht kwartet die hij zelf nog ingebrand en nagemeten heeft.
Ik zou eventueel dan wel een gematchte quad kunnen aanschaffen, of kijken of ik met 2 EL34L's uit m'n 1987x en/of m'n 2x 2204's een betere quad kan samenstellen.
... maar als het niks uit maakt wat een individuele buis aan ruststroom heeft maar het om het paartje gaat maak ik me misschien wel druk om niks! Toch?
Net de 2 paren van plaats verwisseld, versterker aangezet en uit standby gehaald. Vandaag komt er 219VAC uit de muur en na gelijkrichten is dat 464VDC. Bijna 20V minder dan eergisteren dus. Door naar de biasmeting ...
V4: 25.5mV, V5: 25.2mV. Tot zover wat ik verwachtte: iets minder DC, dus een koudere bias en dit is het setje wat aan de andere zijde ook zo'n lage bias had.
V6: 23.0mV, V7: 22.9mV. :(
Je doet het ook verkeerd. Dat wil zeggen je hebt nu wel bewezen dat je twee verschillende paren hebt. Op zich is dat niet zo erg als je maar links en rechts van de middenlijn hetzelfde hebt staan. Wat je het beste kan doen is de zwakke buizen aan de binnenzijde zetten en de sterkere buizen buiten. De trap is in zijn totaliteit dan toch in balans. Geen vuiltje aan de lucht. Als je een scoop hebt kun je kijken wat het bromniveau aan de uitgang is. Als het goed is wordt dat minder naarmate de trap beter is gebalanceerd. Bij een TwinRev kun je de balans instellen op minimaal hum. Jij moet dat dus doen met zorgvuldige selectie van de buizen.
Ik heb dat ook al eerder meegemaakt bij het maken van mijn versterker, de fluctuatie in de netspanning. Tijdens piekuren was het bij mij 210-215 VAC, tijdens daluren dik 235 VAC. En je maar afvragen waarom je versterker af en toe anders klinkt met dezelfde instellingen :dontgeti: