Oorspronkelijk geplaatst door
Duhsjaak
Hi
Ik ben het met een flink aantal van de geopperde zaken eens. Ik ben alleen van mening dat een aantal posters zich sterk focussen op de techniek. Da's mooi, maar het inzicht dat de sinpelste dingen vaak het moeilijkst zijn om te doen kan hier helpen.
Als ritme gitarist maak je deel uit van de ritme sectie, dus is het vreselijk belangrijk dat je je afvraagt wie de meest vaste ritme factor is in je band.
Is dat de drummer, dan richt je spel zich vooral daarop en dan heeft de bassist meer ruimte voor wat versiersels. Niet teveel als ie verstandig is.
Zit je in de Who, waar de bassist zorgde dat de zaak overeind bleef, dan richt je je met je ritme gitaar op het spel van de bassist. En de zaak staat als een huis.
Ikzelf ben van voor de Beatles dus meer down strokes dan upstrokes en ik zal niet zeggen dat dat ideaal is. Verre van. Maar zelfs John Foggerty deed meer op de eerste tel qua accent dan op 2 en 4.
Ik zou zeggen; Pak de grootste gemene deler van alle tips en kijk wat het lekkerste klinkt. Een goede ritme gitarist is een gezichts bepalende factor voor het geluid van het totaal. Ik hoop dat dat nog normaal Nederlands is, maar je snapt zeker wat ik bedoel.
Succes.
Vriendelijke groet,
Gus