Wat bedoel je met hoog voor de diode's?
nee 255 x 1.41=360V en dat is een beetje veel voor een el84
Ah bedoel je dat, ik dacht dat je de diode's bedoelde vandaar mijn vraag. Maar, die EL84 red dat wel hoor. Ze draaien vaak op 120%
edit:
Nog even over nagedacht en misschien heb je gelijk om het anders aan te pakken. De hoge spanning is in dit geval juist wel gunstig maar dan moeten er eerst wat meetwaarden bekend worden.
/edit
Misschien kunnen we deze iets te hoge spanning mooi misbruiken.
Heb je de trafo wel op 240 staan anders kom je waarschijnlijk daarom al te hoog uit. Als je dat hebt gechecked meet dan even secondair op de hoogspannings wikkeling en de gloeidraadwikkeling. De wikkelingen zijn onbelast dus zullen toch al teveel aangeven maar als de trafo op 220 staat doet dat ook nog eens een flinke duit in het zakje.
Heb je de juiste gegevens op een rijtje dan kun je beginnen met de voeding te bouwen en in bedrijf te stellen. Misschien heb je hem nog in elkaar zitten, is dat geval kun je al heel snel aan gegevens komen.
Als we de spanningen weten kunnen we een filter maken voor de afvlakking van de rimpel. Omdat de smoorwikkeling ook wel wat audiovermogen vreet is het misschien handig deze wikkeling toch niet te gebruiken maar gewoon te zorgen voor een strakke spanning.
Spijtig, ik heb het net te laat gelezen, hij ligt uit elkaar.
Op de zijkant van de trafo staat dat er 255V uitkomt, maar ik ga het nog eens nameten. Ik kan er zo even een stroomdraad aan solderen, geen probleem. Morgen of woensdag.
Eventueel wil ik er wel een buizengelijkrichter in zetten als de spanning te hoog blijft. Eventueel zelfs een GZ34 met een klein extra trafootje, dat kost toch geen drol.
Volgens het schema van de Gavotte is er na gelijkrichting zo'n 273 Volt DC aanwezig, een pak minder dan de theoretische 360 Volt dus die seleniumgelijkrichter neemt toch wel wat spanning weg.
EDIT: Cluseau, ik heb het schema ontvangen, dank ervoor. Jij blijft maar dingen uit je hoed toveren :D
De schema's zijn dan toch niet helemaal gelijk, maar de verschillen zijn klein. Mijn model komt waarschijnlijk uit 1958, op de potmeter stond dat jaar gegraveerd, en dat komt mooi overeen met het bouwjaar van de Dacapo 9.
Check eerst of de trafo wel op 240 staat. Ook Belgie doet mee met de destructive verhoging van de netspanning :sssh:
Indien nodig, neem maar liever een EZ81.
1 Je hebt al buisvoetgaten van die maat in het chassis zitten en anders heb je veel vijlwerk voor de octal voet van een GZ.
2 Een EZ81 heeft geen aparte gloeiwikkeling nodig itt de GZ34 waarbij dat wel nodig is.
3 De EZ81 is meer dan genoeg voor het vermogen dat jouw clone vraaagt.
Pff, de voedingstrafo is kaduuk.
Dan wordt het de andere radio, die heeft een werkende voedingstrafo (want hij gaat aan en hij bromt een beetje). En op het eerste zicht een simpeler OT, zonder extra smoorspoel. Die OT is ook voor 4ohm gemaakt. En hij heeft een groter chassis. En de trafo's zijn ook veel groter.
Maar, er is geen schema van. Het gaat om een RFT Bernau/Nauen 1133.
Ik denk dat ik het schema van de eindtrap wel kan tekenen. Misschien morgen.
Hij is echt kapot hoor... geen spanning als ik hem op het net aansluit. De weerstand meet ook oneindig tussen verschillende meetpunten.
Maar goed, ik heb de andere radio opengehaald en die lijkt oke voor de ombouw.
Schema van de eindtrap lijkt vrij goed op dat van de SE-5A. Voeding is een 250V-trafo met een EZ80.
http://i41.tinypic.com/35holg1.png
Nu heb ik 2 vragen:
- als ik de eindtrap volledig nabouw zoals hij in de radio zat, is het dan een goed idee om de anodes van de 12AX7 met een weerstand en filtercap aan die extra windingen van de OT te hangen (net zoals de 2e grid van de EL84), of doe ik dat beter niet?
- Wat zijn de alternatieven voor turretboard?
De aansluiting die je bedoeld is normaal gesproken ook bedoeld voor het voeden van de radiobuizen dus idd is dat een goed idee. Doe het dan wel zo als in de originele ontvanger is gedaan anders kost het teveel audiovermogen.
Turretboard? Je hebt zo weinig componenten dat je die gewoon aan de buisvoeten kan solderen. Dat is pas PtP. Als extra steun zijn er pertinax strips te koop met soldeerogen. Even naar zoeken. Ik weet wel dat Nico ze had maar die zul je dan even moeten vragen omdat hij officieel is gestopt.