-
Hoi Plant,
Er wordt voor piezo's gekozen omdat die niet zo snel rondzingen. Een piezo is heel erg direct omdat die niet het geluid oppikt zoals je dat hoort wanneer je thuis zelf speelt. Je hoort thuis het bovenblad en de reflecties vanaf de achterkant en zijkanten, dan hoor je nog de reflecties in je huis, houten vloer etc. Dit is een geluid dat wij als aangenaam ervaren en zoals dat ook in een studio met mooie microfoons wordt gemaakt. Dat is dan wat je op een Cd hoort. De piezo pikt de trillingen van het bovenblad op en verder niets. Hierdoor is het geluid al heel erg direct. Verder ligt het aan de kwaliteit van uitversterking (Voorversterker, P.A. of akoestische versterker, luidsprekers, effecten) hoe natuurlijk dat dan toch nog kan klinken.
Voor zang kan een microfoon volstaan omdat er veel meer volume uit een mens komt (meestal via de stem) van uit een gitaar. Er wordt wel met microfoon gespeeld hoor, in de bluegrass kringen wordt er nog wel eens rondom een enkele microfoon gespeeld en gezongen en degene die een solo neemt, gaat wat dichter bij de microfoon staan. MAAR, dat kan alleen op een stil podium en in een stille zaal. In een kroeg waar de mensen niet stil op een stoel zitten en waar je gerinkel en geklets hoort, werkt dit al niet meer.
My two bits.
Groeten,
Ron Houben
-
Ik weet wel hoe een piëzo werkt en dat er natuurlijk niks van de akoestiek e.d. word opgepikt. Maar aan een piëzo klinkt m.i. echt he-le-maal niets akoestisch.
En rondzingen kunnen elektro-akoestische gitaren net zo goed. Waarom staat anders iedereen met zo'n silencer in het klankgat. En waarom hebben heel veel gitaren met aktieve elektronica een faze-omkeer knopje en parametrische mid EQ om frequenties te kunnen onderdrukken? Tegen het rondzingen :dontgeti:
Dat microfoons wel degelijk kunnen word bewezen door o.a. Doogie MacLean. Deze schotse folk singer/songwriter gebruik een klein microfoontje dat m.b.v. een gebogen dun metalen houder buiten de gitaar aan het klankgat hangt met de microfoon op een afstandje schuin naar het klankgat gericht. Daar speelt hij ook mee in kroegen (ben ik zelf bij geweest) en zelfs op grote festivals in de open lucht. Ooit gezien tijdens een BBC uitzending over het Cambridge Folk Festival. Fantastisch geluid. En geen verbouwing, want die houder haakt in het klankgat en haalt hij na afloop zo los van de gitaar. Er zijn vast wel beelden op youtube te vinden.
Ik weet dat het Deense DPA (Danish Professional Audio) ook dat soort miniatuur microfoons maakt die kwalitatief vrij goed zijn.
Waar een wil is, is een weg...
Dit gaat teveel off-topic, misschien moet ik er zelf maar een apart topic van maken.
-
Hoi Plant,
Inderdaad leidt dit tot een nieuwe topic en een interessante. Ik zal deze microfoons eens onderzoeken.
Goed weekend!
Ron Houben