-
Ik heb vanmiddag een flink stuk open cell polyether schuim gekocht bij een stoffeerder, van zeer lage dichtheid en 20mm dikte, voor 10 euro.
De "cellen" waren erg groot/grof, 2mm of zo. Ik kon er makkelijk doorheen blazen bijna zonder weerstand. Het schuim laat zich zeer makkelijk indrukken en het veert weer terug. De stoffeerder vertelde me dat dat soort schuim ook wel gebruikt wordt in vijver pompen, om het water te filteren.
Anyway ... dit schuim werkt niet. Ik heb het even voor mijn speaker kast gehangen en er was totaal geen geluids verschil met of zonder. Blijkbaar heeft dit te weinig dichtheid.
Het schuim moet n.l. de hoge frequenties onderdrukken, en midden & lage frequenties doorlaten.
Ik ga het morgen proberen om te ruilen voor een schuim met een hogere dichtheid.
-
Ik heb een nieuw flink stuk polyether schuim, de stoffeerder was zo vriendelijk het om te ruilen.
Dit schuim is veel dichter, de cel structuur is kleiner / fijner. Het laat zich prima indrukken en veert direct weer terug, het is redelijk zacht maar geeft toch een beetje weerstand.
Het stuk heeft een varieerende dikte van 2 cm tot 1 cm (laatste stuk van een rol). Ik kan 3 12" cirkels snijden om verschillende diktes proberen: 1cm, 1,5cm en 2cm.
Ik kan er een beetje doorheen blazen, bij 2cm gaat dat lastiger dan 1cm dikte.
Ik heb het net met mijn speaker getest door het over het cabinet heen te hangen. De 2cm dikte haalt duidelijk hoog weg en laat laag en mid door. Bij 1cm dikte is het verschil minder duidelijk maar ook hiermee wordt het hoog verminderd. Dat is dus goed!
Vanavond ga ik proberen 12" cirkels te snijden met een gat van 7,5 cm (~3") in het midden, van diverse diktes, en testen hoe het "beamen" van de speaker veranderd en hoe de totale klankkleur wordt.
-
Sorry voor een late reactie.... notificatie niet aangezet
Het noppenschuim of het het grofmazige is niet wat je zoekt.... Je hebt echt het opencell schuim specifiek voor luidsprekers nodig
-
Wat is "noppenschuim" eigenlijk? Is dat het acoustische schuim met piramide profiel?
Het schuim moet de hoge frequenties een beetje onderdrukken.
Het lijkt me dat schuim, bedoelt om voor luidsprekers te zetten, transparant is voor alle frequenties. Maar jouw ervaring is anders?
-
Zombieees!! :)
Is dit het schuim dat we zoeken (zochten)?
http://www.bax-shop.nl/schuimplastic...x-100-cm-zwart