-
* Led Zeppelin - The Song Remains the Same (Is eigenlijk meer een Concert registratie, maar heeft ook mooie, sfeervolle beelden tussendoor)
* The Who - Tommy (alom bekende rock-opera, erg goed!)
* Page/The Edge/White - It Might Get Loud (is al door mrweird genoemd)
* De VPRO (Bram v. Splunteren(?)) heeft 2 documentaires gemaakt over de Red Hot Chili Peppers, ééntje in de jaren '90, toen Frusciante nog aan de dope was, en ééntje een paar jaar geleden, toen hij clean was en weer bij de Peppers zat.
Beide docu's sluiten op elkaar aan.
Misschien zijn ze ergens te downloaden in een nieuwsgroep o.i.d.
-
Nog een paar leuek Metal docu's
Metal: A Headbangers Journey
Rat Skates: Born in the Basement Overkill
Get Thrashed Story of Thrasmetal
Die eerste RHCP docu heb ik destijds nog op tv gezien, daar woonde ze toch nog met zijn allen in één huis? Pracht van een documantaire was/is dat, zou ik nog wel een keer willen zien kun je een leuk docu avondje van maken eerst de eerste, aansluitend de tweede Docu en als afsluiting van de Live at Slane Castle.
-
Uitstekende documentaire over Jan Akkerman, enige tijd geleden uitgezonden
(plus herhaling) door RTVNH.
-
Nu vergeet ik eigenlijk deze, fantastische docu (skateboarding) met heel veel jaren 70 rock.
Dogtown & Z-Boys
-
Om er een paar te noemen.
Film:
24-Hour Party People - Over de opkomst van Factory Records in Manchester
Control - Over Joy Divison (Geregisseerd door Anton Corbijn)
Walk The Line - Over Johnny Cash
I'm Not There - Over Bob Dylan (niet echt een biografie)
Docu:
Don't Look Back - Oude zwartwit docu over Dylan
Some Kind Of Monster - Docu over het proces tijdens Metallica's St. Anger.
Bananaz - Docu over de Gorillaz
No Distance Left to Run - Docu over de reünie van Blur
En er zijn natuurlijk zat live-DVD's die als extra nog een docu erop hebben staan.
-
Once, dat is een film over hoe een man een bandje opbouwt. Werkelijk een van de mooiste films ooit gemaakt, EN hij gaat over muziek. Twee vliegen in 1 klap.
-
KISS - The Second Coming
Geweldige documentaire achter de schermen van de Reunion Tour: de eerste repetities, de kostuums weer passen, Ace Frehley die de Macarena danst, etc.
Tom Petty & The Heartbreakers - Runnin' Down A Dream
De hele geschiedenis van deze Amerikaanse band, heel gedetailleerd, veel archiefmateriaal, en een bonus-DVD met het jubileumconcert uit 2006.
-
Metallica - Some kind of monster
Opnames rond de opnames van St. Anger, wat voor kuttijd ze doormaakten... hoe ze zichzelf er doorheen proberen te slepen met behulp van een coach/psychiater.
-
Metallica - Year and a half..... deel 1 is tijdens opnames van de Black album en deel 2 de eerste 1,5 jaar van hun grootste tour ooit...
Sting - Bring on the night, begin van zijn solo carriere, hoe hij opbouwt naar de eerste tour, erg tof...
-
De Chili Peppers docu, waar al naar gerefereerd is, is hier te zien:
http://www.vpro.nl/programma/thema/a...ngen/34851834/
Rechts bovenin op Video klikken. Indrukwekkende docu. Je ziet een totaal andere kant van de band. Vooral van Frusciante.
Edit: Ik zie dat er gesproken wordt over twee docus van deze man? Ik ken alleen deze. Ik zou graag die andere ook zien. Of zijn dit de beide documentaires samengevoegd?