Ik heb nog maar van vorige week een Jaguar (Jap), en hierin waren volgens de verkoper de stock pu's door Seymour Duncan Antiquities vervangen. Klinkt super, maar ik heb natuurlijk niet vergeleken.
Printable View
Ik heb nog maar van vorige week een Jaguar (Jap), en hierin waren volgens de verkoper de stock pu's door Seymour Duncan Antiquities vervangen. Klinkt super, maar ik heb natuurlijk niet vergeleken.
Toch, het karakter van de Jaguar is nou eenmaal het (kort door de bocht) iele, het snerpende. Dat is juist de reden dat veel gitaristen voor een Jaguar gaan. Als je van dan dunne af wil en meer ballen wil heb je mijns inziens niet echt de juiste gitaar in handen. Dat van die 1meg pot naar 250k kan je ook wel een beetje simuleren door je tooncontrol terug te draaien, maar ja, dat brengt ook een verlies aan volume met zich mee wat resulteert in minder ballen. Afijn, dat felle is inherent aan de Jaguar.
Heb zelf ook Novaks in mijn cij Jaguar zitten. Vroeg hem ook om een wat hogere output, maar daar heeft ie me weer uitgepraat. Volgens hem ging dat ten koste van het originele Jaguar geluid en dat wilde ik zelf graag behouden. Voor het geluid met ballen gebruik ik een andere gitaar. Wel kan ik met pedalen en ampsettings het geluid van m'n Jag behoorlijk oppeppen als ik wil.
Fijn dat je dat zelf al weer terugdraait, want dat werkt inderdaad niet :D Een setje 250k pots verandert veel en vergroot ook het nuttig bereik van de tonepot. Verder heb je volkomen gelijk dat je eigenlijk naar een andere gitaar moet kijken als je écht een sound met ballen wil, maar een subtiele verbetering valt er altijd wel uit een gitaar te halen met verandering van de elektronica.
Tsjah als je een Jaguar meer ballen wilt geven en je laat je overtuigen om dat toch niet te doen...
maar ok - ik heb de Jaguar omdat ik het zo'n fijne gitaar vind, niet omdat het een Jaguar is. Het Curtis Novak halselement geeft heel erg die Jaguar-sound, en is supermuzikaal. De SD JB geeft ballen, maar laat nauwelijks iets over van de Jaguar. Er zal ongetwijfeld een middenweg zijn.
Dat felle is trouwens helemaal niet inherent aan de jaguar. Niet als je alleen maar op het ritmecircuit speelt (en Sam Goldberg, gitarist van Broken Social Scene, speelt het hele optreden lang op het ritmecircuit van een jag).
Ja, zo lust ik er nog wel een paar :D Tuurlijk, de Jazzmaster en Jaguar kunnen met een eenvoudige 'flip of the switch' een stuk doffer klinken. En elektronisch gezien is dat zeker 'inherent' aan die gitaren. Maar of ze daar nou zo om bekend staan en dat de archetypische Jag/JM sound is...
Deze heb ik er in: http://vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html
Het topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103462
Mwah, ik heb me er niet uit laten praten om hem meer ballen te geven, ik wilde niet het een opofferen voor het andere. Ik vraag me af of er een middenweg is. Ook op het ritmecircuit klinkt ie nog steeds dun, alleen dan dof en dun. Misschien was snerpend niet de beste bewoording, dat gaat toch voornamelijk voor het lead circuit op. Dun/iel echter wel naar mijn idee. En ik denk zeker dat dat inherent is, al heb ik nog nooit de hele elektronica uit een jaguar in bv een strat of een lp gepropt en andersom om mijn punt empirisch te onderbouwen.
Praten over geluid is tof.
Zo klínken VVG-replacements in mijn Jag: http://snd.sc/hiFPrL
Klinkt goed, wat voor amp/fx etc.?