Dubbelpost ; http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132161
Printable View
Volgens mij ook, ik ben met Raeleigo's opsomming eens.
Overigens, had "dubbel-verminderd" niet een andere naam?
Ik ben dol op schema's. Voor de pianolessen die ik ooit gehad heb, heb ik een keer zo'n schema opgesteld:
In de eerste kolom de afstand in tonen (hele en halve toonafstanden, etc.); In de tweede kolom de naam van het interval, in de derde kolom een 'synoniem'. Tot slot voor het gemak even met voorbeelden geredeneerd vanuit C (zie tweede regel) met een aantal (maar niet alle) praktische en theoretische notennamen. Dit alles gebaseerd op een gelijkzwevende stemming (het was pianoles). Achter tritonus heb ik een uitroepteken gezet i.v.m. mogelijke duivelsoproeping.Code:-.5 verminderde prime b (Ces)
0 (reine) prime verminderde secunde C (bis)
.5 kleine secunde overmatige prime Cis (Des)
1 grote secunde verminderde terts D
1.5 kleine terts overmatige secunde Dis (Es)
2 grote terts verminderde kwart E (Fes)
2.5 (reine) kwart overmatige terts F (Eis)
3 overmatige kwart verminderde kwint Fis (Ges) (tritonus!)
3.5 (reine) kwint verminderde sext G
4 kleine sext overmatige kwint Gis (As)
4.5 grote sext verminderde septiem A
5 kleine septiem overmatige sext Ais (Bes)
5.5 grote septiem verminderd octaaf B
6 (rein) octaaf overmatige septiem C' (Bis)
6.5 overmatig octaaf Cis' (Des')
Dat is helemaal geen tritonus, daar heb je drie tonen voor nodig.
Ja, "tritoon" toch?
Ik maak excuus over de tritonus, ik haalde twee zaken door elkaar.
Wat betreft de secunden, je hebt in zoverre gelijk dat ze wel klinken als secunden, maar een secunde is een theoretisch begrip, de afstand tussen twee aaneensluitende tonen, dat betekent dat je altijd twee opeenvolgende nootnamen gebruikt. In een toonladder komt ook nooit dezelfde stamtoon twee keer voor (Een stamtoon is dus de letter, zonder -is of -es). Als je je daar niet aan houdt, kom je nooit uit je accoorden, en valt de hele theorie in stukken uit elkaar.