Buitendiameter 4 mm.
Printable View
Buitendiameter 4 mm.
Wow, da's toch echt klein? Moeten die vijzen dan zo weinig krachten opnemen?
Hoezo klein? 4 RVS schroeven van 4 mm die in de volledige dikte van het halshout grijpen. Dat zet een beste kracht en de hals moet inderdaad goed vastzitten.
Ja daar heb je wel 'n punt. Fender lijkt standaard trouwens 45mm lengte schroeven te gebruiken, wat ik persoonlijk wel kort vind.
Is het verder zo dat van RVS schroeven de kop sneller afdraait? Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien RVS toch een eind taaier is dan de doorsnee ferro vijs
300 kg trekkracht per schroef x 4.
Ok zal dan gaan voor de 4,5 x 50 mm schroeven. Die komen mooi net tot onder het fretboard.
Ik heb slechte ervaringen met RVS schroeven uit de bouwmart (Karwei). Had daar RVS schroeven gehaald voor een klusje in huis, en bij een schhroef een kop afgedraaid. Bleek dus helemaal géén RVS te zijn, maar vernikkeld messing. Om te proberen een doosje van een andere diameter en lengte gehaald, schroef doorgezaagd, en precies hetzelfde. Terug naar de bouwmarkt voor een verklaring, met als antwoord "meneer, ze roesten toch niet" :seriousf:
Ik heb ze steeds bij de gamma gehaald. Dat is absoluut geen messing; ik koop ze te lang en snijd met de dremel de punt eraf, zo kan ik de binnenkant bekijken. RVS is ook licht ferromagnetisch, messing helemaal niet.
Roestvast staal is niet per definitie magnetisch hoewel het een groot aandeel ijzer bevat. Roestvaste staalsoorten van de 300-reeks uit de AISI zijn austenitisch en daarom niet-magnetisch in geleverde toestand. Roestvaste staalsoorten van de 400-reeks uit de AISI alsook duplex roestvaste staalsoorten zijn daarentegen wel magnetisch.
De test met de magneet gaat in de gevallen van RVS niet altijd op. De meeste RVS legeringen zijn niet magnetisch.