-
wohow; veel vragen, waar ga ik beginnen ...
Bovenaan maar zeker?
@ koot:
bij waaier frets is het idee dat de bas snaar langer is dan de hoge, dus eigenlijk een soort overgang van gitaar naar basgitaar.
En het zou ook speelgemak bevorderen, omdat de linkerhand niet onder een rare hoek komt met de bovenarm.
(ik ben ooit van plan om dit gegeven eens toe te passen op een klassieke gitaar.)
@ barno: handmade baby, all the way :)
@ kakihara, de body vorm => gitaar in opdracht (ik ben al blij dat het geen parker fly is :crazyhappy:)
En ja, lagae was geweldig, alleen jammer dat ze geen klankhout verkopen (alhoewel, een balk ceder van 3 meter lang, en 20 x 10 cm, daar kunnen heel wat topjes uit, maar jammer genoeg was het budget op)
@ hilko: snaar te veel ... het ziet er inderdaad bizar uit, maar weer: in opdracht.
@ interessander: ik moest even nadenken wat je bedoelde, met in een punt uitkomen, maar waarschijnlijk heb je gelijk.
Ik heb het wel anders uitgetekend:
hoge snaar getekend, dan de rechte fret bepaald (nr 7), dan aan kam en brug de snaar afstanden uitegezet, dan de bas snaar zo geplaatst dat de rechte fret op dezelfde plaats ligt, en dan alles afgetekend.
Je moet natuurlijk de fretafstanden op de snaren aftekenen, en niet aan de rand van de toets, dat kan waarschijnlijk wel verkeerd uitlopen (het zal in iedergeval niet 25,5" en 27,5")
@ hilko ²: hm, goed om weten.
Ik was van plan om de neck te sandwichen (hm, misschien andere woordkeuze gebruiken) dus te lamineren, daarna ook nog voorzien van 2 carbon staven. Ik denk wel dat het dan gaat lukken.
hoppa, nog vragen? nu ik toch bezig ben :)
s.
-
Interessant project alweer!
Als je de frets doortrekt, zullen ze zeker in één punt samenkomen; de verhoudingen tussen de frets blijven nl. exact hetzelfde. Theoretisch zou je met 1x fretafstanden bepalen een fanned fret board kunnen maken; zet de afstanden op de onderkant van de toets uit en trek vanuit een punt onder de rechte fret (naar keuze) rechte lijnen via de punten op de onderkant naar de bovenkant van de toets. Je kunt zo ook meteen de theoretische positie en schuinte van de brug (zonder correctie voor intonatie) aftekenen; dat is immers de 'oneindigste fret'.
-
Door al dat "cursus-gedonder" heb ik dus bijna de geboorte van jouw nieuw projekt gemist Stijn. Ik heb nu weer wat meer tijd en zal het opgroeien van de jongste spruit met interesse gaan volgen.
Ik had nog nooit gehoord van die gewaaierde fretten dus ik ben erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Succes :ok:
-
joepie, en gitaarnet is weer online ...
Ik ben vrijdag begonnen aan de hals.
sandwiched, neckthrough, met een aparte kop in esdoorn, dus ik had stroken nodig van ongeveer 90 cm nodig.
Van het hout is nog niet veel te zien, maar wel de machine waarmee het is bewerkt.
Eerst de 2 chinese vrijwilligers...
knipoog esdoorn en mahonie (dat had ik nog over van de viebass :) )
http://i475.photobucket.com/albums/r...n/DSC07118.jpg
Naar de pijnbank aka lintzaag.
http://i475.photobucket.com/albums/r...n/DSC07119.jpg
De esdoorn heb ik reeds in spieën gezaagd, waarbij telkens 1 kant was geschaafd op de schaafbank, zodat ik maar 1 ruwe kant had.
uiteindelijk is dit het resultaat:
http://i475.photobucket.com/albums/r...n/DSC07120.jpg
In de volgende post: home made shoptool !i!
s.
-
-
Mooi ding! Ik wil ook een boel van dat soort handige hulpjes, maar ik ben bang dat ik daar toch eerst een groter hok voor moet hebben...
-
Dit is het grootste dat ik tot hier toe gebouwd heb, lang genoeg om een hals voor een neckthrough bass te kunnen frezen.
Naast het bouwen is dit een van de leukste dingen: gereedschap maken.
s.
-
Goed gevonden die freesbak! Die moet ik ook maken!
Super!
-
-
het is (weer) niet mijn idee, maar soit. Ik ben de gitaarbouwer vergeten die ongeveer het zelfde had gebouwd (maar dan super gesofisticeerd).
Heb ik het dan gepikt, ... ja.
Mocht ik die 'machine' niet kennen, maar zou ik na veel nadenken op hetzelfde zijn uitgekomen, ... ook: ja.
Het was een probeersel met een paar restjes uit het atelier, en er moeten nog wat aanpassingen gebeuren (de voet van de frees raakt soms knel, omdat er 'frees-sel' tussen rand en voet ophoopt) maar daarnaast: met de hand ben je een hele dag bezig: mes slijpen-wetten, en daarna plankje per plankje in een spie schaven, en nu was het op een uurtje gepiept. ... super.
morgen heel de troep aan elkaar lijmen en mss op het einde even schaven voor de mooie foto's. :)
s.