Heb hem al een PM gestuurd, dat hij het niet aan de buitenkant moet gebruiken i.v.m. eventueel kleur verschil.
Als hij de top kleurt, is het een ander verhaal.
Printable View
Heb hem al een PM gestuurd, dat hij het niet aan de buitenkant moet gebruiken i.v.m. eventueel kleur verschil.
Als hij de top kleurt, is het een ander verhaal.
Ik ben het met superfly eens als het mogelijk is er een spline in te lijmen de juiste oplossing. (In een V-vorm insnijden en een passende splinter maken,met een beetje geluk en precisie wordt dit vrijwel onzichtbaar)Lijmen onder spanning kan misschien weer opentrekken (hoeft niet) Dus dan de naad verstevigen met "diamantjes"
Als het echt een heel dun kiertje is is een beetje verwarmde epoxy misschien nog een oplossing, maar dan moet er geen houtlijm etc meer in de naad zijn. De hechting op uitgeharde witte houtlijm kan sowieso een probleem zijn. Ik denk dat superlijm dan het meeste kans op succes heeft.
Kneedbaar (AKA blundersaus)hout lijkt mij ook geen oplossing. Toen ik op de meubelmakersvakschool zat ging er eens een leraar volledig uit z'n dak omdat iemand een potje in zijn kist had...
Kneedbaar hout kan je best gebruiken voor meubels etc. Maar alleen voor wormgaatjes en STABIELE scheurtjes. Kneedbaar hout geeft geen structurele sterkte en nagenoeg geen verbindende eigenschappen. Ook krimpt het na verloop van tijd en maakt het de "reparatie" alleen maar lelijker. Dus voor worm en spijkergaatjes OK verder liever een degelijke oplossing zoeken...
Zoals beloofd (en wederom te laat) hier de foto:
http://img135.imageshack.us/img135/6384/imagewqc.jpg
De kier ziet er nog 'n beetje ranzig uit ivm de clue die er nog tussen zit.
Hout opvul middel ben ik niet zo'n voorstander van, vooral niet omdat het naar mijn idee niet mee "ademt" met de rest van het hout (uitzetten en inkrimpen)
En Wim idd, ik kan de kier sluiten door druk op de zijkanten.
Maar mij lijkt dat er nu eenmaal druk ontstaat op de kier het beter is een splinter te maken, lijkt me lastig maar wel een goed idee.
Bedankt voor de link!
Ik hoor graag nog jullie specialistisch tips!
Nog even snel een overview, dat was ik ook nog verschuldigd!
http://img801.imageshack.us/img801/4936/imagejxu.jpg
Still a long way to go!
Wil ik vandaag beginnen met de scheur te repareren, heb ik het afval hout blijkbaar al weggegooid!
Heeft er iemand nog wat hout voor mij?
Sitka Spruce van ongeveer 20cm lang en min. 2cm breed?
Uiteraard vergoed ik de kosten.
Graag via pm reageren.
(Mods: ik weet dat er niets verkocht mag worden via dit forum maar het gaat ook om afval stukken, bedankt).
Of weet iemand misschien een adres waar ik kleinere stukken kan kopen?
Alvast bedankt!
Helaas heb ik nog geen afval hout gevonden.
Heeft iemand misschien een adresje waar ik kleinere stukken spruce kan vinden?
Misschien op de plaats (cursus, winkel, houthandel, internet) waar je je hout in eerste instantie vandaan hebt?
Het hout komt uit Amerika, dus zoek het eerst wat dichter bij huis.
Ik zal vanavond een in de restanten bak kijken.
Het bouwen gaat niet altijd over rozen. Maar het lijkt me goed dat je er geen zooi in gaat smeren, maar een echte oplossing zoekt.
Was ik ook niet van plan, maar alvast bedankt voor de zoekactie!